Google Search Console: uitleg voor website beheerders

Heb je een website of beheer je deze voor je werkgever, dan wil je de prestaties van de website monitoren om acties te kunnen ondernemen. Je wilt graag weten hoeveel bezoekers de website heeft, wat de bezoekers bekijken en via welk kanaal ze binnenkomen. We kennen vaak allemaal Google Analytics. Een nog altijd gratis tool van Google waarmee we statistische informatie over de website kunnen inzien. Maar heb je ook al eens gehoord van Google Search Console? In mijn ogen een gratis tool die wellicht nog belangrijker is om de website te meten. Google Search Console geeft je waardevolle inzichten over de website. Ook op het gebied van SEO! In dit artikel hoop ik je mee te nemen en je inzichten te geven waarom en hoe je Google Search Console kunt gebruiken.

Waarom wil je Google Search Console gebruiken!

Google Search Console is ontwikkeld door Google om de prestaties van je website te monitoren. Je kunt met deze tool de vindbaarheid van je website in de zoekresultaten bijhouden. De tool geeft je inzichten waarmee je verbeteringen kunt aanbrengen. Die signalen zijn zowel technisch als ook logisch. Zo kun je problemen oplossen die de vindbaarheid van je website negatief beïnvloeden. Je kunt potenties van zoekwoorden zien. Of zoekwoorden die meer aandacht nodig hebben zodat ze betere posities kunnen behalen in de zoekresultaten. Je kunt perioden met elkaar vergelijken, zodat je kunt zien of je aanpassingen verbetering geven. Ook zie je of de content binnen je website onderling aan het concurreren is op bepaalde zoekwoordcombinaties. Daarnaast geeft Google Search Console je inzicht in technische fouten, bijvoorbeeld crawlfouten die je moet verhelpen. De tool meldt je via e-mail over dit soort fouten, waardoor je snel kunt ingrijpen om ze op te lossen. In mijn ogen zou iedere website beheerder deze tool van Google moeten gebruiken. Hierbij een beknopte handleiding voor beginners.

Handleiding Google Search Console voor beginners

Laten we kijken naar de belangrijkste functies in Google Search Console en hoe je hiermee omgaat. Deze zijn terug te vinden aan de linkerzijde in het menu van Google Search Console.

 

Prestaties overzicht

Op het moment dat je op ‘prestaties’ hebt geklikt kun je de 4 kolommen in het rapport aanklikken zodat je alle data kunt inzien over een periode. Standaard staat deze periode op 3 maanden. In dit overzicht kun je zien op welke zoekwoorden je website scoort in de zoekresultaten van Google. Op dit moment kan je tot 16 maanden terugkijken. Je kunt perioden met elkaar vergelijken en bepaalde data filteren om gerichter in te zoomen op een bepaalde term of groep aan resultaten. De data wordt verzameld vanaf het moment dat je een Google Search Console account of property van je website hebt aangemaakt. Data voorafgaand aan het moment van aanmaken zie je niet. Een tip in deze. Maak een Google Search Console property aan via de DNS van je domein. Dit zorgt ervoor dat er bij een verhuizing, update of vernieuwing van je website geen data verloren gaat doordat het record overschreven wordt.

Door regelmatig naar de prestaties van je website te kijken, zie je al snel welke pagina’s goed scoren en welke pagina’s meer aandacht nodig hebben voor optimalisatie in de zoekresultaten. Binnen de prestatierapportage zie je verschillende secties terug , zoals zoekopdrachten, pagina’s, landen, apparaten, zoekopmaak en datums. Binnen deze secties kun je vervolgens sorteren op klikken, vertoningen, CTR en Positie. Ook kun je door middel van het kleine streepjesmenu boven ‘posities’ nog filteren.  Iedere sectie heeft zo een aantal voorgedefinieerde filteropties die je kunt gebruiken om de rapportage specifieker te maken voor inzichten. Zie hieronder de afbeelding van Prestaties waarbij alle 4 de hoofdkolommen zijn aangevinkt waardoor alle informatie wordt getoond.

Google Search Console prestatie overzicht

Kolom 1: Klikken

De eerste kolom in het prestaties overzicht geeft inzage in het aantal klikken. Dit geeft aan hoeveel mensen via zoekresultaten op je website hebben geklikt. Het aantal klikken is afhankelijk van de positie en de snippet (titel en metagegevens) die getoond worden in de zoekresultaten van Google. Op het moment dat er maar een paar mensen klikken kan het zijn dat je snippet, resultaat, in de zoekresultaten niet goed opvalt ten opzichte van een concurrent of andere vertoning in de zoekresultaten. Kijk daarom hoe je resultaat wordt vertoond en verbeter desgewenst de weergave van je snippet door de titel en metabeschrijving aan te passen van de url die wordt vertoond. Hierbij moet je wel in acht nemen dat ook de positie van het zoekresultaat van invloed is op het aantal klikken. Op het moment dat je pagina/url, hoog scoort in de zoekresultaten zal deze meer klikken realiseren dan als je pagina gemiddeld op pagina 2 staat.

kolom 2: Vertoningen

De kolom van het totaal aantal vertoningen geeft aan hoe vaak een internetgebruiker een bepaalde link naar je website heeft gezien in de zoekresultaten van Google. Je kunt door middel van een aantal filters specifieke resultaten inzien. Boven de 4 hoofdkolommen kun je het zoektype aanpassen waaronder web, afbeelding, videobestanden en nieuws. Standaard staat dit op web. Daarnaast vind je de filtering op datum terug en kun door op ‘nieuw’ te klikken filters als zoekopdracht, pagina, land, apparaat en zoekopmaak instellen. Wat ik interessant vind is om juist op zoekwoord combinaties in te zetten met een filter om specifieke resultaten te kunnen beoordelen. Een voorbeeld zie je hieronder.

filtering op zoekopdracht binnen google search console

Door de filtering op een zoekopdracht zie je hoe een zoekwoord specifiek of als combinatie scoort in de zoekresultaten van Google. Hierbij wil je ook graag weten welke pagina door Google in de zoekresultaten wordt getoond. Door vervolgens op ‘pagina’s’ te klikken krijg je de pagina of pagina’s te zien die Google in de zoekresultaten toont. Zie je hier meerdere pagina’s met een verdeling in vertoningen waarbij er geen uitspringt? Weet dan dat de resultaten met elkaar aan het concurreren zijn, tijd voor actie om de juiste pagina naar voren te laten komen. Optimaliseer de hoofdpagina door betere content te schrijven. Pas de andere pagina’s aan, breng een andere focus aan, verzwak de positie, pas een redirect toe of canonical. Of breng interne links aan naar je hoofdpagina, kijk of er technische verbeteringen zijn, bijvoorbeeld het sneller laden van de pagina. Soms vergt dit meer dan een simpele aanpassing en is een bepaald kennisniveau vereist.

Kolom 3: Gemiddelde CTR

De derde kolom in het prestatie overzicht geeft de Click Through Rate weer. Dit is het percentage van de mensen die naar je website hebben doorgeklikt in relatie tot het aantal vertoningen. Vaak is het zo dat hoe hoger de posities van een bepaald zoekwoord, hoe hoger de CTR. Zoals eerder aangegeven kun je de CTR beïnvloeden door goed te kijken naar de snippet die Google toont naar aanleiding van de zoekopdracht en eventuele concurrenten die naast je staan. Door de titel en metabeschrijving scherper te zetten kan de CTR verbeteren, mits de positie gelijk blijft of verbetert. Hierbij moet je wel rekening houden met de gemiddelde positie, als deze niet goed is zal de impact ook minder zijn. Sta je echter op pagina 1 bij de eerste 3 organische resultaten, dan kan een dergelijke aanpassing wel degelijk een behoorlijke impact hebben op de CTR. Anders zul je eerst meer aandacht moeten besteden aan het verbeteren van de positie van het zoekwoord binnen de zoekresultaten.

Kolom 4: Gemiddelde positie

Deze kolom geeft de gemiddelde positie van een zoekwoord en of pagina weer over een bepaalde periode, standaard 3 maanden. Neem dit niet aan als absolute waarheid, het is in mijn ogen een indicatie. Google is continue bezig met aanpassingen en we zien dat meer en meer mensen verschillende zoekresultaten te zien krijgen. Dit komt doordat Google steeds beter begrijpt wat welke bezoeker bedoelt met een zoekopdracht en waar hij of zij naar op zoek is. De big-data speelt hierin een belangrijke rol. Toch is deze indicator nog altijd een goed uitgangspunt om op te sturen bij de aanpak van SEO-verbeteringen. Neem naast al deze informatie over vertoningen, posities, CTR en klikken ook de daadwerkelijke conversies mee vanuit de online presentatie van je website. Ik zeg weleens: “liever minder bezoekers en een betere conversie dan meer bezoekers die niet converteren. Daadwerkelijk converteren door het plaatsen van een opdracht of kopen van een product.”

URL-inspectie

De URL-inspectie functie binnen Google Search Console kun je gebruiken om een specifieke URL te analyseren. Je kunt hiermee een URL/pagina ophalen uit de index van Google. Zo kun je kijken of er iets aan de hand is, of de pagina gelijk is aan de huidige live pagina. Je krijgt informatie terug over wanneer Google de pagina heeft gecrawld en of de pagina geschikt is voor mobiele apparaten, hoe het zit met broodkruimels en andere onderdelen. Dit is allemaal afhankelijk van het soort pagina dat je inspecteert. Op het moment dat Google fouten heeft geconstateerd, worden deze hier gesignaleerd. Vervolgens kun je aan de slag met de mogelijke oplossingen om de problemen te verhelpen. Waarna je Google kunt vragen om nogmaals de pagina te indexeren volgens de laatste stand van zaken.

URL-inspectie binnen Google Search Console voor analyse van pagina

Indexeren

Onder ‘indexering’ vind je meer technische informatie terug over je de pagina’s. Zo zie je hoeveel geldige pagina’s er in de index zijn opgenomen. Het aantal pagina’s dat is uitgesloten en welke fouten en meldingen Google aangeeft in relatie tot de content/pagina’s in je website. Dit is een onderdeel dat je periodiek wilt controleren om te zien welke actie op meer technisch vlak je moet nemen om ervoor te zorgen dat problemen worden opgelost. Google stuurt hier ook meldingen over via de mail. Hierbij is het van belang om na te gaan of het een incidentele melding is of structureel. Het kan immers voorkomen dat de Google bot om welke reden dan ook een keer een bepaalde pagina niet goed heeft kunnen crawlen en daarop een melding of fout afgeeft. Bij een volgende crawl is er echter niets aan de hand. Dit incident kun je dan vergeten. Is het structureel en heb je de fout opgelost, dan kun je Google vragen om de pagina opnieuw te analyseren.

Pagina’s

Kijk met regelmaat een aantal zaken na binnen ‘indexeren’ zonder in detail te treden:

  1. Hou in de gaten of het aantal geïndexeerde pagina’s toeneemt naarmate je nieuwe content opneemt op je website. Dit geeft aan dat Google je website goed kan indexeren.
  2. Hou in de gaten of je 404-meldingen ziet, een niet bestaande pagina volgens Google. Dit kan terecht zijn maar het kan ook een fout zijn die is ontstaan omdat er in je website iets is gewijzigd en je dit niet in de gaten hebt.
  3. Hou in de gaten of je ranking stabiel is, plotselinge dalingen kunnen wijzen op problemen die te maken hebben met crawl problemen vanuit Google, als Google je website niet goed kan bereiken. Dit kan op serverniveau liggen, maar ook door aanpassingen in je robots.txt of andere essentiële files.
  4. Zie je daarentegen rare pieken die je niet thuis kunt brengen?Dan kan dit duiden op een ander soort probleem. Dit kunnen automatisch gegenereerde pagina’s zijn of zelfs een hack waardoor rare url’s toegevoegd worden aan je website.
  5. Het kan ook zijn dat je ziet dat Google pagina’s wel heeft gecrawld maar niet heeft geïndexeerd. Google weet dat deze pagina’s bestaan maar heeft ze nog niet opgenomen in de index. Dit probleem kan zich vanzelf oplossen doordat Google bij een volgende crawl deze pagina’s wel indexeert. Maar het kan ook zijn dat Google heeft bepaald dat de pagina’s kwalitatief niet goed genoeg zijn in relatie tot andere content.

Mijn advies is om met regelmaat ook dit onderdeel binnen Google Search Console door te nemen en na te gaan of er problemen zijn en of je ze kunt oplossen. Veel van de meldingen die hier staan hebben te maken met de kwaliteit van je website.

Sitemaps

Door in Google Search Console een sitemap in te dienen geef je Google een blauwdruk van je website. Zo kan Google de belangrijke content van je website makkelijker vinden. Maak je gebruik van WordPress dan zijn er plugins, zoals Yoast SEO, die ervoor zorgen dat er automatisch sitemaps worden aangemaakt. Dien deze in binnen Google Search Console. Je kunt snel zien of google de sitemaps kan lezen. De status bij verzonden sitemaps laat zien of het succesvol is of niet. Tevens kun je zien wanneer Google de sitemaps voor het laatst heeft gelezen en hoeveel pagina’s en video’s er zijn ontdekt.

Verwijderingen

Het is mogelijk om Google te vragen om bepaalde pagina’s, url’s, te verwijderen. Dit kan verouderde content zijn of content die je uit de zoekresultaten wilt halen. Los van deze functie binnen Google Search Console kun je de betreffende pagina of content direct op no-index zetten. Of je verwijdert de pagina uit je website zodat er een 404-error ontstaat. Deze kun je eventueel met een redirect opvangen en uit laten komen op een andere pagina. Het kan nog wel enige tijd duren voordat de snippet van de pagina niet meer in de zoekresultaten getoond wordt.

Functionaliteit

Paginafunctionaliteit

Allereerst moet ik je aangeven dat dit rapport aan wijzigingen onderhevig is. Eerlijk gezegd is alles binnen Google aan verandering onderhevig. Ook binnen Google Search Console. Dus kan het zijn dat jij bepaalde onderdelen wel of niet ziet. Dit is mede afhankelijk van je website en wat daarbinnen allemaal aan functionaliteit aanwezig is. Ik ga hier dus niet te ver op in nu.

Het rapport geeft een overzicht van de gebruikerservaring van bezoekers op je website. Zie screenshot.

Rapport over paginafunctionaliteit binnen Google Search Console

Site-vitaliteit

Het rapport binnen site-vitaliteit geeft inzage in de gebruikerservaring. Het rapport is opgesplitst in desktop en mobiel. Google test hier hoe snel en stabiel pagina’s geladen worden voor gebruikers. Bij kleinere websites kan het zijn dat je hier niets te zien krijgt, omdat google niet voldoende gebruikersgegevens kan verzamelen om hier feedback op te geven.

Gebruikersgemak op mobiel

Dit onderdeel sla ik over omdat Google heeft aangegeven dit te beëindigen binnen Google Search Console.

Optimalisaties

Binnen ‘optimalisaties’ vind je onderdelen voor het verbeteren van de prestaties van je website. Hieronder vallen broodkruimels en bijvoorbeeld veelgestelde vragen en video’s.

Beveiligingsproblemen

Mocht je problemen ondervinden in je website gerelateerd aan beveiliging dan geeft Google dit hier weer. Voorbeelden van beveiligingsproblemen zijn gehackte content als gevolg van kwetsbaarheden in je website. maar ook malware of ongewenste software die aanwezig is waarvan Google vindt dat dit gebruikers kan schaden of misleiden. Of Social engineering, content die bedoeld is om bezoekers te verleiden tot het doen van gevaarlijke acties, verstrekken van vertrouwelijke gegevens of het downloaden van software. Zijn er geen beveiligingsproblemen zal dit worden aangegeven met een groen vinkje.

Mocht je nu merken dat er iets raars met je site aan de hand is, een duikeling in de ranking zonder dat je dit thuis kunt brengen. Een toename in pagina’s die je niet kunt duiden of andere piek of daling. Dan is het goed om bij dit onderdeel even te bekijken of hier al iets gemeld wordt. Dit hoeft nog niet het geval te zijn, dus kijk ook verder. Het kan zijn dat Google het nog niet heeft gesignaleerd. Probeer beveiligingsproblemen te voorkomen door hier alert op te zijn.

Zorg ervoor dat je website up tot date is, dat je niet achterloopt met updates. Gebruik weloverwogen plugins of andere extensies die je kunt toevoegen aan je website. Verwijder zaken uit je website die je niet meer nodig hebt. Wij werken zelf alleen met WordPress en komen bij het overnemen van websites vaak tegen dat deze vol zitten met niet gebruikte plugins of niet up to date zijn, waardoor problemen zijn ontstaan. Alvorens wij deze sites in beheer nemen, analyseren we deze, verwijderen onnodige plugins en schonen de gehele website op. Waarna we samen met de klant bepalen of de huidige opzet kan blijven bestaan of dat we overgaan naar nieuwbouw.

Conclusie Google Search Console

Het is jaren geleden dat ik hier al eens een artikel over heb geschreven, tot op de dag van vandaag vind ik dat iedere website beheerder of eigenaar gebruik zou moeten maken van Google Search Console als tool. Het is een zeer waardevolle tool die je veel inzicht geeft. Met name als we kijken naar de zoekwoorden waarop je website vertoond wordt in de zoekresultaten. Voor de uitbouw van je website kun je hier dankbaar gebruik van maken. Met daarbij alle andere informatie waarmee je je website gericht kunt verbeteren voor betere prestaties in positionering en profilering van jouw bedrijf en website op internet.

Vragen? Stel ze gerust