Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een pagina binnen je website of webshop waar bezoekers via een specifieke zoekopdracht of advertentie op binnenkomen. Dit kan doordat ze in Google die specifieke zoekopdracht in hebben gegeven en je pagina daar goed op scoort. Maar dit kan evengoed via andere media, zoals bijvoorbeeld social media. Of betaald adverteren in Google door middel van Google AdWords.

Vaak zie ik terug dat een product of dienst de aanleiding is voor het opzetten van een landingspagina. Deze pagina vangt de bezoeker als het ware op en stuurt hem dan juist door naar de homepagina of productpagina van de website of webshop.

Waarvoor dient de landingspagina?

Een landingspagina is in de opzet niet eenduidig. Hier lopen meningen over uiteen in de wereld van online marketeers. Waarvoor dient deze? Welke media, kanaal of type verkeer wil je op je pagina binnenkrijgen? Afhankelijk van deze gekozen kanalen, organisch zoeken (SEO), Google Adverteren (SEA), Social media sharing of adverteren geven deze mede vorm aan de inhoud en opzet van je pagina.

Een praktijk casus

Ik vroeg aan Sharon Willems, fotografe binnen Kwaaijongens, mijn artikel even te lezen. Kun je mij een praktisch voorbeeld geven gaf ze aan.

Ze had net een Facebook post, over een geweldige Newborn fotoshoot, online gezet. In deze post had ze een link opgenomen naar haar pagina over Newborn fotoshoots (landingspagina). Met de quote: Best job ever! De mooie foto’s op Facebook in combinatie met de quote maakt dat jonge moeders doorklikken naar haar pagina. Zie: https://www.sharonwillems.nl/fotoshoot/newborn

Deze pagina geeft uitleg en inzage in hoe Sharon deze fotoshoots invult. Een beleving, door de prachtige babyfoto’s, zorgt voor emotie en de call to action onderin maakt de klik naar contact.

Tip voor Sharon: zet bovenin een call to action button neer!

Google AdWords – adverteren

Vaak worden landingspagina’s opgezet in relatie tot Google AdWords, gericht op conversie. Binnen Google Adverteren is het van belang dat de kwaliteit van je campagne, advertentie teksten en landingspagina optimaal zijn ingericht. Hierdoor creëer je (kort gezegd) meer vertoningen, meer clicks tegen lagere kosten en een hogere conversie. Tenminste als de juiste specialisten je hierbij helpen.

Call to action op landingspagina
Call to actions op landingspagina

Google Adwords (SEA) is een specialisme. Waar je jaren geleden zelf redelijk eenvoudig een campagne kon opzetten komt er nu veel meer bij kijken. Laat je hierin goed voorlichten. Je portemonnee is anders zó leeg.

Zoekmachine optimalisatie

Ook binnen zoekmachine optimalisatie wordt er veel gebruik gemaakt van landingspagina’s. Vaak opgezet vanuit zoekopdrachten waarop je website hoog moet scoren in Google. Binnen SEO werk ik veel met landingspagina’s om websites van relaties meer inhoud te geven. Daarbij kijk ik vooral naar de longtail zoekwoorden die de bezoeker aanzetten tot conversie. Deze pagina’s versterken daarmee, met een juiste interne linkbuilding, je shorttail zoekwoorden oftewel hoofdpagina’s. Wil je hier meer over weten? Lees dan het artikel: Uitleg over long tail en short tail zoekwoorden.

Tot slot heb ik enkele tips voor je:

Tip 1: Stel jezelf vragen 

Stel jezelf vooraf een aantal vragen om een zo goed mogelijk beeld te vormen van de opzet. Een goede voorbereiding is het halve werk wordt wel eens gezegd. Dit zijn vragen die je jezelf vooraf kunt stellen:

  • Wat is het probleem van je bezoeker?
  • Welke zoekopdracht moet naar je pagina leiden?
  • Wie wil je bereiken en via welke kanalen?
  • Waarom moet de bezoeker voor jouw oplossing kiezen?
  • Wat wil je dat er gebeurd als bezoekers op je landingspagina komen?

Tip 2: Maak een overzichtelijke pagina met call to action elementen

Een pagina op je website wordt heden ten dagen via verschillende apparaten bekeken. Bedenk dus goed hoe en waar je de call to action elementen plaatst. Via de browser van je computer krijg je een andere weergave te zien dan via je telefoon. Is je website responsive (Wat is Responsive Webdesign?) of heb je een mobiele versie van je website? Bedenk waar en hoe bezoekers contact kunnen opnemen of actie kunnen ondernemen.

Tip 3: Wees duidelijk en behoud de focus naar het doel dat je voor ogen hebt

Dit is toch vanzelfsprekend zul je denken. Nou, ervaring en vele analyses op sites maken duidelijk dat dit niet zo vanzelfsprekend en eenvoudig is. We willen vaak teveel vertellen, zijn niet consequent in onze woordkeuzes en willen verschillende doelen via één landingspagina oppakken.

Tip 4: Zet de voordelen uiteen en sluit aan op de verwachtingen

Geef je bezoeker aan wat de voordelen zijn van hetgeen je aanbied. Let daarbij op of de verwachtingen aansluiten op hetgeen je bezoeker zoekt. Blijf realistisch en durf ook kritisch te zijn. Zorg dat er geen ‘TE’ naar voren komt zeg ik altijd.

Tip 5: Maak gebruik van beeldmateriaal of video

Het is niet altijd mogelijk of soms wel eens lastig, maar er bestaat zo’n gezegde: een afbeelding zegt meer dan duizend woorden. Of wat dacht je van video! Maak gebruik van deze elementen in je pagina als je erover kunt beschikken.

Tip 6: Vertrouwen en betrouwbaarheid

Het klinkt wellicht afgezaagd maar als bezoeker zoek je ook naar vertrouwen en betrouwbaarheid. Zorg ervoor dat jij de juiste organisatie / zelfstandig ondernemer bent waarmee je bezoeker in zee moet gaan. Niet omdat je het alleen maar zegt op de landingspagina… Maak het waar en de boodschap komt over.

Tip 7: Meten is weten

Analyseer het verkeer op je website en stuur bij. Er is geen zwart of wit, ook niet voor websites die in dezelfde branche of markt actief zijn. Zelfs niet met dezelfde producten of diensten. Er is altijd een onderscheidend vermogen, type klant, gevoel en meer dat bepalend is.

Hulp nodig bij het inrichten van een landingspagina?

Bovenstaande informatie heeft je hoop ik aan het denken gezet. Dat is ook waar dit artikel voor bedoeld is, dus doe er je voordeel mee. Heb je vragen of heb je hulp nodig? Neem dan gerust contact op. Ik beantwoord graag je vragen of help je op weg!

Vragen? Stel ze gerust