Hoe bereid je een goede webtekst voor?

Een goede tekst zo uit de losse mouw schudden en deze vervolgens vertalen naar je website, het is maar voor weinig mensen weggelegd. Een goede voorbereiding helpt! Daarbij is het voor de groep die het binnen no-time live heeft staan ook aan te raden om de tekst voor te bereiden. Wij geven je een helder stappenplan om jouw webtekst goed voor te bereiden.

1. Bepaal de doelgroep van de webtekst

Voordat je een goede webtekst kunt schrijven, is het essentieel dat je weet voor wie je de tekst schrijft. De doelgroep is bepalend voor de tone of voice, woordkeuzes, extra uitleg en het doel van de tekst. Wat is het kennisniveau van je doelgroep? Naar wat zijn zij op zoek? Leer eerst je doelgroep kennen. De eerste stap is voor sommige ondernemers ook de lastigste stap. Het is belangrijk om je doelgroep af te bakenen naar een zeer specifieke doelgroep. Ik geef je een voorbeeld:

  1. Kwaaijongens is een bedrijf dat zich richt op mensen die een professionele website willen.
  2. Wat voor een mensen, alle mensen? Nee, wij richten ons op ondernemers.
  3. Alle ondernemers? Nee, ondernemers die geloven in het internet, de kracht ervan inzien en daarop gevonden willen worden.
  4. Waar komen die ondernemers vandaan? Wij richten ons op ondernemers uit de regio Den Bosch, Eindhoven en Nijmegen, omdat we persoonlijk contact belangrijk vinden en afspraken graag face to face willen bespreken.
  5. Maken jullie alle soorten websites? Nee, wij richten ons op ondernemers die een WordPress website willen.

Vergeet de regio niet bij het bepalen van je doelgroep!

2. Zoekwoorden bepalen

Een goede webtekst beantwoordt de informatiebehoefte van de doelgroep – die je als eerst gekozen hebt. Met de juiste zoekwoorden schrijf jij een goede tekst. Je doet een zoekwoordenonderzoek om erachter te komen waar de doelgroep naar zoekt op internet. Een zoekwoordenanalyse geeft jou inzicht in de informatiebehoefte van je doelgroep. Dit is wel zo handig om te weten, vóórdat je een webtekst schrijft. Door de zoekwoorden, die aansluiten op het onderwerp waar je over wilt schrijven te verwerken in je tekst, verbeter je de vindbaarheid van je website in zoekmachines als Google.

Maar hoe bepaal je nou de juiste zoekwoorden? Ik als copywriter gebruik hiervoor vaak de tool Google Search Console (GSC) van Google. GSC is een gratis service die wordt aangeboden door Google. Hiermee kun je de aanwezigheid van je site in de zoekresultaten van Google bijhouden en onderhouden. Je krijgt inzicht in hoe vaak je site wordt weergegeven op Google, voor welke zoekopdrachten je site wordt weergegeven, hoe vaak gebruikers doorklikken voor die zoekopdrachten en meer.

In een andere blog legt onze SEO-specialist uit hoe je Google Search Console gebruikt.

3. Mindmap maken

Zodra je de zoekwoorden hebt bepaald, kun je een mindmap maken. Een mindmap is een methode om te brainstormen voor bijvoorbeeld een blog. Met een mindmap leg je makkelijker verbanden en breng je structuur aan. Je maakt eenvoudig onderscheid tussen hoofdzaken en bijzaken. Ik leg je uit hoe het maken van een mindmap in zijn werk gaat:

  1. Gebruik de resultaten van je zoekwoordenanalyse.
  2. Plaats het onderwerp (focus woord) van je webtekst centraal. Dit kan op een white board, A4 of via een online tool.
  3. Schrijf daaromheen woorden die erbij horen. Deze woorden komen ook uit je zoekwoordenanalyse, ze versterken het onderwerp.
  4. Mogelijk zie je vanuit je mindmap een ander woord dat er ook bij past. Tip: check in Google Search Console of op dit woord ook gezocht wordt door je doelgroep.
  5. De woorden uit je mindmap vormen de basis van je webtekst, je kunt ze gebruiken als subtitels.

4. Bepaal het doel van de tekst

Het onderwerp staat met de daarbij behorende subonderwerpen, die je door middel van een mindmap helder hebt gemaakt. Nu is het tijd om het doel van de tekst te bepalen, nog voordat je de webtekst schrijft. Wil je de lezer iets verkopen, puur informeren, amuseren, overtuigen of activeren? Je ‘moet’ jouw bezoeker met jouw tekst zoveel mogelijk sturen om het doel van de tekst te behalen. Zodra het doel duidelijk is, kun je ook de tone of voice bepalen.

Om het helder te maken een voorbeeld:

Ik wil jou met dit blog een stappenplan aanbieden waarmee jij makkelijk jouw webtekst goed kunt voorbereiden. Ik wil jou met dit blog informeren.

5. Bedenk een aantrekkelijke titel

Nu het onderwerp / focuswoord vaststaat, kun je een aantrekkelijke titel bedenken. Je weet nu ook het doel van de tekst. Als je de lezer wilt aanzetten tot actie, zoals een verkoop, zorg je voor een pakkende titel die vrijwel meteen het doel dekt. Tips voor titels die goed werken:

  • Titels die beginnen met hoe, wat of waarom trekken de aandacht. Voorbeeld: Hoe bereid je een webtekst voor? Het is duidelijk dat de lezer antwoord krijgt op de vraag.
  • Lijstjes met een getal werken altijd goed. Uit onderzoek blijkt dat vooral oneven getallen goed werken. Voorbeeld: 5 tips om een webtekst voor te bereiden.
  • Onthul een geheim, dit soort titels zorgen voor veel kliks. Voorbeeld: Dit weet niemand over een goede webtekst.
  • Maak meteen duidelijk wat het de lezer oplevert. Voorbeeld: Zo bereid je een goede webtekst voor.

6. Bepaal de alinea’s met tussenkopjes

Je webtekst heb je bijna voorbereidt, we missen nu alleen nog pakkende tussenkopjes. Met tussenkopjes / subtitels bepaal je meteen de alinea’s. De onderwerpen van je tussenkopjes komen uit de zoekwoordenanalyse die je hiervoor hebt uitgevoerd. Voor de vindbaarheid van je website is het goed om je titel en tussenkopjes te herleiden uit je zoekwoordenonderzoek. Je weet dat er op die onderwerpen veel zoekvolume zit. Door hier een titel en tussenkopjes van te maken (H1 en H2), worden ze extra aangestipt en geef je ze extra waarden. Doordat je de zoekwoorden waarde toekent door er een titel of subtitel van te maken, trekt Google jouw pagina naar boven.

7. Start met het schrijven van een goede webtekst!

Nu het geraamte van je goede webtekst staat, kun je hem invullen. Tip: herhaal de woorden uit je zoekwoordenonderzoek niet alleen in je titel en de tussenkopjes, maar benoem ze zo nu en dan ook nog eens in de tekst zelf. Nu je je webtekst goed hebt voorbereidt, wil je hem ook goed schrijven. Lees daarvoor ons blog: 10 tips voor een goede webtekst. Uiteraard kun je het schrijven van een goede webtekst ook uitbesteden. Onze copywriters staan in elk geval graag voor je klaar en maken van jouw input een knallende webtekst. Succes!

Heb je vragen over webteksten?

Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen? Neem dan contact op met ons op. Onze copywriters en WordPress specialisten helpen je graag vooruit. Bel 085 – 330 7500 of mail naar dtv@kwaaijongens.nl

Vragen? Stel ze gerust