Websites & WordPress

Deze webpagina is niet beschikbaar

Waarom is mijn – WordPress – website niet bereikbaar en krijg ik deze melding te zien? De melding betekent dat de internetbrowser, de webpagina die je wilt openen, niet kan vinden en laden. Maar wat is het probleem dat achter deze melding schuilgaat?

Dat kan te maken hebben met een aantal oorzaken, welke ik hieronder op een rijtje zet. Op deze manier kan je eenvoudig achterhalen waar het probleem zit en hoe je dit wellicht kunt oplossen.

Is het webadres dat je gebruikt correct?

Als je een melding krijgt die aangeeft “deze site is niet bereikbaar” of “…kan de server niet vinden”, dan kan het zijn dat het adres niet correct is.

Wat kan je in dit geval doen?

  • Controleer of de URL in de adresbalk van je browser overeenkomt met de pagina die je wilt openen
  • Controleer of je de de webpagina op een ander apparaat, computer of telefoon wél kunt openen
  • Als de webpagina nergens getoond wordt, controleer dan of je internetverbinding eruit ligt. Dit kan soms een kortdurend probleem zijn. Doordat er steeds vaker sprake is van updates, komt het wel eens voor dat het internet tijdelijk eruit ligt. En natuurlijk gebeurt dat net als jij een pagina wilt openen.

Alleen je eigen website is niet bereikbaar

Als het alleen om jouw eigen website gaat, kan het zijn dat de hosting provider jouw IP-adres heeft geblokkeerd. Hosting providers installeren firewalls voor beveiliging; deze kunnen ook jouw IP-adres blokkeren. Dit kan gebeuren als je vanaf verschillende computers tegelijk toegang wilt tot je website. Of doordat je een aantal malen een foutief wachtwoord hebt ingevoerd om in te loggen. Hierdoor kan een regel in de firewall afgaan en wordt je IP adres op een blacklist gezet; dan ben je geblokkeerd.

Wat zijn de stappen die je kan doorlopen?

  • Controleer met je telefoon, nadat je je wifi hebt uitgezet, via 4G of je de website te zien krijgt.
  • Krijg je de website via 4G wel te zien? Bel of mail dan met je hosting provider om je van de blacklist af te halen. Hiervoor moet je wel je IP-adres achterhalen. Weet je niet hoe je dat moet doen? De blog ‘ Wat is mijn IP adres? ‘ gaat in op dit vraagstuk.
  • Als je via 4G je website niet te zien krijgt, is er wat anders aan de hand. Zorg daarom dat je zo spoedig mogelijk contact opneemt met je hosting provider.

Zijn bepaalde licenties of producten verlopen?

Bij sommige hosting providers gaat een website op zwart. De website is niet bereikbaar omdat je niet hebt verlengd, niet op tijd hebt betaald of omdat je over een drempel heen bent gegaan. Het kan voorkomen dat je een verlenging niet op tijd hebt gezien of dat je door omstandigheden een factuur niet hebt betaald. Ook kan het zijn dat je het maximum dataopslag of dataverkeer hebt overschreden. Controleer daarom bij het inloggen of er een openstaande melding staat bij de facturatie gegevens.

Is er een storing bij je hosting provider?

Natuurlijk kan er ook een storing plaatsvinden bij je hosting provider. Dit probeert iedere hosting provider zoveel mogelijk te voorkomen, maar waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Een menselijke fout of storing in de complexiteit van techniek kan nu eenmaal voorkomen. Als een storing langer aanhoudt, wordt dit vermeldt op de site van de hosting provider. Staat de storing daar niet vermeldt? Neem dan contact op met je hosting provider.

Overige situaties

Hierboven hebben we de meest voor de hand liggende oorzaken besproken. Naast deze oorzaken, zijn er meer situaties die hiertoe kunnen leiden. Denk aan het verkeerd toepassen van redirects, waardoor er een loop ontstaat. Is er sprake van fouten in plugins, thema’s of andere onderdelen binnen een site? Dat kan ervoor zorgen dat een website uiteindelijk niet of heel traag getoond wordt. Het advies is dan ook om direct contact op te nemen met je hosting provider, zodat zij je kunnen helpen dit op te lossen. Daarnaast kan een websitebouwer mogelijk nog een rol spelen.

Wat kan je in een dergelijke situatie doen?

  • Kan je wel inloggen? Controleer in het beheer of er updates klaar staan.
  • Neem contact op met je webbouwer of hosting provider.

Voorkom dit door je website onderhoud uit te besteden

Los van oorzaken die lokaal, dus vanaf je eigen IP-adres / computer, worden geïnitieerd kun je veel voorkomen. Dit kun je doen door het website onderhoud uit te besteden aan een webbureau of webbouwer. Deze partij zorgt er dan voor dat jouw website goed én veilig functioneert.  Naast backups, ontfermen zij zich ook over updates, veiligheid monitoring en andere issues. Deze worden proactief gesignaleerd en snel verholpen. Jij hoeft je over de bereikbaarheid van je website geen zorgen te maken.

Wil je weten wat wij vanuit Kwaaijongens voor jouw website onderhoud kunnen betekenen? Neem dan telefonisch of via de mail contact met ons op. Wij helpen je graag.

 

Vragen? Stel ze gerust