Goede pagina qua vindbaarheid, herschrijven, dit is niet meer. Nu vanuit responsiveness en adaptiveness aanpak.

Mobiel vriendelijke website Google

Opgejaagd door SEO bureau’s?

Wordt u ook opgejaagd door SEO bureau’s met de mededeling dat je website niet mobiel vriendelijk zou zijn. Het is immers menens, Google komt op 21 april met een ingrijpende update met een enorme impact op de vindbaarheid. Dus beslis nu voordat…. Voordat wat? En hoe zit het nu precies? Welke vindbaarheid hebben we het over? Die op een mobiel device of die op een Desktop? Allemaal vragen, stel ze eens voordat je zomaar ingaat op weer een actie waarvan je achteraf moet constateren dat het toch anders was.

Mobiel vriendelijke website

Een mobiel vriendelijke website is meer en meer wenselijk voor je bezoekers, tenminste als het verkeer via mobiel komt. Er zijn legio websites waarbij het verkeer via desktop de boventoon voert. Er is bijna geen mobiel bezoek, waarom zou je dan om moeten? Je website draait goed en je bezoekers zijn zeer tevreden. Er zijn websites die er op een mobiel en tablet goed uitzien, nee geen responsive design maar gewoon rekening houdend met de resolutie van deze schermen. Zijn ze mobiel vriendelijk volgens de test waarop SEO verkoop bureau’s zich storten als een havik op een prooi? Nee, dat zijn ze niet.

Vindbaarheid voor mobiel of desktop

Over welke vindbaarheid hebben we het? Die op een mobiel device of die op een Desktop. Dit lijkt ons een relevante vraag. Als je immers geen mobiele bezoekers hebt of deze zijn te verwaarlozen dan zou je mobiele vindbaarheid minder aandacht behoeven, toch? Als je al op het punt staat om een nieuwe website te laten bouwen dan kun je nadenken of een responsive design dat zich per device/apparaat aanpast aan de orde is. Afweging van budget. Maar de mobiel vriendelijke website dan? Waar moet deze aan voldoen.

Toekomst en mobiel vriendelijke websites

Natuurlijk, we bekijken meer en meer websites via een mobiel apparaat zoals telefoon of tablet. Tenminste voor veel sites gericht op de consument, business to business ligt dit soms wel anders. Maar we ontkomen er niet aan om hier over na te denken. Op het moment dat je overweegt om een nieuwe site te laten ontwerpen, bouwen, sta even stil bij je huidige website, de vindbaarheid en je strategie voor morgen.

Maak je website mobiel vriendelijk voor de test van Google

Een website die in de ogen van Google mobiel vriendelijk is hoeft dat nog niet te zijn. Een mobiele website is vaak responsive, past zich aan aan het apparaat waarop de website wordt getoond. Voeg onderstaande code toe aan je index file in de section en de kans is groot dat Google je website als “Mobiel vriendelijk” geschikt acht.

Controleer wel even of je website nog altijd goed getoond wordt op de verschillende devices. Tenminste als je ook bezoekers krijgt via deze kanalen, bij geen of nauwelijks bezoek vanaf mobiel kun je zelf bepalen of je er nu direct aandacht aan moet geven.

Geen garantie

Bovenstaande is geen garantie, er kunnen zich elementen in je website bevinden die er voor zorgen dat Google toch je site afkeurt. Bijvoorbeeld als je afbeeldingen gebruikt in een slider die keihard op 1024 pixels staan en dus niet meeschalen. Kijk daar dan individueel naar en los dat op. Of vraag je bouwer om het op te lossen. 21 april en dan? Dat is even afwachten. Google geeft ook te kennen dat de aanpassingen geen effect zullen hebben op de zoekresultaten via een desktop. Er zal meer en meer verschil ontstaan in de resultaten die worden getoond afhankelijk van het apparaat.

Bovenstaande is geen oplossing voor de lange termijn, maar meer een boodschap om je niet gek te laten maken door SEO bureau’s die proberen hier weer een slaatje uit te slaan. Als je website hinder ondervind van de aanpassing van Google ga dan gericht aan de slag. Natuurlijk hoef je niet te wachten en kun je er direct mee aanvangen, maar laat je niet gek maken.