LinkedIn adverteren: 6 tips voor succesvol adverteren op LinkedIn

LinkedIn is een B2B-kanaal en neemt de afgelopen jaren enorm toe in populariteit en dagelijks gebruik. Niet geheel verrassend kiezen dan ook steeds meer B2B bedrijven of organisaties ervoor om ook gebruik te maken van de optie voor LinkedIn adverteren in hun online marketing strategie. Zowel om producten of diensten onder de aandacht te brengen als voor het werven van nieuwe geschikte medewerkers.

LinkedIn heeft de afgelopen jaren de targeting opties voor advertenties en campagnes flink uitgebreid. Zo kun je zeer specifiek targeten op personen met bepaalde criteria, zoals branches, functies, aantal jaren ervaring, bedrijfsgrootte, regio of zelfs bedrijfsnaam. Daartegenover staat dan wel dat adverteren op LinkedIn flink wat prijziger is dan bijvoorbeeld adverteren via Facebook, Instagram of via Google Ads. Toch liggen de prijzen wel in verhouding: een nieuwe zakelijke (B2B) klant of lead heeft vaak een hogere klantwaarde dan een B2C klant vanuit een ander kanaal.

Door de vele opties is het verleidelijk om snel een campagne op te starten en budget er tegenaan te gooien. Toch adviseren we altijd om de tijd te nemen voor je een campagne opstart en eerst een strategie uit te denken. Wie wil je bereiken? Met welke boodschap? En misschien wel de belangrijkste vraag: hoe kun je meten of je campagne effect heeft gehad? In dit blog geef ik tips en een stappenplan om succesvol te adverteren op LinkedIn.

Stap 1. Bepaal de doelstelling

We zien vaak dat mensen als eerste gaan bedenken wie ze willen bereiken met de advertentie of campagne. Op zich een hele logische gedachte. Toch zou ik adviseren om eerst de doelstelling van je advertentie te bepalen. Als je die namelijk scherp hebt, is het makkelijker om de doelgroep en boodschap te bepalen. Wil je meer leads genereren via LinkedIn? Of wil je meer bezoekers naar je website trekken?

LinkedIn heeft al een aantal doelstellingen voor je geformuleerd, waar ook de algoritmes op gebaseerd zijn. Deze verdelen zij in bekendheid (merkbekendheid), overweging (website bezoeken, interacties, videoweergaven) en conversies (genereren van leads, websiteconversies, sollicitanten).

Je zult zien dat deze verdeling gebaseerd is op het idee van een klantreis: eerst moeten mensen bekend raken met jouw organisatie, producten of diensten; daarna moeten zij jouw organisatie gaan overwegen; als laatste gaan zij over tot de definitieve conversie.

Stap 2. Bepaal de doelgroep

Nadat je de doelstelling bepaald hebt, kun je gaan nadenken over de doelgroep. Hoe specifieker je deze maakt, hoe gerichter je jouw LinkedIn advertenties kunt inzetten.

LinkedIn geeft je de mogelijkheid te targeten op hele specifieke gegevens: taal, leeftijd, geslacht, opleidingen, werkervaringen, vaardigheden, interesses, functies, branches, bedrijven en nog veel meer. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om via ‘gematchte doelgroepen’ specifiek te targeten op bezoekers van jouw website of door een lijst met contacten te uploaden, die vervolgens gematcht worden aan persoonsaccounts op LinkedIn.

Tip! Heb je een doelgroep ingesteld op LinkedIn waarvan je verwacht dat je deze vaker in een campagne wilt gebruiken? Sla deze dan op als sjabloon, dat scheelt in de toekomst veel onnodig werk.

Stap 3. Bepaal de boodschap

Nu de doelstelling en de doelgroep duidelijk is, kun je kijken met welke boodschap je hen kunt prikkelen. Denk na over vragen als: welke oplossing bied ik mijn (potentiële) klanten, en waarom hebben zij daar behoefte aan? En welke vragen of uitdagingen hebben mijn (potentiële) klanten en hoe kan ik daar met mijn product of dienst bij helpen? Hierbij zien we vaak dat het kan helpen om hen ook iets aan te bieden. Bijvoorbeeld een gratis quickscan, whitepaper of cursus. Dat dit vaak effectief blijkt komt door het psychologische effect hierachter: jij doet iets voor mij, dus ik doe iets terug voor jou.

Stap 4. Bepaal het budget

Zoals gezegd is LinkedIn relatief wat duurder om op te adverteren dan andere social media kanalen. Belangrijk dus om goed na te denken over je budget: wat levert een nieuwe klant of lead je gemiddeld op en wat mag dit dus kosten qua advertentiekosten? Het minimale dagbudget van LinkedIn Adverteren is 10 euro. Maar als je doelgroep te klein is om dit te besteden of als je je totale limiet lager zet, geeft hij niet altijd deze 10 euro per dag uit.

LinkedIn werkt met een aantal verschillende biedstrategieën:

  • Betalen per klik (CPC): je betaalt alleen wanneer iemand op jouw link naar de website klikt
  • Betalen per 1000 weergaven (CPM): je betaalt per duizend vertoningen
  • Automatische bieding: het systeem kiest automatisch het beste bod om resultaat te krijgen voor jouw budget

Over het algemeen raden we aan om voor kosten per klik te kiezen. Vaak zien we namelijk dat het doel van advertenties is om mensen naar je website of bepaalde landingspagina te sturen. Op deze manier is het effect van je advertentie namelijk beter meetbaar dan wanneer je je richt op naamsbekendheid, via een CPM strategie.

Stap 5. Maak een overtuigende advertentie

Met LinkedIn adverteren geef je geld uit om met jouw boodschap onder de doelgroep te komen. Dan wil je natuurlijk ook dat deze boodschap de lezer ook daadwerkelijk overtuigd. Denk dus goed na over de advertentie die je wilt laten zien. Het succes van je campagne hangt dan ook grotendeels af van de kwaliteit van je advertentie.

Laat de content in de advertentie zo goed mogelijk aansluiten bij het product of dienst die je aanbiedt. Zorg voor de juiste call-to-action en laat wellicht je tekst eindigen met een vraag.

Tip! Maak gebruik van goede afbeeldingen! Beeld werkt overtuigender dan tekst. Mensen scrollen dagelijks door allerlei feeds waardoor onze aandacht niet snel getrokken meer wordt door een lange lap tekst. Aansprekend beeld doet dit wel.

Tip! Twijfel je over de juiste tekst, call-to-action of afbeelding. Maak dan altijd gebruik van de a/b test optie van LinkedIn. Hierbij maak je verschillende varianten van je advertentie en laat je deze allemaal deelnemen aan de veilig. LinkedIn houdt dan in de gaten welke beter presteert (bijvoorbeeld op basis van doorklikpercentage) en koppelt dit aan jou terug.

Stap 6. Goed monitoren en analyseren

Zodra je campagne eenmaal live staat is het verstandig om deze dagelijks even te checken. Wordt deze goed vertoond, wordt er daadwerkelijk doorgeklikt naar jouw website of landingspagina. Hiervoor is het belangrijk dat de LinkedIn pixel goed ingesteld staat. Ook via andere analyse tools, zoals Google Analytics, kun je in de gaten houden of er bezoekers komen via LinkedIn en wat zij vervolgens op je website doen.

Hulp nodig of uitbesteden LinkedIn adverteren?

Na dit stappenplan kun je aan de slag met LinkedIn Adverteren! Heb je hulp nodig met het bepalen van jouw doelstellingen, doelgroep, boodschap en analyses? Wij kijken graag mee! Ook als je liever LinkedIn adverteren of social media beheer helemaal uitbesteed. Kwaaijongens staat voor je klaar. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden!

Vragen? Stel ze gerust