Gloednieuw: Google Search Console Insights

Vers van de pers: Google Search Console Insights. Misschien ken je Google Search Console al en werk je hier zelf mee of gebruikt het marketingbedrijf waar je mee samenwerkt deze tool. Wij werken in elk geval al jaren met Google Search Console als hulpmiddel om websites en content (SEO) te optimaliseren.

Wat is Google Search Console Insights?

In juni vorig jaar (2020) kondigde Google de nieuwe tool al aan. Met Insights wordt data van Google Analytics en Google Search Console samengevoegd binnen één centraal overzicht. Het is een nieuwe functionaliteit speciaal voor content creators en uitgevers. Met deze tool krijg je inzicht in hoe doelgroepen de content van websites ontdekken en wat de doelgroepen aanspreekt. Met deze inzichten is het mogelijk om content te creëren die nog beter aansluit bij de doelgroep. Het afgelopen jaar is Google Search Console Insights uitvoerig getest en nu is deze tool ook beschikbaar voor alle Google Search Console gebruikers, dus ook voor ons en misschien voor jou!

In een nutshell: een makkelijkere manier om inzicht te krijgen in hoe je content lezers aanspreekt.

Voor wie is Google Search Console Insights geschikt?

Google Search Console Insights is een ideale tool voor copywriters, content creators, online marketeers en publishers. Dit platform biedt meer duidelijkheid over het gedrag van bezoekers met betrekking tot de content. Deze tool maakt deel uit van Google Search Console. Iedereen die gebruik maakt van een geverifieerde Google Search Console property kan gebruik maken van deze nieuwe tool. Daarbij raden we je aan ook gebruik te maken van Google Analytics, zodat je deze accounts kunt koppelen, waardoor je veel meer en betere inzichten in je content krijgt. Vooral voor websites met veel blogs, nieuwsberichten en artikelen is Search Console Insights een echte toegevoegde waarde.

Let op: op dit moment ondersteunt Search Console Insights alleen Google Analytics UA-property’s. Er wordt op dit moment ook gewerkt aan ondersteuning voor Google Analytics 4-property’s, zodat alle Google Analytics gebruikers Search Console Insights kunnen gebruiken.

Wat is de meerwaarde van Google Search Console Insights?

Deze nieuwe tool biedt een zeer overzichtelijk overzicht waarin je snel antwoord krijgt op vragen waarmee jij jouw content kunt verbeteren. Je krijgt antwoorden op de volgende vragen:

  • Welke content presteert het beste?
  • Hoe presteert je nieuwe content?
  • Hoe ontdekken mensen je content op internet?
  • Welke mensen zoeken op Google, voordat ze je content bezoeken?
  • Welk artikel verwijst gebruikers door naar je website en content?

Deze vragen bieden allerlei inzichten waarmee je jouw content kunt optimaliseren en bijsturen. Je ziet met deze tool in een handomdraai welke content scoort en welke absoluut niet.

Hoe werkt deze nieuwe Google tool?

Zoals we al aangaven wordt de data van Google Search Console en Google Analytics gebundeld. Google Search Console Insights heel een overzichtelijk dashboard waarin je als een speer antwoord krijgt op bovenstaande vragen. Binnen deze tool kun je klikken en statistieken en data op paginaniveau bekijken. Je kunt dus helemaal inzoomen. Je ziet de data van de afgelopen 28 dagen. Met deze data kun je jouw content verbeteren en beter aan laten sluiten op je bezoeker.

Heb je vragen of kunnen wij je helpen met (betere) content?

Heb je vragen over dit blog, over Google Search Console, Google Analytics of deze nieuwste tool? Neem contact met ons op. Geloof je het allemaal wel, maar vind je goede content zoals blogs of pagina’s schrijven lastig of heb je er simpelweg geen tijd voor? Dan kun je webteksten schrijven / copywriting bij ons uitbesteden. Wij helpen je graag!

Vragen? Stel ze gerust