Wat is SEO?

De term SEO staat voor “Search Engine Optimization” in gewoon Nederlands “Zoekmachine optimalisatie”. SEO is een verzameling van technieken. Deze technieken zijn gericht op het optimaliseren en verbeteren van je website of webshop voor de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google. Zoekmachines zoals Google, Bing etc. kennen waarde toe aan een website of webshop. Alle technieken die ingezet worden om de waarde van je website te vergroten vallen onder SEO in mijn ogen.
(Laatste update 29-07-2020)

Waarom wil je als ondernemer SEO inzetten?

Jij wilt als ondernemer klanten werven, producten / diensten wilt verkopen, informatie wilt verzamelen, dan heb je bezoekers nodig op je website. Wat doet een bezoeker voordat hij op je website komt? Googelen! Googelen is een werkwoord en iedereen doet het. We zoeken op internet naar een product of dienst door gebruik te maken van zoekmachines.

Vervolgens klikken we op één of meer van de getoonde resultaten om door te gaan naar de website of webshop. Hoe zit het met deze getoonde resultaten in de zoekmachines? De resultaten die worden weergegeven in Google zijn te verdelen 2 onderdelen. Een betaalde advertentie en een organische positie (geen advertentie). Ik zal je een voorbeeld geven van deze resultaten gericht op een zoekopdracht.

Voorbeeld:

Particulieren met een woning (vrijstaand, tussenwoning of hoekwoning) in Den Bosch en omstreken die vloerisolatie willen laten aanbrengen, zijn jouw doelgroep en potentiële klanten.

Je hebt namelijk een vloerisolatie bedrijf en je bent gevestigd in Den Bosch. Als ondernemer heb jij gekozen voor een bepaald type vloerisolatie. Een merk (TONZON) waar jij als specialist achter staat. Kwaliteit en prijs zijn daarbij belangrijk voor je. Service is iets dat jij vanzelfsprekend vind omdat je voor je product en dienst staat. Je werkt door heel Nederland, maar het liefst in je regio, gezien reistijd en planning.

Als iemand zoekt op “vloerisolatie” krijgt men resultaten te zien die te maken hebben met soorten vloerisolatie, milieu pagina’s, verbouwing sites en veel meer. Niet echt gerichte resultaten in Google. Als men specifieker zoekt op “vloerisolatie aanbrengen in Den Bosch” zou het zeer interessant zijn om hoog te scoren met jouw bedrijf. Het is midden in je regio, gericht op het aanbrengen van vloerisolatie. Deze bezoeker zou je het liefst op je website willen hebben.

Voorbeeld resultaten in zoekmachine van Google op basis van zoekopdracht “vloerisolatie aanbrengen in Den Bosch”.
Zowel betaalde advertenties (SEA) als organische resultaten (SEO).

SEO-afbeelding-zoekopdracht-voorbeeld

Veel bezoekers of juist relevante bezoekers?

Ik hoor vaak, ik wil veel bezoekers op mijn website hebben. Laten we dat even nuanceren geef ik dan aan. Je wilt relevante bezoekers op je website krijgen. Google kijkt zo ook naar het zoekwoord of zoekzin die een potentiële bezoeker van je website ingeeft in de zoekmachine. Als de relevantie tussen het zoekwoord of zoekzin in Google en je website de beste match geeft, krijgt je website een hoge positie in de resultaten. Maar wat zijn nu die zoekwoorden of zoekzinnen die een bezoeker ingeeft als hij zoekt in de zoekmachines? Bovenaan in Google is één, er is echter meer. Als je gevonden wordt op een zoekwoord of zoekzin waar niemand op zoekt is dat niet relevant. Het levert je geen of nauwelijks bezoekers op. Door het toepassen van SEO optimaliseer je je website. Gericht op de juiste zoekwoorden, zoekzinnen, zodat je hiermee hoog in de zoekresultaten komt te staan.

Waaruit bestaat SEO?

SEO bestaat uit een aantal elementen, zeg maar onderdelen;

  • Techniek optimalisatie
  • Content optimalisatie
  • Linkbuilding

Laten we deze onderdelen wat meer in detail bekijken.

Techniek optimalisatie

Techniek optimalisatie kan heel ver gaan en is afhankelijk van veel factoren. Ten eerste, welk CMS gebruik je voor je website en hoe zoekmachine vriendelijk is dit in de basis. Zelf werken wij met WordPress en dat werkt mijn inziens prima. Ook al zou ik puur SEO technisch gekeken het liefst anders werken, geen CMS gebruiken. Maar dat is voor het overgrote deel van onze relaties niet aan de orde. Dus werken wij met het CMS WordPress waar ook onze relaties mee werken. Ik zal dan ook verder ingaan op WordPress. Binnen WP is ook het thema dat je kiest of laat bouwen een bepalende factor. De plugins die je gebruikt. Hoe heb je je hosting geregeld, is dit een serieuze partij of zit je voor een dubbeltje op de eerste rang en is je website niet vooruit te branden. Snelheid is namelijk een ding voor Google en ook voor de bezoekerservaring. Ook het hebben van een SSL certificaat weegt hierin mee. Een aantal veel voorkomende aandachtspunten onder elkaar om naar te kijken

  • CMS en thema of template keuze en configuratie
  • Keuze hostingpartij / pakket ivm caching en snelheid
  • Caching binnen WordPress (bijvoorbeeld WPRocket of Lightspeed caching. (Snelheid verbeteringen)
  • Hoeveelheid plugins en soort plugins
  • SSL certificaat
  • Sitemap
  • Code – tekst ratio (verhouding)
  • Interne links (opzet, gebroken links)
  • 404 pagina’s (foutcodes, zie Google Search Console)
  • Mixed content (http en https aanroepen)
  • Headings, metagegevens van content
  • Gebruik van structured data

Er zijn natuurlijk nog veel meer punten die spelen, maar als je de hierboven vermelde punten onder handen neemt weet ik zeker dat je al verbeteringen kunt aanbrengen. Kies voor en goed en betrouwbaar webbureau in de buurt dat je hierbij kan helpen, of je aangeeft waarmee je aan de slag moet gaan. Dit in relatie tot het verwachte effect en prioriteit.

Content optimalisatie, of te wel on-page SEO

Dit onderdeel van SEO heb je grotendeels zelf in de hand, mits je natuurlijk weet waar je op moet letten. Zie hiervoor het artikel: wat is on-page SEO. Waarin ik de 10 belangrijkste onderdelen voor je aanstip.

Mijn inziens is dit voor jezelf het belangrijkste onderdeel omdat je hier zelf voor zeg, 90 procent invulling aan kunt geven.

Voorafgaand aan het aanpakken goede content moet je eerst weten welke zoekwoorden of zoekzinnen van belang zijn.

  • Wat typen je potentiële klanten in het zoekvenster van de zoekmachine in?
  • Wat zoeken ze?
  • Hoe zoeken ze?

Allemaal vragen waarop je vooraf zo goed mogelijk antwoord wilt geven. Een zoekwoord analyse, onderzoek, voorafgaande aan het daadwerkelijk inzetten van SEO helpt maar is niet altijd noodzakelijk. Je kunt ook beginnen vanuit je aanbod naar de markt. Meten waarop je website vertoond wordt en de vragen die je hoort in relatie tot je dienstverlening.

Is het zo simpel, krijg ik vaak als vraag. Het antwoord is steevast ja. Alleen blijkt deze simpele vertaling in de praktijk voor jezelf vaak erg lastig te zijn in de vertaling naar goed opgestelde content. Meten is weten! Het geldt ook zo voor dit artikel, hier komen maandelijks veel bezoekers op binnen. Soms staan we wat hoger in de ranking dan op een ander tijdstip en is dit artikel niet direct gericht op het genereren van een directe lead. Dit artikel is voornamelijk bedoeld om aan lezers uit te leggen wat SEO is en wat erbij komt kijken. Waar je op moet letten en wat je zelf kunt doen. Waarbij ik het belangrijk vind dat je uitleg krijgt of kunt vragen aan een SEO bureau wat ze voor je kunnen doen. Het is geen abracadabra.

Linkbuilding, of te wel off-page SEO

Van oudsher is een belangrijke factor linkbuilding, Google heette in aanvang backrub. Hoe meer links naar je website verwijzen hoe beter. Dit zou je denken maar ligt wat genuanceerder. Iedere website heeft een bepaalde rankingfactor die Google toekent. Stel dat je veel externe links hebt vanaf website die hoger ranken dan jouw website dan geven die links je meer autoriteit. Echter zijn er veel websites die naar jouw website linken met een lagere ranking, dan voel je het al aan en daalt ook jouw ranking factoor. Linkbuilding, externe linkbuilding is een vak apart en kent veel misleiding. Te vaak hoor ik dat het in aanvang goed gaat en later minder met meer kosten. Je kunt dit immers gewoon inkopen. Echter schrijf je goede waardevolle content dan is de kans groot dat andere websites, vaak hoog gewaardeerde websites jouw content opnemen en linken naar je website. Dit is de echte vorm van autoriteit toebeeld krijgen.

Link verzoeken vanwege autoriteit

Op het moment dat je website beter en beter scoort in Google en meer autoriteit krijgt omdat je dit zelf on-page aan het opbouwen bent krijg je gegarandeerd link verzoeken. Andere partijen willen graag een link op jouw website plaatsen en krijg je een link terug vanaf een andere website. Trap hier niet in voordat je goed gekeken hebt of het ook waarde toevoegt, vaak niet.

Interne linkbuilding is key

Waar ik persoonlijk heel sterk in geloof en wij zelf ook gericht toepassen binnen onze eigen site en die van relaties is interne linkbuilding. Zorg ervoor dat je via interne linkbuilding je belangrijkste content meer autoriteit geeft. Zie hiervoor het artikel: Wat is interne linkbuilding voor meer uitleg.

Meten is weten

Als je besluit aan de slag te gaan met SEO binnen je WordPress website of webshop wil je ook je resultaten meten. Hierbij kun je gebruik maken van hele specialistische software maar is vaak in de basis niet nodig. Je kunt hiervoor eenvoudig gebruik maken van een aantal gratis tools van Google zelf.

  • Google analytics
    Door een Google analytics account aan te maken krijg je inzage in het aantal bezoekers op je website, waar ze vandaan komen, wat ze doen en kun je doelen instellen om te meten of er conversie is. Je kunt hier een hele studie aan besteden, vaak is het goed om de belangrijkste onderdelen uitgelegd te krijgen zodat je inzicht hebt in wat er gebeurd, zodat je vervolgens bij kunt sturen. Kunt verbeteren.
  • Google search console
    Naast Google analytics vind ik het persoonlijk nog belangrijker dat je een Google search console account aanmaakt. Binnen GSC kunt je voor SEO veel inzicht verkrijgen. Zowel op prestatie van zoekwoorden waarop je website vertoond wordt, de pagina’s waarop men binnenkomt en technische issues die spelen.

Veel gestelde vragen over SEO

Kan je posities met SEO garanderen?

Het antwoord is nee. Het is onmogelijk om een garantie af te geven op organische posities in zoekmachines. Google past met regelmaat rankingfactoren aan. Dit kan een impact hebben op je posities. Daarnaast spelen ook de inspanningen mee van concurrentie op posities.

Wat zijn de belangrijkste rankingfactoren?

Dit zijn er veel en deze zijn onder te verdelen in techniek, content(on-page) en autoriteit (off-page). Een goede navigatiestructuur, snelheid, waardevolle content en de keuze van een goed CMS zijn ons inziens belangrijke uitgangspunten voor online succes in positionering.

Hoe vaak komt de Google bot langs en heb ik daar invloed op?

Zoekmachines als Google crawlen websites, waarbij ze erg hun best doen om dit zo goed mogelijk vergelijkbaar met een gebruiker te doen. Het is daarom steeds belangrijker dit goed voor ogen te houden. Heb je een statische website zonder veel interactie dan zal een zoekmachine minder vaak voorbij komen. Een dynamische website nodigt uit om vaker een bezoek te brengen. Dus ja, je hebt hier invloed op.

Waarom scoort een website organisch goed in Google?

Allereerst moet Google je website makkelijk kunnen doorgronden, crawlen. De website moet zogezegd zoekmachine vriendelijk zijn. Daarnaast spelen snelheid, goede content en autoriteit een rol. Door te meten kom je dit te weten. Hoe je website ervoor staat.

Binnen hoeveel tijd zie je SEO resultaten verbeteren?

Hier is geen simpel antwoord op te geven, dit hangt van vele factoren af. Aantal zoekresultaten, concurrentie, technische staat van je website, toegankelijkheid voor zoekmachines. Het kan soms wel maanden, jaren duren. Maar het kan ook zo zijn dat je binnen een paar minuten bovenaan staat. Maar wellicht niet 100% zichtbaar, slechts 1 op de 20 keer bij een zoekopdracht.

Hoe kun je de positie van een zoekwoord zien?

Start eens met het gebruiken van Google Search Console, hiermee kun je zien op welke zoekwoorden je website vertoond is. Wat de gemiddelde positie is over de periode die je bekijkt. Wat je niet ziet is de sterkte in zichtbaarheid. Maar de tool geeft je een goed inzicht en laat je potentiële kansen zien.

Ik hoop je met dit artikel meer inzicht te hebben gegeven over wat SEO is. Welke onderdelen van belang zijn en hoe je e.e.a. kunt meten om vervolgens verbeteringen aan te brengen.  SEO gaat verder, dieper en wordt naarmate je website groter wordt, je meer concurrentie hebt, complexer. Zorg ervoor dat je begrijpt dat je weet wat een bureau voor je doet, uitgebreide rapporten zijn daarvoor niet nodig. Het gaat volgens mij om resultaat en dat is vaak terug te herleiden naar omzet, aanvragen, inschrijvingen, emails en of telefoontjes uit je website of webshop. Mocht je vragen hebben mag je mij gewoon bellen of mailen, heb je interesse in een workshop op maat afgestemd op jouw bedrijf, bel of mail me.

Vragen? Stel ze gerust