Wat is on-page SEO?

SEO staat voor “Search Engine Optimization”. On-page SEO betreft alle optimalisatie factoren binnen de inhoud van je website, de content, afbeeldingen, interne links, metagegevens en meer…

SEO bestaat hoofdzakelijk uit 3 pijlers

  • on-page (content)
  • off-page
  • techniek

In dit artikel gaan we dieper in op de on-page SEO pijler. Op deze pijler heb je als beheerder of eigenaar van een website de meeste invloed. Het gaat hier om de content / inhoud van de website.

Laten we die inhoud eens opdelen in onderdelen zodat je beter inzicht krijgt waarop je moet letten. Ik neem je stap voor stap mee, waarbij ik de onderdelen zal aanstippen.

SEO DIY tips

Wat is content in relatie tot SEO?

Heel simpel gesteld, alle informatie binnen je website. Of dit nu een pagina is, een bericht, een afbeelding, een hyperlink, een video en meer.  Met dit in ons achterhoofd kunnen we de onderdelen aanstippen.

Dus hoe meer content hoe beter de vindbaarheid en dus meer bezoekers en hogere conversie. HALT.

De belangrijkste factor is “WAARDEVOLLE CONTENT” voor je potentiële bezoekers. En daarmee ook waardevolle content voor zoekmachines. Als je bezoeker direct wegklikken dan zal een zoekmachine er geen waarde aan toekennen. Direct of na verloop van tijd. let op SCHRIJF VOOR JE BEZOEKERS.

10 content onderdelen

Nu naar de stappen en onderdelen, ik probeer een logische volgorde aan te houden in de opbouw. Ik beperk mij tot 10 onderdelen om het overzichtelijk te houden.

  1. De titel
  2. De url
  3. De kopjes in je tekst
  4. De alinea’s
  5. De grootte van je content
  6. De hyperlinks
  7. De afbeeldingen / infografics
  8. De video’s
  9. De call to actions
  10. De meta gegevens

1. De titel van je pagina of bericht

Je schrijft een pagina of bericht voor je bezoeker en weet waar dit over gaat. Bijvoorbeeld “Wat is SEO?” zorg er dan voor dat je de titel hierop afstemt. Zorg er wel voor dat deze niet te lang wordt. Dat de titel uitleg geeft over waar je content / inhoud over gaat. Zo weet een bezoeker wat hij of zij kan verwachten.

2. De url je pagina of bericht

De url wordt vaak vergeten of is gelijk aan de titel. Terwijl dit minder logisch is of juist nietszeggend. Zorg ervoor dat de url (het adres van de pagina in je browser) een logische naam heeft. Kort en in relatie met de content.

3. De kopjes in de tekst

Breng kopjes, headings, aan in je tekst. Dit zorgt voor rust en laat je bezoeker makkelijk scannen naar het juiste gebeid van zijn of haar interesse. Deze kopjes vallen uiteen in 6 gradaties, te weten. H1 t/m H6. Ook hier geldt, stel ze logisch op voor je bezoeker en ga niet continu herhalen. Bedenk “te” veel is nooit goed.

4. De alinea’s

Door te werken met kopjes in je tekst creëer je automatisch alinea’s. Volg je gevoel, iedereen heeft zijn mening over alinea’s. Twee of drie? Denk aan je bezoeker. Wat wil je hem of haar vertellen. Als je informatie blijft aansluiten zal hij of zij verder lezen. Een bezoeker die alles al weet zal of weggaan of wellicht je inhoud delen omdat hij of zij dit belangrijk vind voor anderen.

5. De grootte of lengte

Dit is veelal afhankelijk van wat je wilt delen. Dit artikel is langer omdat ik graag alle onderdelen kort wil aanstippen zodat jij er je voordeel mee kunt doen. Wellicht te lang, maar zeker niet voor iedereen. Deel je content zo logisch mogelijk in. Ook dit is een onderdeel van je on-page SEO.  Jaren geleden werd er gezegd dat een artikel minimaal 300 woorden moest bevatten. Nu wordt er al gesproken voer 1200 of meer woorden. Prachtig allemaal, maar voor wie schreef je ook alweer. OJA, voor je bezoeker.

Ik ben er even vanuit gegaan dat je weet wat een hyperlink is. Met een hyperlink kan een bezoeker naar andere informatie springen. Binnen je pagina of naar andere content in je website of zelfs daarbuiten. Zorg er voor dat je een logische link aanbrengt. Dus niet zo van klik hier deze term heeft geen enkele waarde. Bij mijn eerste onderdeel heb ik een link aangelegd op “wat is SEO” en de uitkomst is een ander bericht waarin ik uitleg wat SEO is. Dit is logisch en heeft daarmee ook een relevante waarde. 

7. Afbeeldingen of infographics

We werken graag met afbeeldingen in de content van onze website. Alleen staan we niet altijd stil bij de grootte van zo’n afbeelding. Een foto is al snel meerdere MB’s groot. Dit beïnvloed de laadtijd van je pagina. Zorg dat je de afbeelding comprimeert. Zorg er ook voor dat je afbeelding een logische bestandsnaam heeft. En als je de afbeelding plaatst, geef deze een goede alt-text naam mee die aangeeft wat de afbeelding of infographic voorstelt.

8. Video’s

Wil je werken met video’s in je content, plaats deze dan niet in je website. Als bezoekers dan de video bekijken moet deze binnen je hosting pakket worden geladen. Dit kost laadtijd en bandbreedte. Plaats je video’s op youtube en verrijk deze met gegevens en sluit deze in binnen je content.

9. Call to action

De term call to action staat voor de actie de jij bezoekers wilt laten doen. Bellen, mailen, informatie achterlaten. Bedenk voorafgaande aan het schrijven wat het doel is van de content die je deelt met je bezoekers. Wil je actie, vraag je dan af waar de beste plaats is voor de bepaalde actie.

10. Meta gegevens

Onder de term meta gegevens komen mijn inziens de titel, de url en de meta-description terug. Deze 3 onderdelen kun je vaak in een plugin invullen zodat je invloed kunt uitoefenen op wat er in de zoekresultaten wordt getoond. Zorg dat deze gegevens in elkaars verlengde liggen, elkaar versterken en de zoeker binnen de zoekmachines verleid tot een klik naar jouw website. De content moet vervolgens de rest voor je doen.

Deze content is bedoeld om te delen

Mijn doel met dit artikel is om informatie met je te delen. Informatie over on-page SEO en wat jij hiermee kunt doen. Ik wil je graag uitdagen hier mee aan de slag te gaan. Ken je iemand waarbij je denkt, die kan er ook wat mee? Deel het dan, het is vrij om te gebruiken.

Mocht je nu denken, ik heb nog vragen. Bel me dan, ik ga graag met je in gesprek.

Vragen? Stel ze gerust