Hoe krijg ik meer offerte aanvragen via mijn website?

Je wilt met je (WordPress) website meer offerte aanvragen genereren. Maar de vraag ‘hoe krijg ik meer aanvragen?’ houd je al een tijd bezig.

Bleven de aanvragen altijd al achter? Is er iets veranderd op je website, binnen jouw bedrijf of de wijze waarop jij jezelf op het internet profileert? Heb je een nieuwe website laten maken, maar komt deze niet uit de verf? Kijk kritisch naar jouw situatie.

Een website zonder gewenst resultaat

Ondanks de hoeveelheid tijd die je investeert in het plaatsen van content op je website en social media, valt het resultaat van je website tegen. Misschien zet je zelfs al SEO optimalisatie in voor een betere vindbaarheid. En heb je daarnaast een Google Ads campagne lopen om het aantal bezoekers op je website te verhogen. Maar toch blijft het gewenste resultaat uit: meer aanvragen op je website. Dit werkt frustrerend en demotiverend. Dus wat kan je hieraan doen, en waar moet je beginnen?

Leadgeneratie websites inzetten

In zo’n situatie is het verleidelijk om een abonnement af te sluiten bij een leadgeneratie website. Een vergelijkingssite waar je met vele anderen deelneemt en je automatisch leads en offerte aanvragen toegestuurd krijgt. De vraag hierbij is: waarom lukt het hen wél om aanvragen uit een website te verkrijgen en jou niet? De tweede vraag die jij jezelf moet stellen is: zijn de leads die je ontvangt waardevol, of ben je teveel tijd kwijt aan het opstellen van offertes waarna de opdracht naar een ander gaat? Wat is de reden dat je geen opdrachten genereert via je eigen website?

Een goede website is meer dan een mooi plaatje

Bij het opzetten van een nieuwe website wil je dat het webdesign aansluit bij de huisstijl van je bedrijf. Daarnaast wil je mooie foto’s en teksten die jouw producten en/of diensten beschrijven. Je hebt dus een prachtige website, maar zonder resultaat. En dat is juist niet de bedoeling, want een mooie website zou moeten bijdragen aan jouw bedrijfsresultaat. Een goede website kán en móet aanvragen voor je genereren; aanvragen vanuit de juiste doelgroep. Alleen op die manier genereert je website een resultaat dat telt. Maar hoe pak je dit aan binnen je bestaande website?

Hoe verbeter jij je website?

Zorg als eerste dat jij jouw huidige bezoekers analyseert. Wat doen ze op je website? Waar haken ze af? Hoe zit het met die enkele aanvraag die je wel binnenkrijgt? Kun je deze omzetten naar een opdracht? Of loopt dit telkens op niets uit? Door een kritische analyse te maken, krijg je een beter beeld van je doelgroep.

Vervolgens is het belangrijk om meer bezoekers uit jouw doelgroep op je website te ontvangen. Meet daarbij goed wat jouw bezoekers doen: een telefoontje, mailtje, inschrijving voor je nieuwsbrief of een offerte aanvraag? Zorg dat je zoveel mogelijk extra informatie achterhaalt zodra je eenmaal contact met je bezoeker(s) hebt. Zo krijg je meer inzicht in het beslisproces van jouw bezoekers. Daarna kun je dit doorvertalen naar potentiële extra bezoekers.

Verder is het ook belangrijk dat jouw website technisch op orde is. Kijk dus goed naar de snelheid en hoe de lay-out van je website is opgebouwd. Maak gebruik van call to actions op de juiste plek. Dit zijn belangrijke aandachtspunten, kijk dus zo objectief mogelijk naar je doelgroep en de omgeving.

Hieronder zet ik een aantal tips voor je op een rij om meer aanvragen uit je website te krijgen

Spreek je doelgroep echt aan

Dat doe ik toch al, zou je denken. Maar helaas is dit niet het geval, anders had je meer aanvragen gehad. Het kan ook zijn dat je geen bezoekers op je website krijgt. Dan is het logisch dat je geen aanvragen krijgt. We overvoeren onze doelgroep te vaak met informatie over een product of dienst, waardoor er ruis op de lijn ontstaat. Deze ruis zorgt ervoor dat onze potentiële klant zich niet herkent en daarom afhaakt.

Bezoekers komen op je website via zoekopdrachten, betaald en organisch verkeer. Je zult hen direct moeten aanspreken en ervoor zorgen dat zij zich betrokken voelen bij jouw merk, product en/of dienst. Je bezoeker moet zich gehoord voelen; hij/zij moet het gevoel krijgen dat jij snapt waar die persoon mee zit. Dat houdt in dat jij weet wat ze nodig hebben en wat hun behoefte is. Nodig jouw bezoeker uit en geef aan wat je voor ze kunt betekenen. Zorg daarbij dat je jezelf onderscheidt van anderen. Door jouw doelgroep écht aan te spreken, zal de conversie van je website verbeteren. Dit leidt automatisch tot meer aanvragen via je website.

Voeg call to action elementen toe aan je website

Laat een jouw bezoeker op jouw website niet onnodig zoeken naar een telefoonnummer of e-mailadres. Maak het hem of haar makkelijk en bedenk waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. Zet daarom call to action elementen op de juiste manier in op je website. Hierdoor zal de conversie toenemen. Een button, e-mailadres of telefoonnummer op de juiste plek op je website verhoogt het  klantcontact. En je weet wat dat betekent: meer aanvragen!

Beantwoord vragen op het juiste moment

De meeste bezoekers op je website komen binnen via een advertentie campagne, social media of organisch zoekverkeer. Tijdens hun zoektocht naar een product en/of dienst, hebben bezoekers vaak nog vragen, bezwaren of drempels. Deze spelen een rol in het beslisproces. Luister daarom goed naar vragen die je vanuit potentiële klanten en jouw omgeving te horen krijgt. Probeer dit vervolgens te vertalen naar jouw website. Zo help je bezoekers in hun beslisproces, waardoor je meer gekwalificeerde aanvragen via jouw website ontvangt.

Houd pagina’s overzichtelijk

Makkelijk gezegd, maar dit blijkt in de praktijk vaak erg lastig. We willen namelijk zoveel mogelijk delen met onze bezoeker.

Moet de pagina meer aanvragen genereren? Zorg dan voor een goede focus; denk goed na over het doel van de content en de desbetreffende pagina. Hoe meer informatie er aanwezig is op jouw pagina, hoe groter de kans dat de bezoeker verder kijkt. Hierdoor zal de bezoeker sneller geneigd zijn om weg te klikken op het moment dat de aandacht verslapt.

Deel ervaringen of recensies

Informeer naar de ervaring van de klant en vraag of hij/zij een recensie wil achterlaten op social media. Een aanbeveling helpt om anderen te overtuigen dat jouw product en/of dienst waardevol is. Hierdoor worden potentiële kopers positief beïnvloed; een goede recensie bevestigt hun keuze voor jouw bedrijf.

Geef een inkijk in wat je voor anderen hebt gedaan

Een andere mogelijkheid is om een portfolio op te nemen van het werk dat je voor andere klanten hebt verricht. Verwerk hierbij het vraagstuk, zodat een andere klant zich hierin kan herkennen. Leg uit wat jij of jouw bedrijf voor een klant heeft betekent. Neem (indien mogelijk) een quote op van de klant die iets vertelt over jullie samenwerking of het gekochte product.

Meten is weten

Tot slot: meten is weten. Gebruik hiervoor Google Analytics, de statistiek tool van Google. Deze tool kun je verbinden aan jouw website. Hierdoor krijg je inzage in het aantal bezoekers op jouw website. Daarnaast kun je zien via welke kanalen jouw bezoekers binnenkomen; betaald adverteren, social media, externe links of organische zoekresultaten. Je ziet welke pagina’s ze bekijken en op welke pagina ze uitstappen. Ook is zichtbaar welke pagina’s goed bekeken worden en welke pagina’s achterblijven. Deze kun je vervolgens verbeteren om zo je conversies, oftewel de aanvragen, te vergroten.

Geen eenmalige actie

Het is belangrijk om te realiseren dat het verbeteren van jouw website geen eenmalige actie is. Het is een voortdurend proces dat continue aandacht nodig heeft. Zorg dus dat je hiervoor tijd maakt. Investeer in je website, zorg dat je pagina’s aansluiten bij je doelgroep. Zo verbeteren conversies en krijg je meer aanvragen via je website. Ga niet adverteren voordat je dit op orde hebt, anders gooi je geld weg.

Ik hoop je met bovenstaand artikel te hebben geïnspireerd om aan de slag te gaan met je website. Heb je vragen of hulp nodig, neem gewoon even contact met ons op en we bekijken samen hoe we je kunnen helpen.

 

Vragen? Stel ze gerust