Zoekwoorden in een SEO-tekst; hoe vaak moet je ze gebruiken?

Een effectieve SEO-tekst schrijven lijkt makkelijk, maar er komt vaak meer bij kijken dan je denkt. Ten eerste moet je goed nadenken over het doel van je tekst. Aan de hand van verschillende tools, zoals Google Search Console en Semrush, achterhaal je waar de behoefte ligt. Vervolgens bedenk je welke zoekwoorden je hieraan kan koppelen.  Maar nu komt de vraag: hoe ga je deze op de juiste manier inzetten en hoe vaak moet een zoekwoord voorkomen in je tekst?

Waarom gebruik je zoekwoorden in je tekst?

Het is niet voor niks dat je zoekwoorden in een tekst gebruikt; deze hebben een specifieke functie. Ze zorgen er namelijk voor dat jouw pagina naar boven komt als er in de zoekmachine op het desbetreffende zoekwoord wordt gezocht.

Wat moet je vermijden?

Doordat je gevonden wilt worden op een specifiek zoekwoord, ben je geneigd om je tekst vol te stoppen met dit zoekwoord. Toch moet je dit niet doen! Waarom? Google is de afgelopen jaren een stuk slimmer geworden en weet wanneer jouw tekst voor zoekmachines is geschreven. Daarom heeft dit vaak een averechts effect. Je wordt door Google afgestraft, waardoor je een lagere positie krijgt. Zorg dus dat je de tekst schrijft voor bezoekers en niet voor zoekmachines.

Wat moet je juist wél doen?

Houd vooral in gedachten dat de tekst bedoeld is om jouw bezoekers zoveel mogelijk waarde te geven. Zorg daarom dat je tekst prettig is om te lezen; natuurlijk taalgebruik is hierbij erg belangrijk. Bedenk daarnaast ook voor wie je schrijft. Schrijf je voor mensen die weinig tot geen kennis hebben van het desbetreffende onderwerp? Vermijd in dat geval technische termen. Maar schrijf je de tekst juist voor collega’s of mensen in het vak? Dan kun je gerust technisch jargon gebruiken.

Maak gebruik van interne links

Een SEO-tekst moet altijd interne links bevatten waarmee je bezoekers van de ene naar de andere pagina leidt. Zo geef je in feite een signaal af aan Google dat de pagina waarnaar wordt door gelinkt, een relevante pagina betreft. Pagina’s met veel inkomende links krijgen automatisch een hogere link autoriteit wat kan leiden tot een betere positie in Google.

Let op de lengte van de tekst

Pagina’s met ellenlange lappen tekst kan bezoekers afschrikken, maar bij hevige concurrentie kan een uitgebreide tekst wel voordelig uitpakken. Het is vooral van belang dat je tekst een goede inhoud bevat. De volgende richtlijnen kunnen je enige houvast geven bij het bepalen van de juiste tekstlengte: bij categoriepagina’s mag de tekst 50 tot 150 woorden bevatten en de tekst onderin categoriepagina’s mag gemiddeld 300 tot 1000 woorden lang zijn.

Hoe vaak moet een zoekwoord in je tekst voorkomen?

Zoals we al eerder aangaven, moet je het zoekwoord niet te vaak voor laten komen in je tekst. Maar hoe vaak is nu eigenlijk genoeg? Tegenwoordig wordt de volgende vuistregel gehanteerd: probeer een zoekwoorddichtheid van 2 tot 5% aan te houden. Ga vooral niet boven de 6% zitten, want dan kan je tekst als spam overkomen. Als gevolg kan je positie gaan dalen in Google, en dat is juist wat je niet wil! Maar ga ook niet te laag zitten met je zoekwoorddichtheid. Je boodschap moet namelijk wel duidelijk zijn voor Google.

Wat is nog meer belangrijk?

Laat het zoekwoord in de eerste zin van je tekst terugkomen. Ook is het belangrijk dat je het zoekwoord gelijkmatig over de tekst verdeeld. Dat betekent dat je het zoekwoord zowel in het begin, midden en het einde van je tekst laat terugkomen.

Een andere belangrijke tip is om gebruik te maken van synoniemen. Het zorgt niet alleen voor variatie, maar het leest ook een stuk prettiger. Om een voorbeeld te schetsen: bij een tekst met alleen het zoekwoord ‘spijkerbroek’ krijg je het gevoel dat er te veel nadruk wordt gelegd op het woord ‘spijkerbroek’. Dit kun je voorkomen door dit zoekwoord af te wisselen met het synoniem ‘jeans’.

Welke tools kan je gebruiken om dit te meten?

Je kunt snel een duidelijk inzicht krijgen in de zoekwoorddichtheid door bepaalde tools te gebruiken. Wij maken zelf veel gebruik van Yoast. Dit is een WordPress plugin die laat zien hoe vaak jouw zoekwoord in de tekst voorkomt. Ook is in een oogopslag te zien wat er nog mist om de tekst SEO-proof te maken. Heel handig dus! Maar staar je zeker niet blind op de groene bolletjes. Het is belangrijker dat jouw tekst prettig leesbaar is, dan dat alle bolletjes op groen staan.

Een andere bruikbare tool is de keyword density checker. Deze tool bepaalt wat de zoekwoorddichtheid van een tekst is. Ook hierbij geldt: staar je niet blind op deze tool. Het is bedoeld als indicatie, maar uiteindelijk gaat het om de inhoud van je tekst.

Kunnen wij jou hierbij helpen?

Vind je het lastig om een goede SEO-tekst te schrijven en besteed je de zoekmachine optimalisatie liever uit? Wij helpen jou hier graag bij. Dus neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden door te spreken.

Vragen? Stel ze gerust