Marketing, SEO & strategie

SEO tips 2018

SEO tips 2018: Let op! De wereld vergaat!

We zijn er weer. Bijna is het zover. De jaarwisseling staat weer voor de deur. En iedere SEO goeroe schrijft weer een blog over de SEO tips voor 2018 met het motto: pas ze toe want anders ben je weg. Maar is dat wel zo?

Echt!! Ik blijf me erover verbazen hoe iedereen hier een mening over heeft. Ik vind het vooral prachtig om te zien hoe deze SEO goeroes er zelf mee omgaan. Met name als je kijkt naar hun eigen websites of online aanwezigheid.

Natuurlijk is Google continue bezig om onderdelen aan te passen om ervoor te zorgen dat er verschuivingen plaatsvinden in de posities die wij met z’n allen innemen in de zoekmachines. Logisch toch? Google zelf richt zich op haar AdWords positionering om ervoor te zorgen dat de stroom kliks hierop toeneemt. Dit zijn immers verdiensten in eigen zak.

Maar hoe zit het dan met SEO? En wat gebeurt er dan allemaal in deze wereld waar je rekening mee moet houden?

SEO tips 2018

Wat is belangrijk binnen SEO

Laten we eerst eens kijken wat we om ons heen zien gebeuren en welk gedrag we vertonen.

Welke apparaat gebruiken we het meest?

Wat doen wij als mens? Op welke apparaten zitten we de meeste tijd? Ik hoef alleen maar te luisteren naar het nieuws en de verkeersveiligheid om te weten dat het gebruik van mobiele apparaten voor iedereen een doorn in het oog is. Volgens mij mag ik hieruit concluderen dat we dus veel zoeken op onze mobiele telefoon. Dit kunnen we onderbouwen vanuit het zoekgedrag.

Hoe bedienen we ze?

Als we al in onze auto zitten maar ook elders, zien we dat we steeds vaker een commando mogen inspreken. Denk maar aan het uitzetten van een route op je navigatie systeem. We spreken het voortaan in. Wat dacht je van al die bandjes die je vragen om je postcode en huisnummer in te spreken? Men weet aan de andere kant van de telefoon gelijk wie je bent. Of een Apple app zoals Siri waarmee je opdrachten kunt geven op je I-phone. Nou, Google zit ook niet stil en kan niet achterblijven. Dus spraakherkenning komt meer en meer naar voren. Of zoals Google dat zegt: Voice Search.

Wie beveel jij aan?

Zeg nu zelf, wie beveel jij aan als je vrienden je wat vragen over een bepaald onderwerp? Hoe ver moeten we terug gaan in tijd? Dit werkt nog altijd op een zelfde wijze. Laat ik mezelf eens als voorbeeld nemen. Als iemand mij wat vraagt en ik ken iemand die ik betrouwbaar vind, goed werk levert en meer. Dan beveel ik die persoon aan. Online werkt het niet anders, denk maar aan alle reviews die je tegenkomt.

Ach, ik kan zo nog wel even doorgaan. Het is goed dat je jezelf afvraagt: waar gaat het heen? Er zijn alleen X goeroes en X meningen en allemaal hebben ze ergens wel een punt met hun SEO tips voor 2018.

Waar draait het nu om in SEO land?

Jouw doelgroep en jouw potentiële bezoekers. Wie zijn ze? Wat vinden ze belangrijk en hoe kan je ze het beste bereiken?

Als ik terugkijk naar alle jaren waarin ik met SEO bezig ben, komt het voornamelijk neer op het schrijven van goede content voor jouw website. In SEO termen: on-page. Wat is on-page seo? In deze blogpost staan praktische tips die er altijd al toe deden en nog steeds doen!

Hoe beter de content aansluit bij jouw doelgroep, en ze van de juiste informatie voorziet, hoe meer conversie. Bezoekers keren terug en anderen gaan je website als autoriteit zien. Dat komt doordat ze vanuit hun site of andere internetkanalen links leggen naar jouw website. Off-page seo noemen we dat. Ofwel, links van buitenaf. Vergeet niet je eigen interne linkbuilding. Ik ken genoeg sites zonder ingekochte links die een goede autoriteit hebben.

Als derde is het belangrijk dat jouw website technisch voldoet aan de richtlijnen zoals deze door Google worden aangegeven. Het gaat dan om snelheid, mobiel geschikt, schoon in code en veilig door het toepassen van https of te wel SSL. Wat is ssl? Lees hier meer over en je weet hoe het zit.

Eenvoudig toch? Eigenlijk wel!

Of dat allemaal even makkelijk is, dat zeg ik niet. Maar laat je vooral niet gek maken door alle SEO tips voor 2018. Het voorbeeld dat ik altijd gebruik is een bestaande relatie van ons: een dame met passie voor haar producten en diensten. Ze weet waar ze in de basis op moet letten en scoort hoog en converteert goed. Waarom? Omdat ze heel goed aansluit bij haar doelgroep en relevante informatie deelt via haar kanalen op het web. Kortom, blijf dicht bij jezelf en schrijf waardevolle content voor jouw doelgroep.

Loop je nu vast? Dan mag je altijd bellen of mailen. Als ik je een helpende hand kan geven in de goede richting, doe ik dat graag!

Vragen? Stel ze gerust