Websites & WordPress

Hoe ontdek je conflicterende WordPress plugins?

WordPress is een open source systeem, iedereen die wilt kan zogeheten plugins bouwen om zo functionaliteiten toe te voegen aan WordPress. Heel makkelijk, maar zoals we al eerder hebben verteld niet zonder risico’s (lees: de risico’s van WordPress plugins). Juist omdat iedereen een plugin kan maken, zitten er nog weleens fouten in plugins, of werken ze soms niet helemaal lekker samen. Wanneer je verschillende plugins hebt, kan het weleens voorkomen dat dit onderling fouten geeft.

Plugins kunnen in de code bijvoorbeeld gebruik maken van dezelfde functie, of beide inhaken op een stukje van WordPress maar hier net wat anders mee doen. Dit kan tot gevolg hebben dat er fouten optreden. Soms is dit styling die niet klopt, maar het kan ook voorkomen dat hele functionaliteiten niet meer werken of zelfs dat je hele website niet meer bereikbaar is. Om je website na een plugin conflict zo snel mogelijk weer goed online te zetten hierbij een aantal tips.

1. Thema’s en plugins updaten

Als eerste is het voor de veiligheid en voor een goed werkende website van belang dat je WordPress, thema’s en plugins up to date zijn. Begin daarom met het updaten van je website. Het kan goed zijn dat de fouten na het updaten al zijn verholpen.

2. WordPress debug modus aanzetten

Mocht dit niet het geval zijn, dan is het verstanding om te kijken naar foutmeldingen. Dit kan via de WP debug modus of via het foutlog. De debug modus kan je aanzetten door, via FTP in wp-config.php, debug van false op true te zetten. Wanneer je niet thuis bent in het aanpassen van bestanden op je server, raden we je aan om dit in overleg te doen met je hostingprovider. Voor Kwaaijongens klanten zullen wij de stap meestal zelf uitvoeren. De meldingen die hieruit voortkomen geven je vaak al een indicatie van welke plugin(s) een foutmelding geven. Wanneer je niet de mogelijkheid hebt om de debug modus aan te zetten, of wanneer je op deze manier niet de fout kan vinden, kan je door naar de volgende stap.

3. Schakel plugins uit en aan

Begin eerst met het maken van een back-up. Het kan namelijk zijn dat je data verliest tijdens het in- en uitschakelen van plugins. We willen weten of de fout binnen het thema zit, schakel daarom alle plugins uit en bekijk je website. Wanneer de website er goed uitziet begin je één voor één alle plugins aan te zetten. Caching plugins zet je pas op het einde aan. Na elke plugin die je aanzet check je de website. Wanneer de site een fout vertoont weet je dat de laatst ingeschakelde plugin de boosdoener is. Schakel vervolgens alle plugins uit behalve die met de fout. Kijk nu of de fout zich nog voordoet. Is dit het geval? Dan komt het door die ene plugin of de combinatie tussen die plugin en je huidige thema.

Wanneer de fout zich niet voordoet als je die ene plugin aan hebt, begin je weer met het één voor één inschakelen van de overige plugins. Hierbij geldt weer dezelfde regel: wanneer de fout zich voordoet weet je dat het komt door de eerste en de laatst ingeschakelde plugin.

Het oplossen van conflicterende plugins

Conflicten tussen plugins kunnen doorgaans vrij snel met een update verholpen worden. Je kan ook informeren bij de plugin bouwer en je fout doorgeven. Van belang is dat je dan ook aangeeft welk thema of welke plugins met elkaar in conflict staan.

Een andere optie is het kiezen voor een andere plugin om de gewenste functionaliteit op je website te krijgen. Kijk bij het uitzoeken van een plugin goed of hij je huidige WordPress versie ondersteund, of deze nog regelmatig wordt geüpdate en hoeveel gebruikers deze heeft. Je websitebeheerder of je hostingpartij kan je advies geven over welke plugins te gebruiken.

Daarnaast is het goed om kritisch naar je plugins te kijken: gebruik je ze wel allemaal? Veel plugins geven een rommelige achterkant en kan je site snelheid (laadsnelheid) en de veiligheid van je website nadelig beïnvloeden.

Heb je vragen over WordPress plugins?

Heb je naar aanleiding van dit artikel, over WordPress plugins, nog vragen? Neem dan contact op met je webbureau of webmaster. Mocht je deze niet hebben of ons een vraag willen stellen, dan mag dat natuurlijk ook. Bel 085 – 330 7500 of mail naar dtv@kwaaijongens.nl

Vragen? Stel ze gerust