Wat is het effect van URL-parameters op SEO?

Een URL is niet altijd gelijk, deze kan namelijk deels variabel zijn. Toch kan het zo zijn dat je met een variabele URL wel dezelfde content te zien krijgt. Vandaar de vraag: wat is het effect van URL-parameters op de vindbaarheid van jouw website? In dit blog leggen wij het uit, we beginnen bij het begin.

Wat zijn URL-parameters?

Een URL-parameter is een stukje variabele dat vastzit aan een URL. Dit kan bijvoorbeeld zijn wanneer je op een webshop producten gaat filteren, een link opent met extra analytische data of een pagina in een andere taal bekijkt. Ik geef je een aantal voorbeelden.

  • Dit voorbeeld filtert enkel de blauwe t-shirts op een webshop:
    https://www.example.com/t-shirts?color=blue 
  • Het volgende voorbeeld laat zien dat je vanaf Facebook komt om te meten in Google Analytics:
    https://www.example.com?utm_medium=social
  • Dit voorbeeld laat een pagina in een andere taal zien:
    https://www.example.com/contact-us?lang=de

Een parameter aan een URL toevoegen heeft dus veel voordelen waarmee je gemakkelijk diverse dingen voor elkaar krijgt.

Wat vindt Google van pagina’s met een URL-parameter?

Echter valt er op het gebied van SEO (lees: Wat is SEO?) nog wel wat op aan te merken. Gezien de URL in bovenstaande voorbeelden anders is, kan het zijn dat de URL met parameter in Google terecht komt. Zo zijn er voorbeelden van webshops die de volgende URL’s beide in de Google index heeft:

  • https://www.example.com/t-shirts?color=blue
  • https://www.example.com/t-shirts?color=red

Google ziet de twee bovenstaande voorbeelden als aparte URL’s en dus als aparte pagina’s. Net zoals elke andere pagina zijn hier tal van eigenschappen van belang of een pagina wel of niet in de Google index komt. Zo zullen URL’s met een parameter zelden in de sitemap staan, dit verkleint de kans dat ze in de Google index komen. Máár, URL-parameters kunnen zeker in de index van Google verschijnen. Of dit gebeurt, ligt er maar net aan hoe Google de URL oppakt.

Zijn pagina’s met een URL-parameter duplicate content?

Nu we weten dat URL-parameters in de Google index terecht kunnen komen, is de volgende vraag: willen we dit wel? Dit hangt erg af van de parameter die gebruikt wordt. Zie hier twee voorbeelden:

  • https://www.example.com/contact-us?lang=de
  • https://www.example.com/contact-us?lang=nl

In bovenstaande voorbeelden heb je een pagina die op basis van een parameter bepaalt of je de website in het Duits of in het Nederlands te zien krijgt. De content is dus werkelijk anders. Dit kan voorkomen wanneer je plugins als WPML gebruikt om meertaligheid aan je website toe te voegen. Beide URL’s verschillen van content, je wilt dus beide varianten in de Google index hebben staan. Er is hierbij geen sprake van dubbele content (duplicate content).

Side note: het zou ons voorstel niet zijn om meertaligheid op deze wijze op je website in te regelen. Nu is het gedeelte in de URL contact-us voor een Nederlandse site niet relevant, gezien het niet in het Nederlands is.

URL-parameters die wél voor duplicate content zorgen

In het voorbeeld hieronder kunnen we wél spreken van duplicate content:

https://www.example.com/t-shirts?page=2

Bovenstaande URL-parameter geeft aan dat we op een tweede pagina zijn van een overzicht. Hierbij zal het vaak niet wenselijk zijn dat deze in de index komt. Stel je voor: je hebt 10 pagina’s aan t-shirts. De pagina’s zijn vrijwel identiek, de introtekst, SEO-titel en meta-omschrijving zijn hetzelfde en qua inhoud verschilt het misschien alleen in beeldmateriaal en/of links. Wanneer Google al deze URL’s zou willen indexeren, zal Google inzien dat de pagina’s te veel op elkaar lijken. Je concurreert als het ware tegen jezelf. Google besluit slechts 1 van de 10 pagina’s in de index te zetten. Het is zonde om Google op deze wijze je website te laten indexeren, de parameter pagina’s hebben op deze manier geen meerwaarde voor je website.

URL-parameters die te specifiek zijn

Als laatste zijn er URL’s die te specifiek zijn om te laten indexeren. Bijvoorbeeld onderstaande URL die refereert naar een bepaalde zoekopdracht, op een bepaalde pagina. Ook dit is niet interessant om te laten indexeren door Google:

https://www.example.com/search?onderwerp=shirt&page=2&sorteren=prijs

Deze pagina is het resultaat van een zoekpagina waar op het onderwerp ‘shirt’ wordt gezocht. Vervolgens wordt de tweede pagina bekeken en tot slot wordt er gekozen voor sortering op prijs. De URL wordt hiermee té specifiek en het is daarom niet wenselijk om door Google te laten indexeren.

Pagina’s met URL-parameters uitsluiten voor Google

Naast SEO zijn er nog meer overwegingen om überhaupt wel of niet met parameters te werken, zo kan het bijvoorbeeld de kans tot doorklikken beïnvloeden of kan het impact hebben op de privacy van de gebruiker. Voor nu laten we de focus even bij de vindbaarheid. Wanneer je op je website werkt met parameters, kan je je daarna per parameter afvragen hoe Google met deze URL’s om moet gaan.

Over het algemeen let Google hier zelf ook op. Ze geven zelf aan pas stappen te ondernemen wanneer je website meer dan 1000 pagina’s heeft en je daarnaast veel parameter URL’s terugziet in de index van Google die niet wenselijk zijn. Is dit niet het geval? Dan zijn stappen (nog) niet nodig.

URL-parameter uitsluiten via Google Search Console

Binnen Google Search Console kan je onder Verouderde tools en rapporten gaan naar URL-Parameters. Hier kan je vervolgens een parameter toevoegen. Na het ingeven van de naam van de parameter kan je aangeven of dit de content van de pagina beïnvloed.

Nee: heeft geen invloed op de pagina-content (bijvoorbeeld: houdt het gebruik bij)

Wanneer je bijvoorbeeld analytische data meestuurt (utm_medium), zien alle bezoekers hetzelfde en is de content gelijk. Het antwoord is hiermee: nee.

Ja: de pagina-content wordt gewijzigd, opnieuw ingedeeld of beperkt

Wanneer je filtert op bijvoorbeeld een kleur (color), zie je daadwerkelijk andere producten en is het antwoord: ja. Vervolgens moet je aangeven hoe de parameter van invloed is op de pagina-content. Is het bijvoorbeeld een filter (bijvoorbeeld op kleur) of pagineert deze (bijvoorbeeld een opsomming van producten)? Ook geef je aan welke URL’s Google moet crawlen en daarmee in de index komen.

Google Search Console URL parameter toevoegen

URL-parameter uitsluiten via robots.txt

Je kan ook via de robots.txt verzoeken om pagina’s met een bepaalde parameter niet te laten indexeren. Dit is vrij eenvoudig.

Alle parameters niet laten indexeren:

Disallow: /*?*

Specifieke parameter niet laten indexeren:

Disallow: /*?*page=

Let op: wanneer je deze manier gebruikt, wordt ook een URL die bovenstaand deels bevat uitgesloten.
Voorbeeld: https://www.example.com?language-page=nl

Advies nodig bij de vindbaarheid van jouw URL’s?

Het kan per URL verschillen wat jouw aanpak is. Het is echter beter voor de site structuur én vindbaarheid van jouw website, wanneer je een pagina met een parameter omzet naar een volledige URL. Dit betekent bijvoorbeeld bij een meertalige website om een compleet andere URL (of zelfs domein) te gebruiken.

Wil jij graag advies over de vindbaarheid van jouw WordPress website? En wil jij weten hoe de vindbaarheid wordt beïnvloed door URL-parameters? Neem dan eens contact met ons op. Wij kijken graag met je mee!

Vragen? Stel ze gerust