SEO en SEA: De verschillen en waarom ze elkaar juist kunnen versterken!

Iedere minuut worden er tienduizenden zoekopdrachten in gegeven in Google. Mensen die op zoek zijn naar antwoorden op hun vragen, producten of diensten. Daar wil jij met je bedrijf natuurlijk tussen staan op de voor jouw relevante zoekwoorden. Dit kan op twee manieren: organisch (SEO) of betaald (SEA). Wat betekent dit en waar kun je als bedrijf het beste op inzetten?

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimalization. Het heeft betrekking op de gratis, organische zoekresultaten in Google. Hoog scoren op bepaalde zoektermen op de organische manier is een combinatie van inzet op techniek, content en strategie. Meer informatie vind je in ons blog over ‘Wat is SEO?

Wat is SEA?

SEA, daarentegen, staat voor Search Engine Advertising en gaat over de betaalde advertenties in Google. In de zoekresultaten staat dit altijd aangegeven door de term ‘advertentie’ voor de website. Via Google Ads kun je geld bieden op bepaalde zoekwoorden. Op basis van concurrentie, relevantie en budget bepaalt de zoekmachine welke advertenties getoond worden. De vertoning is gratis. Als iemand klikt op jouw website betaal je hiervoor.

De grootste verschillen tussen SEO en SEA

SEO en SEA gaat dus beide over zichtbaar zijn in Google op bepaalde zoekopdrachten. Verder zijn ze totaal verschillend. De grootste verschillen staan hieronder toegelicht.

  • Gratis versus betaald

Het grootste verschil is natuurlijk dat een vertoning in de organische zoekresultaten gratis is. Een betaalde advertentie kost je geld zodra iemand doorklikt naar je website. Dit wil nog niet zeggen dat SEO gratis is. Er is budget of uren-inzet nodig om ervoor te zorgen dat je op belangrijke zoekwoorden een hoge positie krijgt in Google.

  • Korte termijn versus lange termijn

Zodra je betaalde advertenties gereed zijn en je een betaalmethode hebt geverifieerd in Google Ads, kan jouw website getoond worden in de zoekresultaten. Binnen enkele minuten kun je met SEA dus al vindbaar zijn op belangrijke zoekwoorden. Als alles goed is ingericht leidt dit dus al snel tot conversies als verkopen of contactaanvragen. Maar zodra je campagnes gepauzeerd worden of het budget verlaagd wordt, ben je direct minder zichtbaar.

SEO heeft meer tijd nodig. Dit kan een kwestie zijn van weken of maanden voordat je effect ziet. Echter, als je eenmaal een hoge positie hebt, blijf je daar ook langer staan en kun je dus langer van die positie profiteren.

  • Positie in resultaten

De betaalde zoekresultaten staan vaak boven- en onderaan op de zoekresultaten pagina in Google. Vaak staan er 3 à 4 advertenties, gevolgd door een aantal organische resultaten en afgesloten met nogmaals 2 of 3 advertenties.

Positie 1 op organische vindbaarheid wil dus nog niet zeggen dat je bovenaan staat op bepaalde zoekopdrachten, het kan zijn dat er nog een aantal advertenties boven staan. Hierdoor moet een gebruiker soms alsnog scrollen voordat ze jouw website te zien krijgen.

Niet voor elke zoekopdracht worden advertenties getoond. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid bedrijven die bieden op bepaalde zoekwoorden en hoeveel budget zij te besteden hebben.

  • Bijhouden van resultaten

De manier waarop je kunt bepalen of het geïnvesteerde budget in SEO of SEA zijn vruchten heeft afgeworpen, is voor organische resultaten iets moeilijker dan bij betaalde resultaten. In Google Ads kun je heel gemakkelijk zien hoeveel budget er is gespendeerd en hoeveel vertoningen, klikken en conversies dit heeft opgeleverd. Je zet de kosten van het advertentiebudget en je kosten voor maandelijkse ondersteuning en optimalisatie aan een marketingbureau of online marketing medewerker af tegen de opbrengsten uit de verschillende campagnes. Zo zie je heel snel of je inzet loont en of je rendementen goed zijn.

Bij SEO heb je minder te maken met vastomlijnde budgetten en opbrengsten. Het gaat vaak voornamelijk over uren-inzet vanuit een SEO-specialist en webbouwers. Je ziet minder snel resultaat waardoor je niet snel en gemakkelijk de kosten en baten tegen elkaar af kunt zetten.

Combineren van SEO en SEA

We krijgen regelmatig de vraag of het slimmer is om op SEO of op SEA in te zetten. Het simpele antwoord is vaak dan dat hier niet echt een antwoord op is. Het is totaal afhankelijk van je budget, hoeveel tijd je (of een bureau) eraan wilt besteden en hoe snel je bovenaan wilt staan. Sterker nog, we raden vaak aan om ze beiden in te zetten. Dit geeft namelijk een hele hoop voordelen.

  • Inzicht in zoektermen

Het eerste grote voordeel van een synergie tussen je SEO en SEA strategie is dat ze elkaar beide kunnen versterken in het ontdekken en verder uitbouwen van relevante zoekwoorden. SEO en Google Search Console laten ons namelijk zien op welke zoekwoorden je bedrijf momenteel al vertoond wordt en welke positie je daar gemiddeld hebt. Per zoekwoord kunnen we bekijken hoe hoog het conversiepercentage is. Blijkt dat een bepaald zoekwoord heel goed scoort op conversiepercentage, maar is je positie gemiddeld nog net te laag om echt de aandacht te trekken? Dan kun je heel snel en gemakkelijk een campagne inrichten rondom dat zoekwoord op de betaalde manier om zo snel meer conversies te genereren.

Andersom werkt dit natuurlijk net zo. In de statistieken van Google Ads kunnen we zien welke betaalde advertenties en zoekwoorden vaak leiden tot conversies maar waarvan de kosten redelijk hoog liggen. Door op deze zoekwoorden op de organische manier in te zetten, kun je op den duur gaan schrappen in de advertentiekosten. Omdat je ook op de organische manier beter vindbaar wordt op die zoekopdrachten.

  • Het ‘testen’ van een zoekwoord

Zowel een SEO als een SEA strategie begint met het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek en het opstellen van de belangrijkste zoekwoorden. Echter zul je misschien na verloop van tijd iets verschuiven van focus binnen je bedrijf en wil je ineens op een aantal andere zoekwoorden vindbaar zijn. Je weet alleen nog niet of dit ook de juiste zoekwoorden zullen zijn. Met andere woorden: leiden deze nieuwe zoekwoorden daadwerkelijk tot conversies en loont het dus wel om hierop in te zetten? Via SEA kun je gemakkelijk en snel een klein budget spenderen om op dit zoekwoord vertoond te worden. Door vervolgens de data goed in de gaten te houden zie je hoeveel klikken en conversies dit je oplevert. Afhankelijk hiervan kun je wel of niet beslissen om hier op de lange termijn, dus via SEO, iets mee te doen.

  • Mensen kiezen bewust wel of juist niet voor advertenties

Uit meerdere onderzoeken is al gebleken dat een gedeelte van de Google-zoekers juist wel of niet op een advertentie klikt. Een gedeelte van de zoekers klikt automatisch meteen op het eerste resultaat, of dit nu een advertentie is of juist niet. De ander slaat de advertenties juist altijd over. Zichtbaarheid op zowel de betaalde en organische manier brengt dus voordelen met zich mee, die SEO en SEA los niet zouden hebben, omdat je met beide ‘type’ gebruikers rekening houdt.

  • Je CTR verbeteren

Click-through-rate (CTR), ofwel het percentage mensen die jouw website zien en ook daadwerkelijk doorklikken, is een belangrijke indicator voor Google om jouw website op de organische manier te tonen. Het is alleen erg lastig te testen en te verbeteren, omdat je niet snel ziet wat wel en niet werkt in een titel en meta-omschrijving. Door slim gebruik te maken van je SEA campagnes, kun je dit wel testen en uiteindelijk aanpassen in je organische resultaten. Bijvoorbeeld door met Responsive Search Ads te werken. Hierbij geef je Google verschillende kopjes, titels en omschrijvingen van je website of landingspagina. Google gaat dan zelf, op basis van een algoritme, inschatten welke combinatie van deze elementen zal zorgen voor de hoogste CTR. Deze input kun je natuurlijk uitstekend gebruiken om uiteindelijk ook de titel en omschrijving van je organische resultaat te optimaliseren en de CTR te verhogen.

  • Input nieuwe zoekwoorden

Wat we vaak merken bij bedrijven, is dat zij na een tijd vastlopen in hun huidige zoekwoorden. Aan het begin stel je namelijk je zoekwoorden vast en daar ga je mee aan de slag. Dit is echter altijd jouw eigen idee van de werkelijkheid en zal daardoor nooit helemaal overeenkomen met hoe de wereld er daar buiten uit ziet. Misschien zoeken mensen wel op zoekwoorden waar jij nog helemaal niet aan gedacht hebt. Misschien zijn er dus wel zoekwoorden waar je met je SEO strategie graag op zou willen inzetten maar waar je nu geen weet van hebt. Een erg makkelijke manier om dit eens te testen is door een Dynamic Search Ad (DSA) campagne op te stellen. Hierbij bepaal je niet zelf zoekwoorden en maak je niet zelf advertenties in Google Ads, maar laat je alles over aan Google. Je geeft alleen de URL’s van je website aan die je wilt tonen. Google gaat dan zelf de pagina scannen op zoekwoorden en vergelijkt dit met de enorme hoeveelheid data die zij hebben over zoekverkeer. Na een tijdje kun je deze zoekopdrachten bekijken en kun je bepalen welke goed aan sluiten bij jouw bedrijf en producten of diensten. Dit levert je weer input om je SEO strategie verder te optimaliseren en meer autoriteit op te bouwen op het internet.

Hulp bij SEO en SEA?

Zoals benoemd in dit artikel kun je SEO en SEA eigenlijk niet meer los van elkaar zien. Beide zijn ze van belang voor goede vindbaarheid en beide hebben ze hun eigen voor- en nadelen. Door de twee nauwkeurig op elkaar te laten aansluiten, en de input van beide te gebruiken voor je online marketing strategie, kun je veel meer halen uit je inzet op dit gebied. Een bureau kan je helpen om je SEO en SEA inzet in kaart te brengen en te optimaliseren. Heb je vragen hierover of ben je benieuwd of wij je kunnen helpen? Neem gerust contact met ons op!

Vragen? Stel ze gerust