Pinterest: wie, wat, waar en hoe?

Inspiratie voor je nieuwe keuken, tuin of badkamer. Vroeger knipte je plaatjes uit tijdschriften om een moodboard te maken. Tegenwoordig doe je dit heel makkelijk via je telefoon; talloze apps kan je hiervoor gebruiken, zoals Pinterest. Pinterest is een medium wat nu al enige tijd bestaat. Het wordt veel gebruikt om inspiratie op te doen in alle sectoren. Naast particulier gebruik, kan je Pinterest zakelijk inzetten. Maar nu is de vraag: hoe doe je dat?

Hoe werkt Pinterest?

Natuurlijk is Pinterest niet voor elk bedrijf geschikt. Maar creëert jouw bedrijf mooie producten? Dan kan je met behulp van sfeerfoto’s laten zien wat jouw bedrijf doet. Kan je met Pinterest jouw klanten informeren en inspireren? Dan is Pinterest het juiste platform voor jou!

Hieronder volgt een korte uitleg voor degenen die Pinterest (nog) niet kennen. In Nederland gebruiken maar liefst 4,2 miljoen mensen Pinterest waarvan 1 miljoen mensen het platform dagelijks gebruikt. Volgens To Be Found is Pinterest ten opzichte van 2021 met 9% gestegen. Bekijk dit artikel als je meer wilt weten over trends en ontwikkelingen op het gebied van social media.

De termen die Pinterest gebruikt zijn anders dan je gewend bent van Instagram of Facebook.

  • Een Pin is een kort filmpje, een foto of een afbeelding.
  • Een Bord is een soort moodboard. Je kan een bord een naam geven en daar ‘pins’ met hetzelfde thema op verzamelen. Je kan zo veel borden maken als je wilt.
  • Pinnen of gepind (niet hoe je wilt betalen :) ) is de term die gebruikt wordt als je een pin opslaat.

Hoe maak je een Pin?

  1. Als eerste klik je bovenin op ‘Pin maken’.
  2. Vervolgens kan je een afbeelding, titel en tekst toevoegen aan de pin. Bedenk een goede titel en vermeld daar een leuke passende tekst bij.
  3. Vergeet niet de URL van je website toe te voegen. Bedenk of je de klant naar de homepagina wilt laten leiden of naar een landingspagina die te maken heeft met de pin.
  4. Rechts bovenin kan je het bord kiezen waaraan je de pin wilt toevoegen. Rechts onderin kan je ervoor kiezen om de pin meteen te publiceren of deze voor een ander moment in te plannen.

Het algoritme van Pinterest is zo gemaakt dat het tijdstip van publiceren niet uitmaakt. Relevantie daarentegen is wél van belang. Ook moet je niet 10 pins op één dag plaatsen. Het is beter om ze in te plannen voor een langere tijd, zodat je steeds nieuwe pins blijft plaatsen.

Pinterest zakelijk inzetten met een zakelijk account

Als bedrijf zijnde kun je ook een zakelijk account aanmaken met Pinterest Business. Met een zakelijk account kan je sfeerfoto’s, afbeeldingen, Infographics of korte video’s plaatsen die te maken hebben met jouw bedrijf. Zorg dat je een goed profiel hebt, zodat (toekomstige) klanten je makkelijk kunnen herkennen. Kies voor een duidelijke gebruikersnaam en vermeld de contactgegevens, je website URL en jouw biografie op het bedrijfsaccount. Dit zijn de eerste stappen om op een effectieve manier Pinterest zakelijk in te zetten.

Pinterest account voor bedrijven

Vergeet daarnaast niet om borden aan te maken. Verzorgt jouw bedrijf bijvoorbeeld feesten? Maak in dat geval borden aan van verschillende feesten welke jouw bedrijf aanbiedt. Probeer te denken vanuit de klant, wat zouden jouw klanten willen zien? Het hoofddoel van Pinterest is om te inspireren, probeer dit ook zo over te brengen.

Pinterest wordt gezien als een soort zoekmachine. Met een webshop kan je op Pinterest ook gebruik maken van E-commerce.

Pinterest-bord-account

Om Pinterest zakelijk in te zetten kan je ook overwegen om te adverteren via Pinterest Business. Deze optie stelt je in de gelegenheid om advertenties te plaatsen en bij te houden. Via de statistieken kan je duidelijk gegevens bijhouden van de doelgroep die zoekt naar soortgelijke producten en tijdens deze zoektocht jouw pins bekijkt, opslaat en doorklikt naar jouw website.

Maar voordat je je meteen stort op het adverteren, is het aan te raden om eerst organisch aan de slag te gaan met Pinterest. Dus bouw eerst een platform op en bekijk na een tijd wat Pinterest nog meer voor je kan bieden.

Mocht je er zelf niet uitkomen,  dan helpen we jou bij Kwaaijongens graag verder met het social media beheer van Pinterest of andere social media kanalen. Ook kunnen we je helpen met de advertenties op alle social media kanalen.

Vragen? Stel ze gerust