Waar moet een goed blogartikel aan voldoen?

Heb je deze vraag al eens aan Google gesteld in de zoekmachine? Je zult versteld staan van de vele antwoorden die je terugkrijgt! Wat me daarbij opvalt is dat alle antwoorden gaan over de technische inhoud. De regels voor een zakelijke blog, het aantal minimale woorden, de indeling van alinea’s, kopjes, afbeeldingen, interne linkbuilding en call to action elementen.

Er wordt echter maar weinig aandacht besteed aan voor wie je het blogartikel schrijft! Terwijl dat minstens zo belangrijk is. Want wat willen jouw lezers weten? Welke kennis wil je delen? Of welk advies wil je geven? Je schrijft voor een potentiële lezer die via een zoekopdracht of navigatie bij jouw artikel komt.

Hoe kies je het onderwerp van een blog artikel?

Het kiezen van een onderwerp is de eerste en meteen erg belangrijke stap bij het schrijven van een blog artikel. Stel jezelf de vraag: wat leeft er onder mijn doelgroep en wat zijn actuele thema’s in mijn vakgebied? Het komt helaas vaak voor dat een onderwerp niet prikkelt en de lezers daardoor al snel afhaken.

Een handige strategie is daarom om dicht bij jezelf en je expertise te blijven. Waar krijg je vaak vragen over van je klanten? Dit soort vragen kunnen een uitstekend startpunt zijn voor een blog. Maar denk ook aan problemen waar je zelf tegenaan loopt in je dagelijkse werkzaamheden; grote kans dat anderen met dezelfde issues worstelen.

Vergeet ook niet om een klein marktonderzoek te doen. Check forums, sociale media, en andere blogs om te zien wat er speelt en welke vragen daar worden gesteld. Zo kun je inspelen op de actuele behoeften en vragen uit de markt.

Nog een tip: maak een lijst met potentiële onderwerpen en werk deze uit in een contentplanning. Zo heb je altijd een reserve aan goede ideeën klaarstaan voor je volgende blog. En last but not least, durf ook eens out-of-the-box te denken. Een origineel en creatief onderwerp kan zorgen voor een frisse wind op je blog en je lezers aangenaam verrassen!

Voorkom blablabla

Je bloglezer is op speurtocht – speurend naar die gouden tip die precies matcht met wat hij of zij in het zoekbalkje getikt heeft. Het is jouw job om die schat aan informatie te bieden, rechttoe rechtaan, zonder poespas. Zo help je je lezer niet alleen een weloverwogen keuze te maken, maar hou je hun aandacht vast.

Wees de relaxte gids die je lezers niet alleen de weg wijst, maar ze ook tools geeft om zelf op ontdekkingstocht te gaan. En wie weet, na een klein uitstapje naar een ander blog, vinden ze jouw blog toch de leukste hangplek om terug te komen. Want laten we eerlijk zijn, steengoede tips zijn goud waard, toch? Geef ze dus een goede reden om terug te komen, met adviezen waar ze echt wat aan hebben, zonder poespas.

Hoeveel kennis heeft je lezer?

Bij het schrijven van een blog is het natuurlijk handig om een beetje te peilen wie je voor je hebt. Die mysterieuze lezer aan de andere kant, wat weet die eigenlijk allemaal al? In het geval van dit artikel gokken we erop dat jij iemand bent die zit te popelen om te schrijven over eigen diensten, maar misschien nog niet helemaal weet waar te beginnen.

Laten we er voor het gemak vanuit gaan dat de meeste lezers geen encyclopedische kennis hebben over het onderwerp, en nog niet bedolven zijn onder certificaten of diploma’s die met het onderwerp te maken hebben. Met andere woorden: we slaan de moeilijke woorden en het jargon even over.

Complexe tekst?

Schrijf jij echter juist een blog gericht op een groep specialisten? Dan kan jouw artikel zonder specifiek jargon mogelijk amateuristisch overkomen. Draait jouw artikel om een vrij ingewikkeld onderwerp? Overweeg dan om een FAQ-sectie toe te voegen waarin je anticipeert op de vragen van je lezers en deze beantwoordt in een vriendelijke en begrijpelijke taal. Je kunt ook denken aan het toevoegen van visuele elementen, zoals infographics of illustraties, om de tekst te ondersteunen en de inhoud toegankelijker te maken.

Onderliggende vragen

Ga ook eens voor jezelf na welke onderliggende vragen gerelateerd zijn aan het onderwerp waarover je kennis wilt delen. Antwoorden op deze vragen kunnen je tekst toepasselijk en relevant maken. Mijn tip is om het onderwerp centraal te plaatsen en vervolgens te kijken welke aanverwante zaken daarbij horen. Een soort mindmap! Zo kun je bepalen tot hoever je wilt gaan in je blogartikel. Je bent immers geen boek aan het schrijven. Je wilt je lezer informeren en inzichten geven, zodat hij of zij daar vervolgens mee aan de slag kan. Zijn er veel verwante onderwerpen? Dan kun je daar mogelijk een aanvullende blog over schrijven en hier middels een intern linkje naar verwijzen. Wil je bijvoorbeeld aanvullend op dit artikel meer weten over hoe vaak je SEO-zoekwoorden moet gebruiken in een tekst? Dan lees je daar alles over in onze andere blog.

Wie ben jij? Wie is de persoon achter het artikel?

Naast het kiezen van het juiste onderwerp en het grondig beantwoorden van de onderliggende vragen, speelt ook de persoonlijkheid en expertise van de auteur een cruciale rol in de effectiviteit van een blog artikel. Vanuit welke rol schrijf je? Wat is jouw meerwaarde richting de lezer? Hoe wil je dat lezers naar jou of jouw bedrijf kijken? Wat zijn jouw kernwaarden? Als ik voor mezelf en ons bedrijf spreek: we staan klaar om klanten te helpen met hun vragen en problemen. Het draait allemaal om passie voor ons vak. We putten uit de vragen die we krijgen van onze relaties en gebruiken die kennis om hand in hand met onze klanten oplossingen te vinden. Jij als lezer mag bepalen of je dit zo ook ervaart.

Betere Google ranking zonder hoog bounce percentage

Natuurlijk gaat het er bij het schrijven van blogartikelen ook om goed gevonden te worden in zoekmachines zoals Google. Dit kan uiteindelijk helpen bij het realiseren van conversie, en daar is absoluut niets mis mee. Echter, het is minstens zo belangrijk om je te richten op de daadwerkelijke lezers van je blog, in plaats van enkel op de Google Bot. Vraag je dus af: biedt je artikel echte waarde voor je lezers? Als je meer wilt weten over hoe je de vindbaarheid van je artikel kunt verbeteren, dan kun je ons andere artikel raadplegen: “Wat is on-page SEO?”. Zo zorg je ervoor dat je blogartikelen niet alleen technisch sterk zijn, maar ook inhoudelijk waardevol en boeiend voor je lezers.

Vragen? Stel ze gerust