Marketing, SEO & strategie

Cloaking, wat is dat precies?

Er zijn een hoop verschillende manieren om een website goed vindbaar te maken in online zoekmachines, een van deze methodes die vooral in de vroege jaren van zoekmachine-optimalisatie werd toegepast was cloaking. Ook al is cloaking een oude methode, velen zullen nog niet weten wat het precies inhoudt. Lees dit artikel verder om te begrijpen wat cloaking precies is en waarom je het beter niet kan gebruiken voor je eigen website.

De zoekmachinecrawler

Om cloaking te snappen moeten we eerst begrijpen hoe zoekmachines websites controleren. Alle zoekmachines maken gebruiken van een crawler, ook wel spider genoemd. Deze crawler is een geautomatiseerd proces (‘bot’) die wordt gebruikt om websites na te kijken en deze vervolgens te indexeren. Elke zoekmachine heeft zijn eigen crawler. Zo heeft Google ‘GoogleBot’ en Bing heeft ‘BingBot’. Beide inderdaad niet erg origineel. Deze crawlers lopen de pagina’s stap voor stap na en controleren de content op deze pagina’s. Aangezien Google veel waarde hecht aan kwalitatieve content, zorgt de crawler ervoor dat er alleen maar unieke content wordt geïndexeerd. De bot filtert dus gekopieerde stukken en tegenwoordig ook AI-gegenereerde content er uit. Maar de crawler heeft nog een taak; het bekijkt namelijk ook of content wel voldoet aan de guidelines. Is content verboden dan wordt deze niet geïndexeerd of zelfs verwijderd.

En wat is cloaking dan?

Maar wat is cloaking dan precies? Cloaking betekend letterlijk ‘verhullen’. Het is eigenlijk een poging om de content die gebruikers te zien krijgen, te verhullen voor een crawler. Dat wil zeggen dat wanneer GoogleBot jouw website aan het nakijken is dat het andere content voorgeschoteld krijgt dan wanneer een gebruiker de website bekijkt. Cloaking wordt vaak gebruikt door hackers en criminelen om spam, frauduleuze en andere illegale content te verhullen van crawlers. Maar cloaking wordt niet alleen voor illegale praktijken gebruikt. Ook SEO’ers gebruiken cloaking, en soms zelfs om de pagina’s gebruiksvriendelijker te maken. Een pagina wordt namelijk op zo’n manier geschreven dat het belangrijke zoektermen bevat. Dit wordt gedaan om de pagina goed vindbaar te maken. Dit betekent vaak wel dat de pagina minder makkelijk te lezen is, daarom gebruiken SEO’ers cloaking. De crawler krijgt een pagina met een hoop zoektermen voorgeschoteld terwijl de gebruiker een fijne leesbare pagina krijgt. Ook kan cloaking gebruikt worden wanneer de bouwer plug-ins gebruikt die niet helemaal lekker liggen bij de crawler, de crawlers van de zoekmachines krijgen in dat geval een andere stukje code voorgeschoteld. Bij deze laatste twee situaties wordt cloaking ook voor goede bedoeling gebruikt, maar toch blijft cloaking een Black Hat SEO-methode. Dit is een verzamelnaam voor ongeoorloofde optimalisatietactieken. Deze Black Hat SEO optimalisaties spelen in op tekortkomingen van zoekmachine algoritmes en het gebruiken van deze methodes komt niet zonder risico’s.

Hoe werkt cloaking precies

We weten nu wat crawlers zijn en wat cloaking allemaal kan doen. Maar hoe zit het met de technische kant, hoe werkt het? Wanneer crawlers zoals Google of Bing bot een website bezoeken dan verbindt deze een IP-adres of een User-Agent header. De server van de website krijgt een signaal van de type bezoeker en kan dus door middel van het IP-Adres of de User-Agent header achterhalen of dit een crawler is. Wanneer de bezoeker geïdentificeerd wordt als crawler, dan verstuurt de server een side script die andere content bevat dan het normale server script. Zo krijgt de crawler dus een andere pagina te zien dan een menselijke bezoeker.

De gevolgen van Cloaking

Cloaking klinkt misschien als een slimme manier om algoritmes te ontwijken, maar de algoritmes van zoekmachines worden constant geüpdatet. Dit betekent dat na een van deze updates een website die gebruik maakt van cloaking ontmaskerd kan worden. De straffen die Google hiervoor oplegt zijn erg streng. Zo kan een ontmaskerde website op een blacklist terecht komen, dit betekent dat je permanent wordt uitgesloten van zoekresultaten. Een echte doodstraf voor websites, het overkwam bijvoorbeeld de website van BMW in febuari 2006. Toen Google erachter kwam dat er cloaking werd gebruikt op de website van BMW werd de site op rank nul geplaatst. Dit betekent dat een website helemaal onderaan de zoekresultaten komt. BMW kon dus helemaal opnieuw beginnen met het opbouwen van een SEO-reputatie.

Wij gebruiken enkel legale SEO-tactieken om vindbaarheid te verbeteren. Mocht je meer willen weten over de legale SEO-tactieken dan kun je altijd contact met ons opnemen! Wij zijn zowel via de mail als telefonisch te bereiken!

Vragen? Stel ze gerust