SEO migratie, waar moet je op letten?

SEO migratie kent vele vormen, denk aan een nieuwe website opzetten, de navigatie structuur wijzigen in een bestaande website of de overstap naar een ander CMS met andere URL opbouw. Vaak gaat het op dat moment mis binnen de opgebouwde SEO waarden van een website of webshop. Het gevolg: positie daling in Google. Deze daling in de zoekresultaten kun je voorkomen. In dit blog leg ik je uit hoe je dat doet.

Bepaal je strategie

Belangrijk is dat je voorafgaand aan de migratie al nadenkt over wat er allemaal bij komt kijken. Wie heb je nodig om te voorkomen dat je stappen mist? Wie kan wat voor je bewaken of aanpassen als dat nodig is? Bedenk een goede strategie, zodat je weet wat je doet, wanneer je dat doet en hoe je dit doet. Zo zorg je ervoor dat je posities in de zoekresultaten van Google op peil blijven.

Borg de SEO score bij een SEO migratie

Voorkom half werk en borg de SEO score van de waarde die je hebt opgebouwd bij SEO migratie. Zorg ervoor dat je de juiste stappen zet op de juiste tijd, zodat Google en andere zoekmachines geen negatieve wijzigingen aanbrengen in je rankings. Heel vaak zien we terug dat bij een migratie vergeten wordt de oude URL’s goed te redirecten naar nieuwe URL’s. Met soms een desastreus resultaat als gevolg. Voorkomen is hierin beter dan genezen. SEO specialisten weten wat er speelt en overzien de gevolgen van, zelfs voor de leek, kleine aanpassingen. Ik zet er een aantal op een rij:

  • Overstappen van http naar https (SSL-certificaat)
  • Een nieuwe domeinnaam inzetten
  • Aanpassingen in menu structuren
  • Aanpassingen in URL opbouw
  • Wijziging van Content Management Systeem (CMS)
  • Introductie mobiele versie van een website
  • Content aanpassen en verplaatsen naar andere content

En nog meer, maar dit zijn de meest voorkomende die we tegenkomen in de dagelijkse praktijk. Het maakt niet waar de migratie vandaan komt of door geïnitieerd wordt, belangrijk is dat je overziet dat er een SEO migratie in het verschiet ligt. Vraag je webbureau of website bouwer naar de impact van een dergelijk aanpassing.

SEO migratie stappenplan

Een praktisch SEO migratie stappenplan helpt je op weg. Met onderstaand plan zorg jij ervoor dat je zicht hebt op de gevolgen en dat je weet waar je op moet letten. Hiermee voorkom je dat je geen posities verliest in de zoekresultaten van de zoekmachines. Wat minder bezoekers betekent en dus ook minder aanvragen, verkopen en dus omzet.

  1. Waar sta je op dit moment? Breng dit vooraf in kaart.
  2. Hoe ziet je huidige URL structuur eruit? Zet dit in een Excel bestand bijvoorbeeld.
  3. Bepaal de nieuwe URL structuur en maak een redirect lijst.
  4. Zet een nieuwe link-structuur op.
  5. Bepaal de verhuisstappen.
  6. Controleer de redirects.
  7. Verhuis je website of voer de aanpassingen door.
  8. Test de redirects.
  9. Monitor de website.
  10. Evalueer het traject en de ranking posities.

Consequenties van een slechte migratie

Eén van de belangrijkste onderdelen in de SEO migratie zijn de redirects. De verwijzing van de oude URL naar de nieuwe URL. Als je dit niet (goed) doet, dan zal de oude URL uitkomen op een zogenaamde 404 pagina. De nieuwe URL moet vaak nog worden geïndexeerd en is daardoor tijdens de migratie nog niet aanwezig in de zoekresultaten.

Het is mogelijk om Google je nieuwe URL’s te laten inspecteren, maar dat wil niet zeggen dat ze dan ook direct in de index worden opgenomen. Andere zoekmachines dan Google zullen je URL’s ook moeten indexeren. Door een goede redirectlijst op te nemen, voorkom je dat dit kan gebeuren. Met uitzondering van de URL’s die je wilt uitsluiten en die mogen komen te vervallen, want die mogen best op een 404 URL uitkomt.

Heb je tijdens de SEO migratie niet geregeld dat de waarde van de oude URL wordt doorgegeven aan de nieuwe URL? Dan is de consequentie dat de posities van de oude URL flink zullen dalen. De nieuwe URL begint dan vanaf nul om weer waarde op te bouwen. Zonde! Dit kan een enorme deuk in jouw online positionering en profilering betekenen, met als gevolg omzet derving. Dit kan funest zijn voor je bedrijf.

Vraag hulp van specialisten bij een SEO migratie

Website migraties gaan niet alleen bij kleine bedrijven mis, ook grote bedrijven realiseren zich vaak niet de consequentie van aanpassingen. Ga niet zelf aan de slag, vraag experts om je te helpen. Zo voorkom je dat je een migratie onderschat en je mogelijk omzet misloopt. Regel het goed en je zult zien dat je omzet zal groeien. Die nieuwe website, een aangepaste structuur of een andere wijziging was toch bedoeld om online te groeien?

Vragen? Kwaaijongens helpt!

Heb jij naar aanleiding van dit artikel over SEO migratie vragen of wil je onze hulp inschakelen? Neem dan gewoon even contact op via ons telefoonnummer of stuur een email naar migratie@kwaaijongens.nl.

Vragen? Stel ze gerust