Social media trends voor 2023

Social media is ondertussen niet meer weg te denk uit het online marketing landschap. En met het nieuwe jaar voor de deur gaan veel bedrijven aan de slag met de Social mediastrategie voor 2023. Alleen verandert Social Media constant, elk jaar ontstaan er weer nieuwe platformen en trends. Een goed voorbeeld is de bliksemsnelle opmars van BeReal, een platform wat in 2020 gelanceerd is maar in 2022 opeens razend populair werd. Ook in 2023 zullen een paar trends en platformen een soortgelijke opmars maken. Volgens Kwaaijongens zijn dit trends die je in de gaten moet houden!

Korte video’s zijn key

Het is misschien wel de ontwikkeling van 2022, het ontstaan van hapklare content voor onze korte spanningsbogen. Tegenwoordig scrollen we uren over platformen zoals Tik Tok en Instagram, en dit is met een reden. In onderzoeken is namelijk gesteld dat onze aandachtsspanne in 20 jaar van 12 naar 8 seconden is gezakt. De korte video’s van Tik Tok zijn dus ideale voer voor onze korte spanningsbogen. Het platform Tik Tok is zo populair geworden met deze tactiek dat Instagram en YouTube het hebben gekopieerd. Op Instagram scrollen we namelijk door Instagram Reels en op YouTube hebben we YouTube shorts. Snelle content is the way to go in 2023, korte video’s die zoveel mogelijk impact maken en informatie geven kunnen niet ontbreken uit jouw Social mediastrategie. Dus zorg ervoor dat jouw bedrijf hier mee aan de slag gaat in 2023!

Tik Tok als volwaardig marketing platform

We hebben het er net al even over gehad, Tik Tok kun je niet langer meer een van de opkomende Social mediatrends. Het Chinese platform is namelijk een gevestigde kracht in de Social mediawereld. Maar heel lang zijn bedrijven en merken weggebleven van dit platform. Toch is Tik Tok ondertussen een marketing platform waar jouw bedrijf op in moet haken. De doelgroep is erg jong en de app wordt ook enorm veel gebruikt, erg interessant voor de meeste bedrijven. Alleen gaat de marketing op Tik Tok net even wat anders dan op andere platformen. De meest effectieve manier om reclame te maken voor jouw dienst of product heeft geheel met kwalitatieve content te maken. Bedrijven die succes vinden op Tik Tok maken korte en grappige video’s om hun product of dienst onder de aandacht te brengen. Deze video’s hebben niet het doel om daadwerkelijk te verkopen maar moeten het imago en de naamsbekendheid van een bedrijf verhogen. Tik Tok is dus niet langer alleen een leuk platform voor jongeren, het is een volwaardig marketing platform waar u bedrijf niet langer afwezig op kan blijven.

Betrokkenheid en interactie

Betrokkenheid bij jouw Social media posts is leuk, maar tegenwoordig wordt interactie steeds belangrijker. Targeting op basis van demografische gegevens wordt namelijk steeds lastiger, daarom zijn personen die al een interactie hebben gehad steeds interessanter. Dit is namelijk een mooie indicatie van wie nou precies geïnteresseerd is in jouw product of dienst. Maar naast targeting is interactie ook een goede meetstaaf voor welke soort content interessant wordt gevonden door jouw doelgroep. Waar reageren mensen op of wat delen ze? Allemaal indicatoren om te zien of de content geschikt is voor jouw doelgroep.

E-commerce als een van de Social media trends

De behoefte om ook op Social media te kunnen shoppen blijft bij consumenten nog steeds stevig doorgroeien. Als het gaat om platformen is Facebook en dus Meta de grote koploper op dit gebied. Maar het zal niet lang duren voordat andere platformen hierop in haken. Maar naast de platformen zijn er ook erg weinig bedrijven actief bezig met E-commerce op Social media. Het is voor veel bedrijven lastig om de impact te meten en om te achterhalen of e commerce op Social media wel bijdraagt aan conversies. Dit komt omdat de cijfers het niet direct laten zien. Om dit op te lossen kan je alle cijfers op een rijtje zetten met marketingmix modeling. Dit is een statistische analyse waarmee de impact van verschillende marketingtactieken op de verkoop geschat kan worden. De mix kan laten zien in welke platformen je het best kunt investeren om resultaat te behalen.

Tijd voor een contentkalender

Een nieuw jaar betekent niet alleen nieuwe trends, het is ook tijd voor een nieuwe content kalender. Een content kalender is de manier voor het plannen van content. Zorg ervoor dat je in je contentkalender niet alleen plant wanneer je communiceert maar let op de volgende vragen:

  • Waarom communiceer je, wat is de doelstelling van deze content?
  • Naar wie communiceer je, wie is je doelgroep voor deze post?
  • Waar communiceer je, welk mediakanaal gebruik je?
  • Hoe communiceer je, welke contentformaten gebruik je?

Wanneer je deze vragen beantwoord hebt dan ontstaat er al een contentstrategie. Deze strategie geeft vorm aan je planning en een planning zorgt voor structuur in jouw Social mediastrategie. Maak een goede contentkalender en speel in op nieuwe trends en jouw socials zullen het extra goed doen in 2023!

Hulp van Kwaaijongens

Heb je nou moeite met het invullen van je contentstrategie? Of wil de contentkalender nog wel lukken maar vind je het lastig om in te spelen op nieuwe trends? Kwaaijongens zit te poppelen om je te helpen. Neem contact met ons op en dan bespreken we over de mogelijkheden.

 

Vragen? Stel ze gerust