Extreem laag bouncepercentage door Google Tag Manager

Het bouncepercentage zegt iets over de betrokkenheid van je bezoekers op je website. Hoe hoger het “bouncepercentage” hoe slechter: mensen klikken snel weg, waarschijnlijk omdat ze niet de gewenste/verwachte informatie krijgen gevonden.

Een lage bounce score

Een laag bouncepercentage is dus wat je wilt bereiken als bedrijf. Zo weet je dat jouw website relevant is voor je bezoekers. De ‘bounce’ is onder andere te meten met Google Analytics. Deze tool van Google laat jou alle bouncepercentages zien, je kunt zelfs filteren per pagina, kanaal of afkomst. Bekijk als voorbeeld de afbeelding hieronder. Je ziet per soort verkeer wat het bouncepercentage is (laatste kolom). En wat je ook ziet: een extreem lage bounce score die tussen de 0% en 1,1% ligt.

fictieve bounce

Geweldig zou je denken… Maar helaas. Hoogstwaarschijnlijk is er hier sprake van een fictief bouncepercentage. Om je uit te kunnen leggen wat dit is, is het handig om eerst te weten hoe Google een bounce meet. In het kort: een bounce is een bezoeker die slechts één pagina bezoekt en weer weggaat, zonder verdere interactie in de website. Het kan dus zijn dat iemand jouw website bezoekt en een hele andere verwachting heeft of niet de gewenste informatie kan vinden. De bezoeker zal de website dan direct verlaten: een bounce. Vrij logisch!

Echter kan het zo zijn dat deze bezoeker niet als een bounce gerekend wordt.

Een fictieve bounce

Een fictieve bounce heeft te maken met gebeurtenissen die je binnen Google Analytics of Google Tag Manager instelt, bijvoorbeeld het klikken op een e-mail link. Wanneer een bezoeker via Google op jouw website komt en gelijk op een e-mail link klikt, ‘verlaat’ hij of zij de website. Normaliter is dit een bounce. Echter wanneer je instelt dat het klikken op een e-mail link een gebeurtenis is die gemeten moet worden, wordt het niet meer als een bounce gezien. Er wordt op dat moment een interactie op de website door Google Analytics gemeten. Deze bezoeker is volgens Google daarom geen bounce meer. Logisch! Een bezoeker die snel een e-mail wilt sturen via jouw website mag zeker relevant worden genoemd. Het bezoek als bounce aanmerken is daarom niet wenselijk.

Is de gebeurtenis een interactie met jouw website?

Tot zover lijkt het principe van hoe een bounce gemeten wordt logisch. Het wordt echter lastig als je gebeurtenissen wilt meten die niet gelijk staan aan interactie met je website. Een voorbeeld is het meten van de scroldiepte. Hiermee meet je hoe ver iemand naar beneden scrolt. Dit kan handig zijn om te meten of jouw bezoekers blogs helemaal uitlezen. Aan de hand hiervan kun je de ideale lengte van een blog bepalen. Stel je hebt een gebeurtenis ingesteld om de scroldiepte te meten. Er komt een bezoeker op jouw website, deze scrolt in één keer naar beneden en verlaat dan de website. Er is geen bounce gemeten, omdat er een interactie (scrollen) is gemeten. We kunnen nu spreken over een fictieve bounce, omdat dit geen relevante bezoeker was en je eigenlijk wilt dat hiervoor een bounce wordt gerekend.

Om bij het voorbeeld van scroldiepte te blijven: wanneer je een gebeurtenis instelt voor scrollen, wordt bij elke paginaweergave een gebeurtenis richting Google Analytics gestuurd. Op elke pagina wordt namelijk een interactie gerekend voor het scrollen. Een bounce vindt hierdoor zo goed als nooit plaats. Dit vertroebelt je data aanzienlijk, je weet namelijk niet wat daadwerkelijk het bouncepercentage is.

Om toch gebeurtenissen als scroldiepte te kunnen meten zonder dat het gelijk wordt gezien als interactie, kun je de ’tag’ instellen als een niet-interactie. Door dit in te stellen wordt je gebeurtenis wel gemeten, maar heeft het geen effect op je bouncepercentage.

Tag instellen als niet-interactie

In Google Tag Manager ga je naar de gewenste tag. In de tagconfiguratie stel je de optie niet-interactietreffer in op ‘Waar‘. Je vertelt nu aan Google dat deze tag/gebeurtenis niet geldt als interactie en dus niet gemeten wordt als bounce.

Niet-interactie GTM scroldiepte

Vragen over Google Tag Manager of Google Analytics?

Je hebt nu door de juiste instellingen weer duidelijke inzage in de bouncepercentage van jouw website. Let op: waarschijnlijk gaat de bounce score van je website aanzienlijk stijgen. Is het nog onduidelijk of heb je andere vragen? Wees niet bang en durf te vragen! Bel 085 – 330 7500 of mail naar dtv@kwaaijongens.nl

Vragen? Stel ze gerust