Wat is UX design?

De afkorting staat voor User experience, in het Nederlands: gebruikerservaring. Heel eenvoudig gezegd hoe ervaart een bezoeker de website die hij of zij bezoekt? Sluit deze aan bij de verwachtingen, sluit de beleving aan en geeft dit een positief gevoel? Een goed UX design heeft een focus op je bezoekers. Zoekmachines zoals Google vinden dit steeds belangrijker in relatie tot de positie die websites krijgen binnen haar index.

Bezoekers die zich geholpen voelen en de juiste informatie terugvinden komen terug. Zo is het ook in de off-line wereld. Waarom niet on-line? We oriënteren ons allemaal op het web en als een website aanspreekt, het juiste gevoel overbrengt en de juiste informatie deelt nodigt uit tot wederkerende bezoekers. Zo zal dit leiden tot meer conversie, of dit nu gaat om een inschrijving, meer verkopen of gewoon vragen via een contactformulier of telefoontjes.

Of is je website een doolhof, er is heel veel informatie voorhanden. Bezoekers weten alleen niet welke weg of pad ze moeten volgen.

user experience design- een doolhof?

UX design is meer dan een mooi plaatje, dat roepen we al jaren. Immers een website bouwen kan toch iedereen. Ga je zelf maar eens na in je gedrag op internet en zeg dit dan nogmaals tegen jezelf als je denkt aan een nieuwe website of webshop.

Laat je gedachten eens gaan over hoe jij het zelf ervaart als een website niet werkt zoals jij zelf verwacht. Je verwacht bepaalde handelingen doordat je ergens op klikt en toch gebeurd er wat anders. Of je wacht op een laadproces en je krijgt iets voorgeschoteld dat alleen maar verwarring brengt. Of wat dacht je van al die vervelende pop-ups midden in je gezicht terwijl je de informatie aan het leven was. We kennen allemaal het gevoel van “What the f…” verwarring. Zelf heb je dit zeker meegemaakt, anders moet je me vertellen waar het altijd goed gaat. Kunnen we allemaal wat van leren, ook wij.

Ook deze ervaring blijft hangen, je komt dus niet zo snel meer terug. Je zoekt gewoon liever een alternatief. Een alternatief dat wel aansluit bij jouw wensen als gebruiker en je gebruikerservaring.

Hoe pak je zo’n UX design aan?

Start een onderzoek, stop. Blijf wel pragmatisch we zijn geen multinational. Bedenk wie je bezoekers zijn, je doelgroep, de gebruiker van je website. Je kunt gewoon je bestaande klanten vragen, een interview afnemen of via een enquete vragen om antwoord te geven op jouw vragen. Wat ze goed vonden, wat ze misten en wat duidelijk en minder duidelijk was. Zo er direct een beeld vanuit je klanten.

Analyseer de data van je statistieken, wat zie je terug. Welke stappen of wegen zie je terug en waar haken bezoekers af. Kortom hoe laveren je gebruikers door de informatie en functionaliteit binnen je website of webshop. De bezoeker, gebruiker, is hét begin.

Wat zou jij zelf willen ervaren?

Ja, ook jij bent een gebruiker van je eigen website. Als los van wat je zelf mooi vind is het belangrijker wat jouw doelgroep vind. Maar hoe dichter je bij jezelf blijft in wat jij verwacht en hoe jij behandeld wilt worden hoe beter je ook aansluit bij jouw ideale doelgroep. Ga maar na hoe dit is als je mensen ontmoet in onze off-line wereld. We maken het vaak moeilijker dan het is. Het is maar een tip.

Onderbouw de gebruikerservaring

Door bovenstaande stappen onderbouw je hoe de gebruikerservaring in jouw website eruit zou moeten komen te zien. Hoe beter jij je gebruikers kent hoe beter je kunt aansluiten en hoe beter de user experience. Het is wel belangrijk dit te blijven meten, immers gebruikers veranderen en zo ook hun ervaringen.

We surfen allemaal over het gehele web, op desktop, tablet en/of mobiel. Wat spreekt aan, wat niet. Kijk je liever op een desktop of juist op mobiel. Deze werelden verschillen nogal en ook hun gebruikers. Wat biedt je waar aan? Luister naar en meet het gedrag van je bezoekers en stuur bij.

Een website bouwen kan tegenwoordig toch iedereen, of ben je van mening dat er toch wat meer bij komt kijken op basis van hoe jij jouw bedrijf online wil profileren. Ik hoop je met dit artikel wat meer inzicht te hebben gegeven over vragen die je zou kunnen stellen voordat je begint.

Hoe zit het met jouw UX / gebruikerservaring?

Ik wil je zeggen dat het verbeteren van UX iets is dat je mee kunt nemen in onder andere: strategie, grafische vormgeving, website bouw en online- en off-line marketing. Voorkom dat je er pas achteraf over na gaat denken, het is mijn inziens een onderdeel dat vanaf aanvang wordt meegenomen. Een onderdeel dat ook tijdens en na oplevering actueel dient te blijven.

Zet je UX designer en SEO specialist samen aan tafel

UX en SEO zijn voor velen twee losse werelden. Dit is in mijn ogen dé gemiste kans in je online profilering. Ergens weten we allemaal best dat de gebruikerservaring invloed heeft op de vindbaarheid. We staan er alleen niet bij stil hoe sterk ze elkaar aanvullen. Als SEO specialist wil ik je meegeven om jouw SEO bedrijf of expert mee te laten denken over het testen van gebruikerservaringen. En om de UX designer mee te laten kijken naar de SEO strategie. Deze twee kijken vanuit een andere wereld met een gezamenlijk doel. Dit levert je waardevolle inzichten op. Vraag je jezelf nu af SEO? lees dan “Wat is SEO?” om dit te verduidelijken.

Succes. Heb je vragen, schroom niet te bellen of te mailen. Ik geef je graag antwoord.

Vragen? Stel ze gerust