10 praktische SEO tips op een rij

Google wijzigt regelmatig onaangekondigd haar algoritmes. Wij houden voortdurend bij wat wel en niet scoort op Google. Vaak krijgen wij de vraag ‘wat kan ik zelf doen?’. Om die vraag te beantwoorden, hebben we 10 praktische SEO tips op een rij gezet die je zelf kunt toepassen binnen je eigen website.

Onderstaande lijst is niet heilig en komt niet uit de glazenbol van Google. SEO is een dynamisch proces waarbij Google bepaalt wat waarde heeft voor SEO. Deze tips zijn wel goede uitgangspunten, dus doe er je voordeel mee. Zolang je deze praktische tips opvolgt, boek je zeker resultaten. Dus pak ze zelf op of laat ze oppakken door een SEO specialist waarmee je kunt samenwerken.

1. Zoekwoorden in de title tag

Als we kijken naar een gemiddelde zoekopdracht, moeten we onderkennen dat deze vaak uit meerdere woorden bestaat. Zelfs complete zinnen gebruiken we om tot het gewenste resultaat te komen.  Een logische combinatie ligt dus voor de hand. Het is ook logisch dat we steeds gerichter zoeken met de overload aan informatie op het web. Hoe gerichter je zoekwoordcombinatie, hoe relevanter de resultaten. Het is belangrijk dat jouw website erbij staat. Eén van de meest effectieve onderdelen volgens SEO specialisten, is het opnemen van je focus zoekwoord in de meta title van je pagina.

2. Waar zet je je zoekwoord in de title tag?

Google leest van links naar rechts en daarmee hebben we direct zicht op waar je zoekwoord of combinatie zou moeten staan. Alleen is er nog zoiets als een ‘logische title tag’. Als je je title tag zo kunt opstellen dat deze matcht met je zoekwoord of combinatie, heb je net dat extra puntje richting Google. Bedenk wel dat je schrijft voor je zoekende internet gebruiker. Ga geen gekunstelde title tag opstellen om deze maar links vooraan te hebben staan. Het gaat om het totaalplaatje van je content.

3. Pas je URL aan op basis van je zoekwoord

Dit is mooi gezegd maar niet altijd haalbaar. Ook de URL is van belang voor een goede positie in Google. Dit is vooral interessant als je actiematig onderwerpen wilt laten scoren. Denk hierbij aan specifieke landingspagina’s of blog berichten verbonden aan je zoekwoord combinatie. Probeer je focus zoekwoorden zoveel mogelijk in de URL te zetten, zonder dat deze te lang wordt. Dit kan soms een uitdaging zijn en zal ook niet altijd haalbaar zijn. Je ziet deze aanpak ook vaak terug bij zogenaamde satelliet websites, acties sites met als doel te converteren en doorsturen van bezoekers naar de uiteindelijke website. Ik ben hier geen voorstander van, waarom niet gewoon goede content in je eigen website opbouwen.

4. Zoekwoord in de URL opnemen in relatie tot de content

Zorg ervoor dat de opbouw van je URL logisch is. Vaak moet hiervoor ook technisch het e.e.a. voor ingesteld worden om de URL’s te herschrijven naar een logische benaming. Een URL opbouw zou kunnen zijn ‘www.domeinnaam.nl/hovenier/tuinaanleg-den-bosch’. De URL heeft nu een logische opbouw en Google kan direct je zoekwoord herkennen. Zoals gezegd vraagt dit vaak om wat technische aanpassingen binnen je website. Afhankelijk van het gebruikte CMS is dit wel of niet mogelijk. Wij werken zelf alleen met WordPress voor onze relaties en daarbinnen is dit heel goed te regelen. Zeker in combinatie met de Yoast SEO plugin. Deze plugin geeft je feedback over hoe je content in elkaar steekt.

5. Je zoekwoord in de heading tag van je pagina

Dit onderdeel heeft betrekking op je on-page SEO. Gebruik het zoekwoord in de heading of titel van je pagina/bericht/content item, deze positie heeft extra waarde binnen je pagina. De heading is niet alleen belangrijk voor Google, maar ook voor je bezoekers. Zij zoeken iets en dienen direct te worden aangesproken als ze doorklikken naar je pagina. Denk hier goed over na.

6. Gebruik je zoekwoord als interne link binnen je pagina

Interne linkbuilding is van belang, want je kunt niet alles op één pagina kwijt. Vaak zie je een ‘lees meer’-link naar een verdieping of andere relevante pagina op je site die niet gaat over ‘lees meer’. Google zal hier weinig tot geen waarde aanhechten, omdat de interne link niet overeenkomt met de pagina. Wijzig de zin in: ik wil meer weten over ’tuinaanleg in Den Bosch’. ‘Tuinaanleg in Den Bosch’ is de link die verwijst naar de juiste pagina over ’tuinaanleg in Den Bosch’.

7. Zoekwoorden gebruiken bij externe links

Net als bij een interne link geldt dit ook voor externe links. Deze worden door Google op eenzelfde wijze opgepakt. Matcht jouw zin of woord met de pagina waar de link naar toe gaat, dan heb je een streepje voor en krijg je van Google een hogere waardering. Moet je dat overal doen? Nee is mijn mening, pas het daar toe waar je waarde wilt doorgeven aan een andere pagina.

8. Gebruik je zoekwoord in de H1 tag op de pagina

Als purist richting Google zou je je zoekwoord als eerste woord in je H1 tag moeten gebruiken. Of dat altijd wenselijk is vanuit een bezoeker gezien is vers twee. Je bezoeker is natuurlijk belangrijk en je wilt niet dat hij/zij binnen no-time je website verlaat. Zorg er dus voor dat, terwijl je goed bezig bent met SEO, je teksten wel leesbaar blijven.

9. Gebruik je zoekwoord in de eerste alinea van je artikel/pagina

Content is nog altijd king zeggen SEO guru’s, ik deel deze mening. Google kijkt kritisch naar de inhoud en hangt daar zijn eigen waarde naar relevantie aan. Hoe er door Google exact gekeken en gewogen wordt, is niet bekend. Maar structuur en opbouw van je pagina zijn van belang, zeker voor je bezoekers. Het belang van Google is om goede en relevante zoekresultaten te tonen op basis van de zoekopdrachten. De relevantie heeft hier ook te maken met je zoekwoord, zorg er voor dat dit snel naar voren komt in de inhoud.

10. Zoekwoorden als subdomeinnaam

We spraken al eerder over hoe een relevante URL meer waarde kan toekennen aan de zoekresultaten binnen Google. Je kunt ook subdomeinen opnemen binnen je website, zorg er dan voor dat deze gelijk zijn aan je zoekwoord. Zelf ben ik geen voorstander van subdomeinen. Zet een goede structuur op binnen je website en maak directories aan. Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld als we kijken naar onze hovenier als voorbeeld. www.domein.nl/tuinontwerp/. Om vervolgens verder uit te weiden over soort tuinontwerpen als moderne-tuin of japanse-tuin of… bedenk de nuances maar.

Praktische SEO tips in een notendop

Ja, in een notendop kan ik gerust zeggen. Bij SEO komt veel meer kijken. Toch vind ik het leuk en goed om te laten zien dat deze praktische tips – die je zelf kunt toepassen – echt zoden aan de dijk zetten en daarmee je vindbaarheid in Google vergroten. Deze punten leggen we altijd uit aan relaties en daar zijn ze blij mee. Maar waarom zouden we dit niet met iedereen delen? Vaak is het tijdgebrek en ben ik druk met andere dingen. Vandaag dacht ik, nu is het mooi geweest, ik zet de SEO tips op papier en hup ik slinger ze het web op. Deel het artikel gerust, het is geen geheim en als je er iemand mee kunt helpen, waarom niet? Doen!

Vervolg tip: zorg voor een passende meta-description

Nu je alle praktische SEO tips hebt toegepast en de vindbaarheid van je pagina beter scoort in Google, rest ons alleen nog de vraag; wordt er ook op je pagina geklikt? Zorg dat je je meta-description ook pakkend maakt, zodat deze uitnodigt om door te klikken. In de meta-description kun je een korte tekst plaatsen die mensen triggert om naar je website door te klikken.

Let op:
Naast deze tien effectieve tips moet je altijd in je achterhoofd houden: maak je website niet alleen maar voor Google. Uiteindelijk zijn het gewoon mensen, jij en ik, die de website zullen ervaren. En jij en ik lezen niet als een Google-robot. We willen bruikbare teksten, links die altijd ergens naar toe gaan en we willen niet overladen worden met dezelfde keywords. Vind je teksten schrijven lastig? Lees dan onze blog ‘10 tips voor een goede webtekst‘ om je te helpen.

Heb je vragen over deze SEO tips?

Heb je naar aanleiding van dit artikel over SEO tips nog vragen? Neem dan contact met ons op. Bel 085 – 330 7500 of mail naar dtv@kwaaijongens.nl

Vragen? Stel ze gerust