4 tips voor het inzetten van social media

Tips over het gebruik van social media

In ons vorige bericht over social media vertelden we je al hoe belangrijk social media is in jouw online marketingplan. Je bevindt je er meteen tussen je doelgroep, kunt de betrokkenheid er vergroten en – last but not least – je genereert zo meer leads!

In dit blog artikel geven we je vier tips voor het inzetten van social media. Want iedereen kan inmiddels een gezellig tekstje schrijven en er een recente foto bij posten, maar hoe zet je social media nu in als bedrijf zijnde? Wij leggen het je uit.

1. Maak gebruik van je huidige klantenbestand op social media

Hoe makkelijker hoe beter toch? Hou daarom ook social media lekker makkelijk voor jezelf. Vaak zijn je huidige klanten wel tevreden over jouw producten of diensten, vraag ze daarom eens een korte review te schrijven op social media. Goede reviews zijn erg aantrekkelijk voor potentiële klanten.

Daarnaast is het ontzettend goed voor je online reputatie, social media gebruikers zullen daardoor sneller een kijkje nemen op jouw social media pagina en website.

En onthoud dat bezoekers niet voor niets op je pagina belanden. Jij biedt wat ze zoeken, zorg ook dat je dat laat zien!

2. Blijf actief

Er is echt wel een beetje discipline nodig om regelmatig te blijven posten op social media. Misschien vraag je jezelf af of social media wel werkt voor jouw bedrijf, maar de truc is om niet op te geven! Volhouden, je komt er wel.

Blijf vooral interessante posts voor je doelgroep plaatsen. Daar hoeft heus niet altijd een link in naar je website, want dit kan de doelgroep gaan vervelen. Misschien vinden zij hele persoonlijke berichtjes wel eens leuk, of een kijkje in het bedrijf?

3. Stel een doel vast

Zoals voor alle onderdelen binnen je onderneming, geldt ook hier dat je niet zomaar wat kunt doen. Ook al worden we overspoeld door honderden berichten en advertenties van tig bedrijven. Er zit écht wel een idee achter, het is namelijk niet voor niets dat nou net jij deze berichten te zien krijgt ;)! Maar wat zijn jouw doelstellingen? Denk bijvoorbeeld eens na over de volgende vragen:

  • Wie is de doelgroep die je wil bereiken?
  • Wat wil je ze vertellen?
  • Wil je alleen maar zenden? Of wil je met je doelgroep in gesprek?

Vergeet ook niet je doelstelling meetbaar te maken! Want hoe satisfying is het om resultaat te zien?

4. Werk aan je netwerk

Een betrokken netwerk werkt niet alleen motiverend, maar is ook erg belangrijk voor je bedrijf. Samenwerken met bedrijven waar je jouw onderneming mee kunt relateren, is een goede manier voor het snel uitbreiden van je netwerk. Meestel delen jullie dezelfde doelgroep. Als je bij zulke bedrijven nou regelmatig op de pagina verschijnt, zal je netwerk zich vanzelf uitbreiden.

Vragen? Stel ze gerust