Is Instagram nog de moeite waard voor mijn bedrijf? Hier is maar een juist antwoord op te geven: Jazeker! Instagram is een wereldwijd platform met een hoog aantal gebruikers. Als bedrijf kun je adverteren, maar je kunt organisch ook veel bereiken. Hieronder staan 8 redenen hoe je Instagram optimaal kan inzetten voor je bedrijf.

1.Maak het persoonlijker

Tegenwoordig is een van de belangrijkste dingen op Instagram ‘echtheid’. Persoonlijkheid is belangrijk, volgers willen graag zien wat er in je bedrijf gebeurt. Denk hierbij aan behind the scenes; je laat volgers zien hoe een werkdag eruit ziet. Maar stel ook nieuwe medewerkers voor of zet juist medewerkers die er al heel lang werken in het zonnetje. Zo zorg je ervoor dat je volgers zich verbonden gaan voelen met je bedrijf.

2. Wees consistent

Gebruik de kleuren van jouw huisstijl, zodat je volgers jouw bedrijf gaan herkennen. Gebruik ook dezelfde soort foto’s en afbeeldingen. Ga dus niet ineens een paarse tekst gebruiken als je altijd groen of rood gebruikt. Ook de tone of voice is belangrijk. Kijk dus goed naar de doelgroep van jouw bedrijf en zorg dat je jouw volgers op een passende manier aanspreekt.

3. Zorg voor regelmaat

Vanwege het algoritme van Instagram is het belangrijk dat je regelmatig een post plaatst. Zo zullen steeds meer volgers jouw berichten te zien krijgen. Wij bij Kwaaijongens begrijpen dat een bericht plaatsen soms meer tijd in beslag neemt dan je graag zou willen. Daarom hebben wij een artikel geschreven over hoe je eenvoudig een contentkalender maakt. Dit is een ontzettend handige tool waarmee je al jouw berichten eenvoudig en overzichtelijk in een bestand klaar zet.

Vergeet niet de Instagram stories, ook wel verhalen genoemd. Dit zijn afbeeldingen of video’s die 24 uur lang te zien zijn. Deze stories hebben tegenwoordig leuke features waarmee je meer interactie met je volgers kan krijgen. Denk aan vragen stellen, een pol plaatsen, quizjes en grappige filters.

4. Zet reels in

Ook reels worden steeds vaker gebruikt; dit zijn in feite een soort TikTok filmpjes. Voor degene die niet weet wat TikTok is: het is een platform waar je alleen korte filmpjes kan bekijken. Dit zijn voornamelijk grappige filmpjes, of filmpjes met verhalen, handige tips en dansjes. We kunnen er niet omheen, dit is de toekomst van social media die je nu ook op Instagram kunt toepassen.

Het algoritme zorgt ervoor dat reels vooral in de tijdlijn van niet-volgers te zien zijn. Wel zijn deze niet-volgers vaak geïnteresseerd in soortgelijke content. Daarom is het belangrijk om relevante hashtags bij de reel te plaatsen, waardoor je bereik nog groter wordt.

Het inzetten van Instagram reels voor je bedrijf

 

5. Vergeet de hashtags niet

Ook al worden hashtags in berichten steeds minder gebruikt, je kunt ze nog steeds goed inzetten om de aandacht van niet-volgers te trekken. Zo hadden we het eerder al over hashtags in combinatie met reels. Maar het gebruik van hashtags werkt ook nog steeds goed voor je berichten. Voordat je het bericht plaatst, is het belangrijk dat je de meest relevante hashtags gebruikt. Zoek daarom eerst naar populaire en relevante hashtags die je voor jouw bericht kan gebruiken. Wel is het belangrijk dat de hashtags kloppen bij jouw afbeelding en tekst.

6. Overweeg Instagram shopping

Is jouw doelgroep te vinden op Instagram en verkoop je producten? In dat geval kan je Instagram shopping effectief inzetten. Zo kun je meer bezoekers naar je website lokken of kan het leiden tot verkopen via je Instagram kanaal. Dit platform wordt veel gebruikt voor producten als cosmetica, schoenen, kleding, interieur etc.

Hoe kan je Instagram optimaal inzetten voor je bedrijf

7. Blijf actueel

Houd in de gaten wat er speelt in de maatschappij en Instagram en verwerk dit in je berichten. Komt er een sneeuwstorm aan? Maak hier dan een grappige foto van. Of misschien heeft je bedrijf wel een dienst geleverd die interessant is om te delen met je volgers. Je kunt ook inspelen op hypes zoals bepaalde series van Netflix of Videoland. Maar plaats ook nieuwsgerelateerde berichten die van toepassing zijn op jouw bedrijf. Zo kan jij gericht Instagram inzetten voor je bedrijf.

8. Hou de statistieken in de gaten

Als het goed is heb je een bedrijfsaccount aangemaakt op Instagram. Het voordeel daarvan is dat je in een oogopslag kunt zien welke volgers jouw berichten hebben gezien en waar ze het best op reageren. Door te kijken naar statistieken kan je hier vervolgens weer op inspelen. Zo wordt snel duidelijk wat voor jouw bedrijf wél of juist niet werkt. Hierdoor behaal je optimaal resultaat uit Instagram.

Er zijn veel voordelen om je social media uit te besteden, waaronder dat jij de tijd en rust krijgt om je te focussen op datgene wat belangrijk is: jouw bedrijf. Dus wil jij leren hoe je Instagram kan inzetten voor je bedrijf of wil jij de werkzaamheden op het gebied van social media beheer uitbesteden? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen jou graag.

Vragen? Stel ze gerust