Wat is e-mailmarketing?

Je wilt dat leuke jurkje gaan bestellen (of die stoer broek), maar bij het afrekenen kom je er ineens achter dat je 10% korting krijgt als je jezelf inschrijft voor de nieuwsbrief. Dus wat doe je? Inschrijven voor die nieuwsbrief natuurlijk! Je staat nu in de mailinglijst van het bedrijf waar jij je jurkje hebt besteld en dat betekent dat zij jou mails mogen sturen.

Bedrijven kunnen door middel van e-mailmarketing (potentiële) klanten direct benaderen via mails. Deze manier van marketing kan gebruikt worden om verschillende redenen:

  • Nieuwe klanten binnenhalen
  • Meer binding creëren met bestaande klanten
  • Producten en/of diensten promoten
  • Informatie verstrekken

Je kunt jouw lezers hierbij prikkelen en overhalen om op links te klikken, die bijvoorbeeld verwijzen naar een bepaald product (of dienst) op jouw website. Zo kun je ook lezers overhalen om juist te bellen of te mailen.

Hoe zet je e-mailmarketing in?

Voordat je als bedrijf e-mailmarketing in kunt zetten, heb je een programma nodig waarmee je jouw e-mails kunt opmaken en deze gericht kunt versturen aan de gewenste doelgroepen. Zelf maken wij gebruik van MailChimp (lees: Wat is MailChimp?).

Laat potentiële klanten op een makkelijke manier aanmelden

Let op! Je kunt niet zomaar e-mailadressen toevoegen aan jouw e-maillijst (denk aan de AVG). Potentiële klanten moeten namelijk eerst toestemming geven. Plaats hiervoor een aanmeldformulier op jouw website. In dit formulier kunnen bezoekers hun e-mailadres achterlaten. Eventueel kun je ook om meer gegevens vragen, zoals hun naam. Hoe meer informatie je verzameld, hoe gerichter je aan e-mailmarketing kunt doen (maar ook hier, let op met de privacy wetgeving).

De gegevens worden vervolgens in de database van jouw e-mailmarketing software verwerkt. Afhankelijk van de software die je gebruikt, is het mogelijk om jouw e-maillijst te splitsen in bepaalde doelgroepen. Denk bijvoorbeeld aan interessegroepen of producttypes. Je kunt dan gericht e-mails versturen naar de doelgroep!

Aan de slag met het versturen van e-mails

Wanneer je al wat e-mailadressen hebt verzameld in het programma dat je gebruikt, is het mogelijk om e-mailmarketing in te gaan zetten. Met jouw e-mailmarketing software ontwerp je een leuke e-mail en deze verstuur je met één klik naar jouw lijst.

De voordelen van e-mailmarketing

E-mailmarketing kan veel voordelen hebben. Afhankelijk van de doelstellingen en strategie van jouw bedrijf zet je e-mailmarketing in:

Goedkoop en snel
E-mailmarketing werkt uitstekend om op een goedkope manier aan marketing te doen. Alleen het inrichten van je account en het opmaken van een e-mail kost wat tijd en energie. Het versturen van een e-mail kost echter geen geld of moeite. En daarbij bereik je met één druk op de knop heel veel (potentiële) klanten.

Meetbaar
Bij de meeste e-mail marketing programma’s (zoals MailChimp) kun je de statistieken van een e-mailcampagne analyseren. Dit maakt dat je inzage hebt in het klikgedrag van de lezers en het maakt het nog makkelijker om gericht informatie te verstrekken aan bepaalde doelgroepen.

Persoonlijk
Zoals we eerder ook al zeiden: hoe meer informatie je verzameld van een klant, hoe gerichter je aan e-mailmarketing kunt doen. Aan de hand van klantgegevens kun je gepersonaliseerde mails maken. Dit maakt jouw e-mails een stuk persoonlijker. Denk bijvoorbeeld aan het versturen van een mail op de verjaardag van een klant. Je kunt instellen dat een mail automatisch wordt verstuurd naar jarige klanten met daarin een felicitatie en misschien zelfs een leuke korting!

Laagdrempelig
Klanten vinden het meestal niet erg om hun gegevens achter te laten op een website. Daarom is het contact zoeken via e-mail laagdrempelig. Daarbij komt kijken dat de mensen in jouw e-maillijst zelf kunnen bepalen of zij de mail lezen, wanneer zij de mail lezen en of ze iets doen met inhoud. Ze kunnen zich zelfs weer uitschrijven voor de mails, maar dat willen we natuurlijk het liefste niet!

Heb je vragen over het inzetten van e-mailmarketing?

Zelf werken wij met WordPress en MailChimp. Heb je hier vragen over of vind je het lastig om e-mailmarketing in te zetten? Wij denken graag met je mee! Bel 085 – 330 7500 of mail naar dtv@kwaaijongens.nl

Vragen? Stel ze gerust