SEO check, hoe voer je die zelf uit?

Kun je een SEO check of SEO scan zelf uitvoeren? Wat is daarbij belangrijk en hoe lees je de resultaten uit een SEO scan? Wat heeft prioriteit en wat niet? Of wat kun je eenvoudig zelf aanpassen en wat is een heidens karwei?

Veel SEO bureau’s sturen dikke rapporten vanuit automatische tools, waarin staat dat er van alles mis is met je website. Maar is dat ook zo? Wat als je dezelfde scan uitvoert op de website van dergelijke SEO bureau’s? Het antwoord kan ik je voorspellen, ook daar is heel veel aan de hand. Hoe dat kan? Heel eenvoudig, er is vaak veel te verbeteren, maar dat wil niet zeggen dat je ook alles moet willen verbeteren. Dat wordt pas echt interessant als je extreem veel organisch verkeer hebt. Hoe zit dit met jouw website? Probeer alles in zijn perspectief te zien.

SEO check stappen

In dit artikel neem ik je mee in twee stappen die je makkelijk zelf kunt uitvoeren in willekeurige volgorde. Door deze stappen krijg je inzage in hoe je website ervoor staat en waar punten ter verbetering liggen. Belangrijk hierbij is dat je afweegt wat prioriteit heeft in het aanpassen. Vaak zijn dit aanpassingen die liggen binnen het on-page SEO deel. Je hebt hier immers zelf de meeste invloed op.

Stap 1: on-page SEO check

Het on-page SEO onderdeel van je website is het onderdeel waar je zelf het meeste invloed op hebt en vaak zelf kunt verbeteren. In dit artikel richt ik mij op WordPress als CMS. Ook voor andere content management systemen gelden dezelfde onderdelen, alleen kan ik je niet uitleggen hoe je ze kan of moet aanpassen.

Vragen die we gaan beantwoorden zijn:

  • Wordt je website geïndexeerd door Google (technisch)?
  • Zijn je URL’s (content) opgenomen in de index van Google?
  • Zijn de meta-gegevens gevuld en uniek?
  • Maak je gebruik van headings in je content?
  • Zijn je afbeeldingen voorzien van een alt-tekst?
  • Maak je gebruik van logische interne links?
  • Hoe is het gesteld met de relevantie van je content tot het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden?

In het artikel over on-page SEO geef ik uitleg wat van belang is binnen de content. Lees dit gerust ook door.

Wordt je website geïndexeerd door Google?

Open de Google Chrome browser en type “site:” voor de URL van je homepage om te zien of je resultaten te zien krijgt. Voor onze website ziet dit er als volgt uit: site:https://www.kwaaijongens.nl

Als ik de resultaten hiervan opvraag, krijg ik te zien hoeveel URL’s opgenomen zijn in de index van Google. Als ik geen resultaten te zien krijg, is de kans groot dat er nog een blokkade is voor indexering. Dit kan een vinkje binnen WordPress zijn of een regel code binnen de robots.txt.

De inhoud van de robots.txt file kun je eenvoudig opvragen door naar je homepage te gaan en achter de .nl/robots.txt in te geven. Nu krijg je de inhoud te zien. Als er iets staat van ‘disallow all’ dan weet je dat het niet goed zit. Vraag je web-bouwer dit aan te passen. Vaak kun je hier zelf niet direct bij.

Zijn je URL’s (content) opgenomen in de index van Google?

Als je site: hebt opgegeven in de URL van je homepage zoals hierboven vermeld en je website wordt geïndexeerd, laat Google zien hoeveel en welke URL’s dit zijn. Je kunt ook een specifieke URL controleren. Ga naar de betreffende URL en type site: ervoor. Je krijgt dan alleen die URL te zien en de sub-URL’s die daar eventueel onder hangen in je websitestructuur.

Zijn de meta-gegevens gevuld en uniek?

Het is belangrijk dat je de meta-gegevens bij een URL hebt ingevuld. Je kunt door middel van site: in combinatie met een unieke URL zien welk resultaat Google weergeeft in de zoekresultaten. Het is belangrijk dat de meta-gegevens van alle content uniek zijn, afgestemd op de focus voor vindbaarheid per unieke URL. Een voorbeeld hiervan laat ik je hieronder zien.

Maak je gebruik van headings in je content?

Het is belangrijk dat je binnen de content – of dit nu een pagina is, een bericht of portfolio item – gebruik maakt van headings. Oftewel kopjes. Een stelregel is dat je één keer gebruik maakt van een heading 1. Je mag vervolgens meerdere malen een heading 2, 3, 4, 5 of 6 gebruiken. Mijn advies is, ga er op een logische wijze mee om. Het is van belang dat je niet gaat spammen. Dat wil zeggen dat je je focus zoekwoord of combinatie niet keer op keer herhaalt in de headings binnen je content. Headings moeten elkaar versterken in de opbouw van je content en dus niet herhalen, een paar keer is prima, maar geen tien keer.

Je kunt dit nakijken aan de beheer kant van WordPress door naar het content item (pagina, bericht of portfolio) te gaan en te kijken wat je gebruikt aan headings, hoe je deze hebt ingezet en of ze elkaar versterken.

Hebben je afbeeldingen een alt-tekst?

We maken allemaal gebruik van afbeeldingen in onze content. De vraag daarbij is of je het gebruik van afbeeldingen ook optimaal inzet binnen je content. Een afbeelding zelf is namelijk ook content die gevonden kan worden door zoekmachines. Controleer daarom binnen beheer van je WordPress website of je gebruik maakt van een alt-tekst bij een afbeelding. Als dat niet het geval is, voeg deze dan toe. Ook hierbij geldt, maak deze zo uniek mogelijk afgestemd op de inhoud van de content waar de afbeelding is opgenomen. De alt-tekst moet wel weerspiegelen wat je op de afbeelding ziet.

Maak je gebruik van logische interne links?

Pas je interne links logisch toe? Of staat er overal “lees meer”, “lees verder” of “meer informatie”? Dit zijn allemaal nietszeggende interne links die verwijzen naar andere content / URL. Natuurlijk is het niet verkeerd om ‘lees meer’ te gebruiken bij een intro tekst, waarna je op de ‘lees meer’ button het hele artikel of de hele pagina te zien krijgt. Als je linkt binnen content naar andere content zorg er dan ook voor dat je een logische benaming opneemt. Stel ik wil linken naar de uitleg over interne linkbuilding. Dan kan ik zeggen, ‘lees meer’, maar dat is veel te algemeen en Google snapt niet meer wat ik hiermee bedoel als ik dit overal toepas. Ik kan ook zeggen: ‘Lees meer over: interne linkbuilding‘ waarin ik uitleg wat het is en hoe je dit toepast voor een betere vindbaarheid van je website.

Bij logische interne links is het belangrijk dat je goed in de gaten houdt op welke woord-combinaties je links legt en waar deze naar verwijzen. Ook hierbij geldt, zorg dat het uniek blijft. Doe je dit niet, dan gaat de waarde verloren voor zoekmachines, omdat deze niet weten wat het doel van de URL is omdat er meerdere zijn.

Hoe is het gesteld met de relevantie van je content tot het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden?

Het is van belang dat de content zo uniek mogelijk is ten opzichte van andere content in je website of webshop. Je wilt voorkomen dat Google content als duplicaten gaat zien, anders gezegd: dat je content intern aan het kannibaliseren is. Elke pagina, bericht en/of portolio-item is als het ware een kruimel binnen het web van internet. Al deze kruimels samen bepalen de autoriteit (on-page) van je website of webshop. Het is dus essentieel dat Google deze ook als uniek ziet en niet samenvoegt, waardoor er minder kruimels zijn in de zoekresultaten die de weg wijzen naar je website. Verderop in dit artikel ga ik je op een aantal (gratis) tools wijzen waarmee je makkelijk, snel en overzichtelijk onderdelen op jouw website kunt checken.

Stap 2: Techniek check

Je kunt de stappen binnen on-page SEO perfect hebben uitgevoerd, maar de techniek moet wel meewerken. Vragen die we gaan beantwoorden zijn:

  • Wat is de laadsnelheid van de URL / website?
  • Maak je gebruik van een SSL-certificaat?
  • Is je website geschikt voor mobiele apparaten?

Wat is de laadsnelheid van de URL / website?

De laadsnelheid van een website of pagina wordt steeds belangrijker voor zoekmachines in het tonen van resultaten. We hebben thuis of op kantoor steeds sneller internet, waardoor het vaak niet meer opvalt of een website nu snel of langzaam is in de ogen van een zoekmachine als Google. Google heeft hiervoor een tool die je kunt gebruiken. De uitkomst wil niet per definitie zeggen dat je website slecht is, omdat deze langzaam is in de ogen van Google. Je moet de uitkomst kunnen lezen in relatie tot andere websites die met jouw websites concurreren en het aantal bezoekers. Je vergelijkt ook niet een Porsche met een Skoda, het zijn beide auto’s maar de kopersgroep is totaal anders.

Gebruik hiervoor: PageSpeed Insights

Google PageSpeed Insight test

Geef hier de URL op die je wilt testen en lees de rapportage. Kijk waar jij of je web-bouwer verbeteringen kunnen aanbrengen. Stel prioriteiten in relatie tot je positionering en de concurrentie. Vaak kan het toepassen van caching, script compressie en afbeelding compressie al uitkomst bieden. Hiervoor kun je binnen WordPress een plugin gebruiken. Denk daarbij aan WP Rocket of Litespeed Cache.

Maak je gebruik van een SSL-certificaat?

Veel websites draaien nog altijd op het http: protocol. Dit kun je eenvoudig herkennen aan de melding “Niet beveiligd” voor in de URL binnen de browser van Google Chrome. Als deze melding er staat, is er iets mis met het SSL-certificaat dat ervoor zorgt dat je website via het https: protocol wordt aangeroepen. Browsers en zoekmachines zullen steeds strikter hiermee omgaan in het tonen van resultaten. Mijn advies is om dit te controleren. Als je geen https: ziet staan, vraag dan aan je web-bouwer of hostingpartij om dit alsnog voor je in te regelen.

Is je website geschikt voor mobiele apparaten?

Mobile first is een ontwikkeling binnen zoekmachines die meer en meer de overhand krijgt in het tonen van zoekresultaten. Het is aannemelijk dat je website geschikt is voor mobiele apparaten, maar het kan zijn dat er problemen zijn die je niet ziet. Dit wil je kunnen controleren. Dit kan eenvoudig door gebruik te maken van een andere Google tool. De Mobielevriendelijke test van Google.

Mobielvriendelijke test van Google

In deze tool geef je de URL in die je wilt testen en klik je op de ‘URL testen’ button. Google voert nu een scan uit en geeft je een resultaat terug met eventuele aandachtspunten.

Tools voor een SEO check

Zoals hierboven vermeld, benoem ik een aantal tools die je kunt gebruiken voor een SEO check. Deze tools geven je overzichtelijke informatie over hoe het met je website of content is gesteld als we kijken naar de vindbaarheid en SEO.

  • Yoast SEO plugin
    Installeer deze plugin binnen je website, zodat je elke pagina, elk bericht en portfolio item kunt verrijken met meta-gegevens en kunt toesten hoe je scoort met SEO waarden. TIP: staar je niet blind op het groene stoplicht bolletje. Denk logisch na, de inhoud is gericht op je bezoeker en niet op de zoekmachine.
  • Google Analytics
    Maak een Google Analytics account aan en zorg ervoor dat jij of je web-bouwer dit implementeert in je website. Hiermee zie je via welke kanalen je bezoekers naar je website komen. Je vindt hier ook terug wat ze bekijken en waar ze afhaken. Google Analytics is enorm uitgebreid, dus je kunt er nog veel meer mee.
  • Google Search Console
    Maak een property aan voor je website. Google Search Console laat je zien hoe je website presteert. Je ziet hoeveel vertoningen je hebt op zoekwoord combinaties die naar je website kunnen leiden, de gemiddelde posities van deze combinaties en het aantal clicks. Tevens zie welke URL’s verbonden worden aan een zoekwoord combinatie. Zo herken je eenvoudig concurrerende of kannibaliserende URL’s. Binnen Google Search Console kun je nog veel meer zien over hoe het technisch zit met je website.
  • SEO meta in 1 click
    Dit is een extensie die je in Google Chrome kunt opnemen. Met deze extensie kun je makkelijk per URL zaken controleren, zoals de meta-gegevens, headers, images, links en meer. Er is ook een onderdeel waarmee je makkelijk naar bijvoorbeeld PageSpeed Insight van Google kunt gaan en waarbij direct de URL waar je op staat, wordt getest.
  • Screaming frog
    De tool kun je installeren op je computer en is deels gratis. De gratis versie zal de eerste 500 URL’s van je website scannen en geeft je snel en overzichtelijk de meta-gegevens van je URL’s weer. Je ziet direct of er duplicaten zijn of dat er zaken missen. De tool is nog veel uitgebreider. Neem rustig een kijkje waarbij je bovenstaande punten bij de stappen in ogenschouw neemt.

Natuurlijk is dit niet een complete SEO check of SEO scan. Desalniettemin kun je met bovenstaande punten zeker direct aanpassingen in je website aanbrengen, waardoor de vindbaarheid en posities zullen verbeteren. Daarbij krijg je meer inzage in je website en weet je beter welke vragen je moet stellen aan een SEO specialist of SEO bureau op het moment je hen om hulp vraagt.

Externe linkbuilding

Eén aspect heb ik niet behandeld en dat is externe linkbuilding. Vandaag de dag kun je nog steeds autoriteit opbouwen met het inkopen van linkjes vanaf andere websites naar jouw website. Dit is ook een onderdeel binnen SEO en wordt vaak meegenomen in een SEO check of SEO scan. Ik ben van menig dat je eerst de basis binnen on-page SEO en techniek op orde moet hebben alvorens je hier naar gaat kijken. Vraag tien zogenaamde experts en je krijgt tien verschillende antwoorden. Geven ze je uitleg en laten ze zien hoe je het een en ander zelf kunt doen? Dan kun je er ook wat van vinden en bepalen of en hoe je dit wilt inzetten.

Zorg er als eerst voor dat de content van je website, de techniek, de hosting met caching en minify van scripts en compressie van afbeeldingen allemaal goed in elkaar zit.

Vragen over SEO checks?

Heb je naar aanleiding van dit artikel over hoe je zelf een SEO scan of check kunt uitvoeren vragen? Stel ze aan de partij die jou helpt, zoals je web-bouwer of SEO partij. Wil je mij even spreken? Bel of mail me even. Ik hoop dat ik je meer inzage heb gegeven in wat je zelf kunt doen om een aantal belangrijke zaken na te kijken en dat ik je een beeld heb gegeven waar je mee aan de slag kunt om de vindbaarheid en daarbij behorende posities te verbeteren. Je mag ook een praktische SEO quickscan bij ons aanvragen. Geen dik rapport, maar punten waar je zelf direct mee aan de slag kunt.

Vragen? Stel ze gerust