Alles wat je moet weten om te starten met Social Media

Social media, het is niet meer weg te denken in deze tijd. Zelfs voor bedrijven is social media gigantisch gegroeid. Mensen doen tegenwoordig steeds meer onderzoek op hun favoriete platformen, en dan moet jouw bedrijf er wel tussenuit springen!

Er zijn ontzettend veel artikelen over hoe jij het beste je social media opzet. Ook wij hebben er een paar. In dit artikel ga ik de belangrijkste punten voor je samenvatten!

Waarom is social media belangrijk voor mijn bedrijf?

Het is tegenwoordig geen verrassing meer dat social media ook ingezet kan worden als onderdeel van je online marketing. Het kan bedrijven zoveel meer opleveren wanneer je het goed inzet. Ook de mogelijkheden zijn eindeloos. Je zou social media bijvoorbeeld kunnen gebruiken als extra verkoopkanaal, een laagdrempelige klantenservice of een portfolio van al je eerdere werkzaamheden.

Social mediagebruikers zien tegenwoordig elke dag wel advertenties of influencers die een product promoten, met als uiteindelijke doel om via social media ook conversies te genereren. Dit is mogelijk voor elk bedrijf, en dus zeker de moeite waard om in te investeren.

Door het gebruiken van social media bevindt je bedrijf zich namelijk letterlijk binnen de doelgroep: je bereikt meteen een veel grotere groep potentiële klanten die wellicht jouw bericht voorbij zien komen. Het delen van je diensten, services en kernwaarden wordt ook gemakkelijker via social media. Je wilt de bezoekers wel laten zien wat jouw bedrijf doet en waar je voor staat.

Lees in ons blog over het belang van social media meer over de urgentie van bereik, betrokkenheid en conversies.

Tips om niet uit het oog te verliezen

Een paar eenvoudige tips voor waar je op moet letten bij het starten van je social media zijn:

  1. Maak gebruik van je huidige klantenbestand: Je huidige klanten zijn vaak tevreden over je producten en service, laat ze daarom niet achter maar betrek ze in je social media!
  2. Blijf actief: Gebruik maken van wisselende posts met diverse doelen houdt je doelgroep nieuwsgierig. Laat tussendoor ook eens wat zien van het team in plaats van alleen die mooie producten die je levert!
  3. Stel je doel(en) vast: Post je content met een doel. Wat wil je je doelgroep meegeven? Wil je informatie delen, je product promoten, of je doelgroep entertainen met een leuke mededeling?
  4. Denk aan je netwerk: Blijf betrokken bij je doelgroep en volgers: reageer op berichtjes en zoek naar die interactie!

In ons blog over het inzetten van social media vind je meer inhoudelijke informatie vinden over deze tips.

Maar, wat moet ik dan posten?

Er zijn natuurlijk een hoop trends waar je rekening mee kunt houden bij het maken van content. Maar denk er aan: post niet zomaar iets omdat het ‘door iedereen gedaan wordt’. Neem deze trends als inspiratie en geef er je eigen draai aan, zo blijf je uniek!

Social media trends blijven veranderen, houd dit daarom in de gaten door onderzoek te blijven doen. In dit blog lees je meer over de social media trends van 2023. Een 2e manier om inspiratie op te doen voor het maken van content is door te kijken naar je concurrentie: wat voor soort content posten zij? Welke hashtags worden gebruikt? Dit zijn allemaal elementen die je op ideeën kunnen brengen.

Het allerbelangrijkste is om erachter te komen wat de doelgroep wil zien. Denk hierbij niet te moeilijk: vraag het aan je klanten en aan je volgers! Wat maakt het dat zij voor jou en je bedrijf hebben gekozen? Hier kun je op inspelen wanneer je je social media content maakt.

ContentKalender

Nu de hele lijst met inspiratie voor contentideeën is gemaakt, is het tijd om content in te plannen. Je content van tevoren bedenken, maken en inplannen scheelt erg veel tijd. Er zijn een hele hoop (betaalde) social media tools die je helpen met het inplannen, zodat je er niet meer naar om hoeft te kijken.

Voor een beginner is dit misschien wat uitdagend, maar er zijn ook andere opties! Een contentkalender maken gaat al erg eenvoudig in Excel. Maak een maandoverzicht en creëer de kolommen die jij belangrijk vindt. Een voorbeeld kan zijn:

  • Datum: wanneer moet de post gepubliceerd worden?
  • Titel: wat is de ‘naam’ van deze post?
  • Format: is de post een plaatje, foto of video?
  • Doel: wat is het doel van deze post? Informeren, promoten, entertainen? Of is er een ander doel? Is er een CTA?
  • Kanalen: op welke kanalen wordt deze post gepubliceerd?
  • Beschrijving: wat is de beschrijving die bij de post hoort?
  • Hashtags: welke populaire en unieke hashtags passen het beste bij deze post?
  • Check: wie is er verantwoordelijk voor het checken van de post en content?
  • Link: in deze link kun je de werknemers doorsturen naar het document met de visual(s) en andere informatie.

Door gebruik te maken van bijvoorbeeld Google Agenda heb je je maandoverzicht al klaarstaan, deze hoef je alleen maar te vullen. Genoeg opties dus!

Contentcreatie, een eitje!

Er zijn een hele hoop opties om content te creëren. Een tool die erg populair is bij de grafisch designers is Adobe, waarbij je alle toegang hebt tot het bewerken van afbeeldingen, illustraties, video editing software, noem het maar op. Maar er zijn natuurlijk ook gratis opties!

Met het gebruik van Canva kom je al een heel eind met het maken van professionele content, zowel statische als video content. Zeker iets om even uit te proberen! In ons blog over social media templates in Canva kom je meer te weten over hoe je het programma gebruikt en toepast.

Social media uitbesteden

Zoals je ziet is het opbouwen van je social media niet zomaar even gedaan en komt er stiekem veel bij kijken. Zorgen dat je je doelgroep bereikt, onderzoek doen naar nieuwe trends, je concurrenten in de gaten houden, de maandplanning bijhouden én content creëren. In ons blog vind je nog meer voordelen over het uitbesteden van social media. Toch maar iets om even uit te zoeken?

Ondanks dat het uitbesteden je wel geld kost, bespaart het je erg veel tijd. Het is en blijft namelijk een investering als je social media effectief wilt gebruiken. Daarbij is het ook zeker de moeite waard, als we terugkijken naar alle voordelen die social media met zich meebrengt.

Zin om even te sparren over social media voor jouw bedrijf? Neem contact op, bekijk onze social media pakketten, of kom gewoon even langs!

Vragen? Stel ze gerust