Marketing, SEO & strategie
Websites & WordPress

Een marketingstrategie voor een sterke online positionering

In het digitale tijdperk waarin we leven, is een sterkte online positionering een must voor elk bedrijf dat succes wil behalen en groeien. Het simpelweg hebben van een website is daarbij bij lange na niet genoeg. Heb je je echt verdiept in je doelgroep? Je concurrenten en de dingen die jou onderscheidend maakt?

Als je een goed strategisch plan opzet creëer je een kapstok waar je vervolgens al jouw marketing uittingen aan op kan hangen. Het resultaat; niet alleen meer klanten, maar vooral het soort klanten waar jij het meest naar op zoek bent. Klanten die qua mentaliteit bij jou passen en die onder aan de streep ook inkomsten binnen brengen. Want de meesten van ons zijn geen liefdadigheidsinstelling, niet waar? Maar hoe doe je dat nou; zorgen dat je het karakter van je bedrijf echt laat zien online? Wij geven je wat tips.

Ga voor een goede marketingstrategie eerst terug naar de basis

We merken dat mensen al snel in middelen en kanalen gaan denken. Maar laten we eerst een stapje terug gaan. Heb je wel een scherp beeld van het DNA van jouw bedrijf? Waarom doe jij eigenlijk wat je doet? En waarin doe jij dat misschien wel net even anders dan anderen? Of waaruit blijkt dat jij ergens exceptioneel goed bent?

De Golden Circle kan een mooi handvat bieden

De Golden Circle, ontwikkeld door Simon Sinek, is een krachtig concept dat organisaties helpt om hun doel en waardepropositie helder te definiëren. Het bestaat uit drie concentrische cirkels: “Waarom”, “Hoe” en “Wat”. Ik leg het principe hieronder aan je uit, waarbij ik de Kwaaijongens als voorbeeldbedrijf zal gebruiken.

Waarom

Dit is het kernprincipe van de Golden Circle en vertegenwoordigt de diepere reden waarom een bedrijf doet wat het doet. Het gaat niet alleen om winst maken, maar om de fundamentele overtuiging die de organisatie drijft. Het waarom vormt het hart van het bedrijf en inspireert zowel medewerkers als klanten. Het antwoord op deze vraag gaat over de missie, de doelen en de waarden van de organisatie.

Voorbeeldje nodig? Dit is de ‘why’ van Kwaaijongens:

Vanuit de overtuiging dat een krachtige online positionering niet meer een luxe, maar een vereiste is, helpen wij ondernemers graag om hun bedrijf op een duurzame manier te laten groeien.

Hoe

Dit niveau gaat over de manier waarop een bedrijf zijn doel nastreeft. Het omvat de strategieën, processen en methoden die worden gebruikt om het waarom te realiseren. Deze laag van de cirkel vertegenwoordigt de unieke benaderingen en competenties van een organisatie die het onderscheiden van anderen.

Bij Kwaaijongens is dit een korte omschrijving van ‘Hoe’ we werken:

Wij benaderen elk project met de toewijding en betrokkenheid alsof het onze eigen onderneming is. Voordat we beginnen met een opdracht, duiken we eerst helemaal in de wereld van de klant door middel van een strategiesessie. Zo snappen we precies wat de klant uniek maakt, wie zijn doelgroep is en waar hij naartoe wil groeien. Met die kennis in onze achterzak weten we precies wat er nodig is om deze doelen te bereiken. We zorgen ervoor dat alle expertisegebieden binnen ons team elkaar aanvullen, waardoor we de beste resultaten kunnen bereiken voor onze klanten.

Wat

Dit is het meest oppervlakkige niveau en vertegenwoordigt de producten of diensten die een bedrijf aanbiedt. Veel organisaties beginnen hier, waarbij ze zich richten op wat ze doen en hoe ze het doen, maar zonder een duidelijk begrip van waarom ze het doen. Het gevolg is dat je als snel wordt gezien als een dertien-in-een-dozijn bedrijf. Er wordt op geen enkele manier een gevoelige snaar geraakt. En ook al is jouw organisatie wellicht een B2B bedrijf; aan de andere kant van het scherm zit nog altijd een mens. En of we nu willen of niet; emotie speelt bewust én onbewust altijd een rol in de keuzes die we maken.

De Golden Circle biedt een mooi handvat omdat het een gestructureerde benadering biedt om het DNA van een bedrijf te begrijpen en te communiceren. Door te beginnen met het waarom, kunnen organisaties een diepere verbinding tot stand brengen met hun publiek, omdat ze niet alleen vertellen wát ze doen, maar vooral waaróm ze het doen. Dit kan leiden tot meer betrokkenheid, loyaliteit en differentiatie in een competitieve markt. Bovendien helpt het organisaties om zichzelf te blijven herinneren aan hun kernprincipes en doelen, wat essentieel is voor consistentie en lange termijn succes.

Wat Kwaaijongens doet? Hieronder zie je het. En neem gerust ook eens een kijkje op de website ;-) 

Een goede online positionering van je bedrijf vraagt om meer dan alleen een website. Maar laten we wel wezen, de website is wel het belangrijkste middel. We maken die website zo succesvol mogelijk voor onze klanten door ze van A tot Z te helpen. Of het nu gaat om de hosting, het regelen van de content, of wat er ook bij komt kijken: Wij regelen alles wat nodig is om de website écht voor de klant te laten werken, vanuit 1 aanspreekpunt.

Doelgroep; wie is jouw ideale klant binnen jouw marketingstrategie

“We willen meer bezoekers naar onze website trekken.” Dit verzoek horen we heel vaak. Maar eigenlijk wil je niet meer bezoekers. Je wilt meer klanten. En dan het liefst ook nog eens meer van de meest ideale klanten. Voorbeeldje; stel je bent een aannemersbedrijf. Je verandert een aantal zaken op je website en het aantal bezoekers schiet omhoog. Super! Jammer alleen dat het meerendeel van deze nieuwe bezoekers scholieren zijn die jouw informatie wel handig vinden voor een werkstuk. En 100 offerteaanvragen per dag van mensen die op zoek zijn naar de allerlaagste prijs in de markt hebeen ook geen zin als jij weet dat je op prijs de klant niet binnen gaat halen.

Meer omzet? Voorkom dan dat je een offerte fabriek wordt

Kortom; meer bezoekers zegt niet direct alles. Je moet daarom eerst achterhalen welke klanten passen bij de propositie die jij te bieden hebt. Zoek jij bijvoorbeeld een klant die niet perse op zoek is naar de laagste prijs, maar die wel topkwaliteit verwacht in zowel product als dienst? Dan kun je overwegen de mogelijkheid om een offerte direct online aan te vragen niet eens als optie aan te bieden. Leg in plaats daarvan de nadruk op de hoge kwaliteit van jouw producten en geef aan dat je nooit zomaar een standaardprijs communiceert omdat iedere situatie uniek is. In plaats van direct een prijs te noemen geef jij ze de mogelijkheid om een persoonlijk adviesgesprek in te plannen. Heel andere benadering. Daar krijg je wellicht minder respons op dan een grote, felgroene offerteknop. Maar de kans dat je van een prospect een klant maakt ligt op die manier waarschijnlijk wel een stuk hoger. Bovendien heb jij als specialist op die manier de tijd en ruimte om te doen waar jij energie van krijgt; mensen adviseren en informeren. Als je niet scherp hebt welke doelgroep je het liefst wilt aanspreken, ben je eigelijk met hagel aan het schieten. Zonde, wat dat kost je onnodig veel tijd en dus ook geld.

Zit je overigens wel in een prijsvechtermarkt? Laat de website dan voor je werken door bijvoorbeeld automatisch een offerte op te laten maken. Misschien zijn jouw producten ook wel direct via de website te verkopen. Wij denken graag met je mee hoe je klantreis er dan uitziet en waar je op moet letten om de hoogste conversie te realiseren.

Omnichanel marketingstrategie

Als je een merknaam opbouwt wil je een bepaalde associatie koppelen aan je bedrijfsnaam of product. Branding noemen we dat ook wel. Bepaal daarvoor eerst welke kernwoorden het beste passen bij jouw organisatie. Let op dat je niet in de valkuil stap waar zo velen in stappen en maak die kernwoorden ook direct concreet. Waar blijkt bijvoorbeeld uit dat jullie zo persoonlijk zijn in jullie klantbenadering? Wat doen jullie anders dan anderen. Waardoor hebben jullie het recht om “eerlijk” als associatie aan je naam te koppelen? Juist die concretisering is nodig om de boodschap over de bühne te krijgen. Want zeggen dat je heel eerlijk en deskundig bent… daar wordt niemand warm of koud van.

Heb je die kernwaardes duidelijk geformuleerd? Zorg dan vervolgens dat dit in alle marketing uitingen doorsijpelt. Het beeld dat je bezoekers op je website zien, moet overeen komen met je social media uittingen, eventueel drukwerk en een mogelijke face-to-face ervaring. Alle communicatie kanalen die je inzet moeten elkaar versterken. Dat noemen we een omnichanel marketingstrategie.

Verwerk de klantreis in je marketingstrategie

Heb je bovenstaand huiswerk gedaan? Dan kun je nadenken over de klantreis die jouw bezoekers doorlopen. Deze is volledig afhankelijk van het type product of dienst dat je verkoopt én de branche waarin je werkzaam bent. Je kunt je voorstellen dat iemand die op zoek is naar een keuken een langere klantreis doorloopt dat een timmerman die een doosje schroeven zoekt.

Breng voor jezelf in kaart welke stappen logisch zijn. Welk informatie zoeken jouw prospects op het moment dat ze zich aan het oriënteren zijn. Waar wordt je in deze fase mee vergeleken en welke drempels zijn er mogelijk die je prospects tegenhouden om contact met je op te nemen? En welke informatie kan je prospect nodig hebben om een gevoel van vertrouwen te krijgen? Op basis van die antwoorden kun je een logische menustructuur formuleren en een pagina opbouw uitschetsen. Ook aanvullende zaken als een whitepaper of webinar zijn manieren om slim in te spelen op de klantreis van je bezoekers.

Zorg dat je al vroeg in de klantreis zichtbaar bent en dat men je onderweg niet vergeet! Als je je marketingstrategie hebt staan, komt de contentstrategie om de hoek kijken. Hierbij ga je concreet maken over welke onderwerpen je gaat schrijven en welke zoektermen je hierin focus gaat geven. Een marketingstrategie gaat hier altijd aan vooraf zodat je weet welke (zoek)termen aansluiten bij het DNA van jouw bedrijf én bij het zoekgedrag van jouw ideale klant.

Hulp nodig bij het maken van een marketingstrategie en slimme WordPress website?

Door een slimme website te maken heb je er als het ware een extra werknemer bij. De moeite waard dus om goed na te denken hoe je website het beste voor jou kan werken. Hulp nodig? Kwaaijongens is gespecialiseerd in gebruiksvriendelijke WordPress websites, waarbij we altijd eerst samen met de klant een passende strategie formuleren. Bel ons gerust als je denkt; dat wil ik ook wel!

Vragen? Stel ze gerust