Hoe optimaliseer je de online aanwezigheid van jouw bedrijf?

Een vraag die voor velen op enig moment ging spelen toen het coronavirus de wereld op haar kop zetten. Dagen werden weken, weken werden maanden en ondertussen zijn we al bijna anderhalf jaar verder.

Ondernemers en bedrijven met een sterke merkidentiteit in het straatbeeld waren niet meer of minder zichtbaar. Het thuiswerken en minder forenzen maakten dat je niet of minder aanwezig was omdat je merk niet meer opviel. Een nog hoger internetgebruik was het gevolg. We gingen ons massaal nog meer digitaal weergeven. Voor het coronavirus was men hier nog niet mee bezig. Het liep allemaal goed en online was iets dat je er maar bij deed. Je had immers een website en social media kanalen.

Richt je online zichtbaarheid zo optimaal mogelijk in

Online heeft een nog grotere vlucht genomen. Iedereen is online op zoek naar alles. Was je hier nog niet mee bezig? Pak dit dan vanaf nu structureel aan. Richt je online zichtbaarheid en aanwezigheid zo optimaal mogelijk in. Het is noodzakelijk om online zichtbaar te zijn om de continuïteit van je bedrijf te versterken.

Denk nu niet dat dit alleen belangrijk is voor een webshop. Dit geldt namelijk tegenwoordig voor iedere onderneming. Online aanwezigheid en zichtbaarheid zijn een must kijkend naar de toekomst.

Vandaag de dag is het nog belangrijker om je optimaal te positioneren. Hierbij is het van essentieel belang om je te richten op jouw doelgroep. Kruip in de huid van die doelgroep en weet wat zij relevant vinden en probeer jouw online aanwezigheid daarop af te stemmen. Het is belangrijk om het onderscheidend vermogen van jouw bedrijf naar voren te laten komen.

Het centrale punt is je website of webshop

Ik ben van mening dat je website of webshop het centrale punt is voor je online aanwezigheid. Dit is vaak het eerste echte contactmoment met potentiële klanten. Bezoekers die via organische zoekopdrachten of Google advertenties doorklikken naar een product, pagina, portfolio item of bericht. Bezoekers kunnen ook via social media-uitingen geprikkeld worden om door te gaan naar je website of webshop waar jouw aanbod staat. Een goede website of webshop inrichten is in mijn ogen niet zomaar even gedaan. Er zijn tegenwoordig veel oplossingen voorhanden: gratis mogelijkheden, abonnementsvormen en meer. Zelf geven wij de voorkeur aan het CMS (Content Management Systeem) WordPress waarbinnen professionele websites en webshops gerealiseerd kunnen worden.

Wat is belangrijk bij een website of webshop?

Techniek keuze

Als eerste komt de techniek naar voren. Dit is veelal verbonden aan de keuze die je maakt voor een bepaald CMS. Grote partijen zoals Wix of Jimdo stellen een gratis CMS ter beschikking om een website te bouwen, tot hoever gratis reikt is daarbij de vraag.

Ook WordPress is gratis. Het is open source oplossing en iedereen mag er gebruik van maken. Er zijn vele gratis thema’s en plug-ins voorhanden om een mooie website of webshop te realiseren. De vraag is alleen of de door jou zelf gerealiseerde website of webshop voldoet? Het is namelijk lastig als je geen technische achtergrond hebt om ervoor te zorgen dat je de juiste keuze maakt. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Wat is bijvoorbeeld belangrijk bij de keuze voor een thema?
  • Welke plug-ins kan ik wel of niet gebruiken?
  • Hoe regel ik de beveiliging zodat mijn website of webshop niet wordt gehackt?
  • Wat is de snelheid van mijn website?
  • Waar ga ik hosten en waarom?
  • Wie is verantwoordelijk voor het onderhouden van je website?

Een trage of niet goed werkende website is naast een slechte navigatiestructuur dé irritatiefactor voor bezoekers om weg te klikken. Bovenstaande technische vragen zijn van belang bij het inrichten van jouw online aanwezigheid en zichtbaarheid. Hierbij is het belangrijk om advies te vragen van een professional.

Inhoud

De inhoud van je website hangt samen met het design van je website. Deze twee elementen versterken elkaar en sluiten aan bij de verwachtingen van je doelgroep. Je website moet in zijn totaliteit aansluiten bij de belevingswereld van jouw doelgroep en het onderscheidend vermogen van jouw merk. Het belang van goede kwalitatieve content wordt vaak onderschat. Het gaat hierbij niet alleen om een optimale zichtbaarheid in zoekresultaten van Google. Juist de optimale aanwezigheid in de vorm van content die aansluit bij vragen van jouw doelgroep zorgen voor een verhoging van conversie bij het doorklikken op een zoekresultaat. Houd bij het schrijven van content altijd de volgende vragen in je achterhoofd:

  • Welke problemen heeft mijn (potentiële) klant?
  • Waar loopt men tegenaan?
  • Heb je gericht advies waarmee ze zelf aan de slag kunnen?
  • Welke oplossing kun jij bieden?
  • Of naar wie kun je ze doorverwijzen als jij het niet weet?

De content is niet alleen gericht op het verbeteren van de zichtbaarheid in zoekresultaten van Google. Kruip in het hoofd van jouw doelgroep en verplaats je de vragen, problemen en de toegevoegde waarde die een oplossing biedt binnen jouw content. Zo verhoog je de beleving van de gebruiker en daarmee ook de conversie.

Borg je merkbeleving

Zowel de techniek als de content zijn van groot belang voor een geoptimaliseerde online aanwezigheid en zichtbaarheid. Verlies daarbij niet je merkbeleving uit het oog. Hetgeen je publiceert dient je merkidentiteit te versterken. Een passend webdesign versterkt dit geheel. Het taalgebruik, afbeeldingen, animaties en/of video dienen allen dezelfde tone of voice te hebben.

Welke tone of voice gebruiken?

Met welke tone of voice spreek ik de doelgroep aan? Formeel, informeel, u, je/jij? De tone of voice gaat nog verder dan dit. Het is een gevoel dat je overbrengt aan bezoekers van jouw website. Net als bezoekers die bij je op visite kwamen op kantoor, in de winkel en/of op de werkplaats (offline communicatie). Ook daar voelde een bezoeker automatisch de tone of voice van jouw bedrijf en merk. Zorg ervoor dat de tone of voice van jouw merk als een rode draad door jouw website loopt. Alleen zo zullen jouw bezoekers die beleving ervaren die hen ertoe aanzet contact op te nemen, een product te kopen of dienst af te nemen.

Inzetten online marketing

Het inzetten van online marketing is een logische volgende stap op het moment dat je website zowel technisch als inhoudelijk geoptimaliseerd is voor je online aanwezigheid. Door de inzet van bijvoorbeeld SEO (zoekmachine optimalisatie) en content marketing kun je jouw positionering binnen de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google versterken en verbreden. Dit is een proces en vraagt om een structurele aanpak. Naast het verbeteren van je organische vindbaarheid kun je ook Google Ads inzetten. Hiermee koop je in op de zoekwoorden waarop jij wilt dat jouw website vertoond wordt. Maak hiervoor een budget vrij dat je maandelijks kunt besteden. Mijn advies is om Google Ads altijd in te zetten in combinatie met zoekmachine optimalisatie en content marketing.

Social media

Met je website als centraal punt voor je online aanwezigheid kun je je merkbeleving en aanwezigheid verder optimaliseren door ook social media in te zetten. Kijk hierbij naar de kanalen die worden gebruikt door jouw doelgroep en de boodschap en beleving die je op deze kanalen wilt oproepen. Door vanuit je social mediakanalen te linken naar je website bouw je meer interactie op.

Wil jij hier mee aan de slag?

Met dit artikel over hoe je jouw online aanwezigheid optimaliseert hoop ik je wat handvaten te hebben gegeven om over na te denken. Als je hier mee aan de slag wilt en je bent benieuwd wat wij hierin voor je kunnen betekenen, neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op!

Vragen? Stel ze gerust