Tips: hoe voer je zelf een keyword analyse uit?

Bijna maandelijks krijgen we vragen over het uitvoeren van een keyword analyse. Prachtig zou je zeggen, maar is deze – zogenaamde objectieve – zoekwoorden analyse echt nodig? Vaak krijgen wij een keyword analyse aangereikt via een extern bureau. Keer op keer schrik ik dan van de resultaten. Een keyword analyse kan een goed startpunt zijn van een website, webshop, blog/artikel of pagina. Heb jij een WordPress website en wil je zelf aan de slag met een keyword analyse, volg dan deze stappen.

Wat is van belang bij het bepalen van de keywords?

  1. Welke doelgroep wil ik bereiken?
  2. Waar zoekt mijn doelgroep naar?
  3. Wat zijn eventuele woordcombinaties of zinnen die relevant zijn?
  4. Welk doel hebben ze voor ogen als ze zoeken?

Stap 1: Brainstormsessie

Neem de tijd om gezamenlijk te brainstormen om vanuit verschillende invalshoeken bovenstaande vragen met elkaar door te nemen. Hoe diverser de samenstelling van deze groep, hoe beter de resultaten als wij kijken naar onze ervaringen. Betrek verschillende mensen uit je organisatie erbij, zoals collega’s, leveranciers en als het kan bestaande klanten.

Stap 2: Kijk zo breed mogelijk naar zoekwoorden

Sluit zoekwoorden niet te snel uit, maar begin breed. Een keyword analyse is vaak tijdrovend, maar toch zo belangrijk. Een keyword analyse vraagt om zorgvuldigheid. We starten met het opzetten van de basistermen in lijn met onze doelgroep(en). Maak daarbij ook gebruik van bestaande gegevens uit bijvoorbeeld je CRM-applicatie. Maak je gebruik van Google Search Console? Kijk daar dan zeker in. Deze tool registreert woorden en woordcombinaties waar je website wordt vertoond en geeft je vaak goede aanknopingspunten.

Stap 3: Verfijn de keywords door ze specifiek te maken

Nu je een eerste opzet hebt van de keywords, kun je deze verfijnen. Combineer ze met andere woorden. Ga naar Google en type ze in, kijk naar de aanvullingen vanuit Google en toets ze ten opzichte van concurrenten en getoonde resultaten. Zo krijg je een steeds beter beeld van combinaties die wel relevant zijn voor je doelgroep en welke juist niet. Zo voorkom je tevens dat je op het verkeerde keyword uitkomt, waarbij je alleen kijkt naar de volumes. Scroll in de resultaten van Google naar beneden en zie de aanvullende suggesties die je terugkrijgt van de zoekmachine.

Stap 4: Durf te kiezen

Je hebt nu een lijst van zoekwoorden of zoekwoord combinaties. Deze zijn onder te verdelen in short-tail (1, 2 of 3 woorden) en long-tail (meer dan 3 woorden). Daarbij zie je terug dat op de short-tail keywords vaak een groter volume in zoekopdrachten zit dan op de long-tail. Alleen is de concurrentie op short-tail ook sterker, dus kost het vaak meer tijd om goede resultaten in zoekmachines te behalen. Durf daarom te kiezen voor de aanpak van long-tail met interne linkbuilding naar de short-tail opzet. Short-tail content is vaak de hoofd content in een website, deze lopen dan automatisch mee.

Stap 5: Verdeel en heers in de zoekmachines

Verdeel nu je keyword combinaties naar bijvoorbeeld een regio, of branche of segment voor nog meer verfijning in de zoekmachine. Door een goede verdeeltactiek toe te passen, zul je zien dat je makkelijker gaat heersen binnen de zoekresultaten op je long-tail zoekwoorden.

Stap 6: Meet je resultaten en scherp ze aan

Zorg ervoor dat je inzage hebt in de keyword combinaties waarop je website of webshop wordt vertoond. Maak hiervoor een Google Search Console account aan. Door je resultaten te meten weet je waar je staat, waar kansen liggen en waar je wat minder aandacht aan hoeft te geven. Vertaal hetgeen dat je ziet naar verbeteringen en het gericht uitbouwen van de vindbaarheid van je website en of webshop.

Een keyword analyse zelf doen of uitbesteden?

Ga je de keyword analyse zelf doen of ga je het uitbesteden? In beide situaties is het van belang dat jij je goed voorbereid, zodat er met de juiste input rekening gehouden wordt bij het opstarten van de analyse. Alleen zo borg je dat de keyword analyse ook echt relevant is voor jouw doelgroep(en).

Tot slot

Ik hoop je met dit artikel meer inzicht te hebben gegeven in het uitvoeren van een keyword analyse. Je kunt er nu zelf mee aan de slag met de analyse voor je WordPress website voor “WordPress SEO” optimalisatie. Mocht je vragen hebben of wil je SEO coaching of periodieke ondersteuning, dan mag je ons altijd bellen of mailen. Het is ook mogelijk om een SEO workshop in één dag bij ons te volgen. Voor nu wens ik je vooral veel succes!

Vragen? Stel ze gerust