Marketing, SEO & strategie
Teksten & communicatie

AEO of SEO; wat zijn de verschillen?

De wereld van online marketing lijkt telkens wanneer je met je ogen knippert veranderd te zijn. Iets wat een tijd geleden nog dé regel was voor optimale vindbaarheid en zichtbaarheid, kan vandaag de dag alweer achterhaald zijn.  Het is vast niemand ontgaan dat AI een razendsnelle opkomst maakt binnen de digitale wereld van marketing, met alle gevolgen van dien. Een grote ontwikkeling die we momenteel zien is de verschuiving van SEO naar AEO.

SEO, ook wel Search Engine Optimization, kennen we allemaal wel: het draait om het optimaliseren van je website en content zodat deze beter scoort in zoekmachines. AEO, oftewel Answer Engine Optimization, is de nieuwe trend waarbij content geoptimaliseerd wordt om direct het juiste antwoord te bieden op specifieke vragen van gebruikers, zodat het verschijnt in featured snippets, voice search-resultaten en andere AI-gedreven zoekinterfaces.

In dit artikel nemen wij je als expert graag mee in deze opkomende trend en laten wij je zien wat AEO voor jouw online marketing kan betekenen.

AEO: de nieuwe generatie SEO

Waar SEO zich voornamelijk richt op het vindbaar maken van je website in zoekmachines zoals Google, richt AEO zich op een andere doelgroep. We kunnen namelijk de opkomende tools zoals ChatGPT, Google SGE en stemassistenten zoals Alexa en Siri uit. AEO is de afkorting voor Answer Engine Optimization en richt zich op deze antwoordmachines. Waar je met SEO wilt bereiken dat mensen doorklikken naar je website om meer informatie te krijgen, geven machines die werken met AEO direct antwoord op de vraag.

Wat betekent de verschuiving naar AEO voor mijn website?

We horen je denken: “Oké, allemaal heel leuk, maar wat betekent dit voor mijn website?”. Leggen wij je uit! Wanneer je met jouw online marketing namelijk niet inspeelt op deze opkomende trends en verschuivingen, raak je steeds verder achter op jouw concurrenten die dit wel doen. En dat wil je natuurlijk niet.

Minderen klikken naar je website

Waar het voorheen voornamelijk draaide om het aantal klikken dat je binnenhaalde op je website, verschuift dit verder naar de directe zichtbaarheid op Google met de vertoning van het juiste antwoord. Wanneer mensen hun vraag op de juiste manier aan de zoekmachine stellen, krijgen zij het antwoord direct te zien. Dit zorgt ervoor dat er dus minder verkeer naar jouw website leidt via traditionele SEO.

Meer focus op de beste bron

Het is als het ware een soort sprint om de beste bron te zijn voor de informatie op het web. We kunnen niet allemaal bovenaan staan en het AI-systeem pikt de bron met de meest accurate en relevantie antwoorden om te laten zien. Aan jou als bedrijf dus de schone taak om aan deze AI-systemen te laten zien dat jij degene bent die ze moeten gebruiken als dé bron. En dit krijg je voor elkaar met goed in elkaar gezette AEO.

Autoriteit en vertrouwen worden nog belangrijker

Het was altijd al belangrijk om betrouwbaar en duidelijk te schrijven op je website, zodat jouw informatie door de zoekmachines het beste wordt opgepikt én het voor bezoekers fijn is om te lezen. Met de verschuiving van SEO naar AEO is dit alleen nog maar belangrijker, omdat machines als ChatGPT en Google SGE je antwoorden eerder op zullen pikken om te laten zien.

Nieuwe vormen van zichtbaarheid

Jarenlang was het voornaamste doel van SEO op je website het creëren van een optimale zichtbaarheid in Google. Gebruik ik de juiste zoekwoorden, en op de juiste manier, om naar boven te komen in Google wanneer mensen een zoekvraag gerelateerd aan mijn producten of diensten invoeren? Oftewel: op plek één in de Google ranking komen. Met de opkomst van AEO verschuift dit doel. Je wilt namelijk genoemd worden in het antwoord dat mensen krijgen wanneer zij een bepaalde zoekvraag ingeven.

SEO verdwijnt niet

Voordat het zweet je uitbreekt en je de biljetten in je portemonnee al gaat tellen, omdat je bang bent dat je hele site op de schop moet. Geen paniek! SEO gaat niet verdwijnen, het wordt aangevuld met AEO. De strijd om de hoogste ranking in Google verschuift naar de gelukkige partij die het antwoord mag geven aan de zoeker op het internet.

Hoe geef ik het beste antwoord voor Google?

Het is natuurlijk fijn dat je nu weet welke verschuiving er plaats gaat vinden en waarom, maar het is nog fijner om ook te weten hoe je dit kunt bereiken. Daarom hebben wij als experts bij Kwaaijongens een aantal tips voor je, zodat jij met jouw antwoorden de zoekmachines kunt overtuigen dat dit toch echt het beste antwoord is.

Schrijf superduidelijke antwoorden

Formuleer je content alsof je een vraag rechtstreeks zou beantwoorden op bijvoorbeeld een verjaardag. Draai er niet om heen en ga er niet allemaal randzaken bijhalen, dit is niet wat de lezer op dat moment wil weten. Een manier om te zorgen dat je bij de feiten blijft zonder heel ver uit te weiden, is het gebruiken van FAQ’s. Heldere, korte antwoorden die de AI-systemen makkelijk kunnen oppakken.

Focus op E-E-A-T

Focus je bij het definiëren van de antwoorden op E-E-A-T, de afkorting van Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness. In het Nederlands wil dit zeggen dat jij moet laten zien dat je echt ervaring hebt, jij en je bedrijf kennis hebben van zaken, andere jou zien als een betrouwbare bron en je te vertrouwen bent. Dit doe je onder andere door duidelijk bronnen, auteurs en praktijkervaringen te vermelden. Daarnaast creëer je vertrouwen door transparant te communiceren, bijvoorbeeld door contactgegevens goed zichtbaar te plaatsen op je website.

Structuur en techniek op orde

Zorg ervoor dat de structuur van je teksten en de techniek op je website in orde is. Dit wil zeggen: duidelijke koppen, opsommingen en structured data. Zo begrijpen machines beter waar jou tekst over gaat door snel te scannen. Zorg er dus voor dat je in je koppen belangrijke dingen voor je antwoorden al benoemd, zodat de machines deze snel op kunnen pikken.

Denk in complete zinnen

Mensen die op zoek zijn naar antwoorden, willen deze graag lezen in de volledige context. Natuurlijk is het belangrijk dat jij nog steeds de belangrijkste zoekwoorden opneemt in je antwoord, maar de lezer wil ook een volledig antwoord krijgen op zijn of haar vraag. Daarnaast werkt AI vaak met volledige vragen. ‘Optimaliseren site AI’ is niet langer volledig genoeg. Er wordt meer gekeken naar schrijfwijzes in natuurlijke taal, zoals ‘Hoe optimaliseer ik mijn website voor AI?’.

Vergeet SEO niet!

Zoals we eerder in het artikel al aangaven, verdwijnt SEO niet. AEO is als het ware een aanvulling op de bestaande SEO. Zorg er dus voor dat jij op jouw website nog steeds de basis door blijft voeren. Een snelwerkende site, goede teksten en sterke interne én externe links vormen een sterke basis om jouw website te laten zien en gebruiksvriendelijk te maken. AEO bouwt als het ware een extra verdieping daar bovenop.

Wil jij met jouw site zichtbaar blijven in de toekomst?

Je wilt natuurlijk dat jouw website niet alleen vandaag, maar ook in de toekomst, goed zichtbaar blijft voor de zoekmachines en AI-systemen. Dan moet je dus zorgen dat deze machines en systemen jou als beste antwoordbron herkennen.

Kwaaijongens is expert op het gebied van SEO en volgt de ontwikkelingen op de voet. Dat wil zeggen dat wij ook alle benodigde kennis op het gebied van AEO in huis hebben, zodat wij jouw website toekomstbestendig kunnen maken binnen de overgang van SEO naar AEO.

Dus, ben jij klaar voor de toekomst van online vindbaarheid? Zorg dat jouw website niet achterblijft, maar juist gekozen wordt als hét antwoord met de hulp van de experts van Kwaaijongens. Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe wij jouw zichtbaarheid naar een hoger niveau kunnen tillen!

Vragen? Stel ze gerust