Social media, hoe pak ik dat aan?

Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest, Snapchat, Twitter… allemaal verschillende kanalen waar jij als ondernemer actief op moet kunt zijn. Heeft het zin om overal een account te hebben? 

Hoe actief moet ik zijn op Social Media?

Niet als je er vervolgens niks mee doet. Wanneer klanten op een bedrijvenpagina komen waar het laatste bericht dateert uit 2014 werkt dat averechts. Als klant krijg je dan sneller het idee dat er niks gebeurt, dat het bedrijf niet meer bestaat of dat een bericht sturen niet zoveel zin heeft. In dat geval kun je dus beter geen pagina hebben.

En welk kanaal dan?

Welk kanaal past bij jou? Nee, dat is minder belangrijk. Het gaat er meer om: welk kanaal past bij jouw doelgroep? Waar bevindt jouw doelgroep zich? Welke content past bij jouw doelgroep? Waar zit men op te wachten en waar niet op?

Ben jij een bruidsfotograaf? Dan past Instagram waarschijnlijk beter bij je dan LinkedIn. Op Instagram kun je namelijk werken met veel beeld en bouw je als het ware een portfolio op. Door middel van hashtags kunnen mensen jou vinden. Ben je accountant? Dan werkt LinkedIn misschien beter. Een zakelijk netwerk waarin jij artikelen, blogs en kennis kunt delen. Er zijn geen vaste regels voor welk beroep welk kanaal moet gebruiken, dit bepaal je zelf, rekening houdend met je doelgroep.

Wat moet ik delen?

Vind je het moeilijk om te bepalen wat interessant is voor je volgers en wat niet? Test dit dan. De enige goede manier om daarachter te komen is door dit te testen. Vertel over je werkzaamheden, wat je hebt gedaan, quotes, verhalen, spring in op de actualiteit… noem maar op. Als je er zelf maar achter staat en niet alleen een bericht schrijft om maar iets te kunnen delen.

Wanneer moet ik de berichten plaatsen?

Het is natuurlijk handig als jij berichten plaatst wanneer jouw doelgroep online is. Als je dit niet weet kun je dit testen door op verschillende tijden berichten te plaatsen en vervolgens in de statistieken te kijken wat het beste werkt. Natuurlijk is dit niet alleen afhankelijk van het tijdstip, maar zo krijg je wel een beter beeld.

Op Facebook kun je via je bedrijvenpagina berichten inplannen. Dit doe je als volgt: je kunt eerst je bericht schrijven, eventueel met een foto, video of link naar je website erbij. Vervolgens klik je op het pijltje naast ‘Publiceren’. Er verschijnt een uitklapveld met daarop: Plannen – Datum in het verleden geven – Concept opslaan.

Berichten inplannen op Facebook
Berichten inplannen op Facebook

Wanneer je op plannen klikt, kun je een datum en tijd toevoegen wanneer jouw bericht gepubliceerd moet worden. Klik je op concept, dan wordt je bericht opgeslagen en kun je er op een later tijdstip aan verder werken.

Handig als je bijvoorbeeld op maandagmorgen een aantal berichten schrijft en deze vast vooruit plant.

Hoe kom ik aan volgers?

Wanneer je voor je volgers waardevolle content deelt, wordt dit sneller leuk gevonden of gedeeld. Daarnaast telt ook de gunfactor: als jij berichten van andere mensen deelt, delen mensen ook sneller jouw berichten. Natuurlijk moet dit nooit een aanleiding zijn om andere berichten te liken!

Mensen taggen kan ook heel waardevol zijn, natuurlijk wel als dat ook zinvol is voor diegene die persoon zelf. Hij/zij krijgt hier een melding van en kan een goedkeuring geven om dit bericht ook in zijn of haar profiel te tonen.

Op Facebook kun je je vrienden uitnodigen om jouw pagina te volgen, want weten ze eigenlijk wel dat jouw pagina bestaat? Je vrienden uitnodigen kan op deze manier: aan de linkerkant klikken op ‘Vrienden uitnodigen om deze pagina leuk te vinden’.

Vrienden uitnodigen op Facebook
Vrienden uitnodigen op Facebook

Op bijvoorbeeld Instagram, Facebook en Twitter kan je werken met hashtags (#). Wanneer mensen op die hashtags zoeken, komen ze onder andere bij jouw foto’s uit. Wanneer dat aanspreekt, kunnen ze jouw account gaan bekijken en eventueel gaan volgen.

Wanneer jij mensen volgt op Instagram, krijgen zij hier een melding van. Een vervolgactie zou dus kunnen zijn dat ze jou ook gaan volgen.

De tips op een rijtje:

  • Bepaal eerst welke kanalen bij jou en je doelgroep passen
  • Maak alleen een account aan als je er daadwerkelijk iets mee gaat doen
  • Kijk wanneer jouw doelgroep online is
  • Vertel over je werkzaamheden, je werkweek, deel quotes, verhalen, spring in op de actualiteit en kijk wat werkt bij jouw doelgroep

Vind je dit een lastig onderwerp of wil je hier even over sparren? Ik ben geen Social Media expert, maar wil je zeker helpen om mee te brainstormen. Dus, durf te vragen!

Vragen? Stel ze gerust