Hoe maak ik mijn website beter vindbaar in Google?

Een website beter vindbaar maken in Google, hoe pak je dit aan? Waar begin je? Wat kun je zelf doen? In dit artikel leg ik je stapsgewijs uit hoe jij zelf de vindbaarheid van je website in zoekmachines kunt verbeteren. Hierbij focus ik mij op WordPress websites. De punten en uitleg zijn ook toepasbaar in andere content management systemen (CMS) waarmee je een website kunt bouwen.

Begin bij het begin en volg de stappen

Je WordPress website is live en gepubliceerd of gaat binnenkort gepubliceerd worden. Controleer dan een aantal zaken om na te gaan of Google de website ook kan indexeren. Heb je dit al gedaan, dan kun je dit onderdeel overslaan. Zo niet, volg de stappen.

Stap 1: Controleer de instelling ‘zoekmachine zichtbaarheid’

Zodra je bent ingelogd in je WordPress beheer omgeving, ga je naar ‘instellingen’ in de linker balk en dan naar ‘lezen’. controleer het vinkje bij ‘zoekmachine zichtbaarheid’. Hier mag geen vinkje (√) staan. Als dit er wel staat, blokeer je robots zoals Google. Je WordPress website mag dan niet worden geïndexeerd. Staat er geen vinkje, dan mogen zoekmachines je website indexeren.

Er zijn nog andere mogelijkheden om een website niet te indexeren, vraag bij je webbouwer na of eventuele blokkade uitstaat.

√ Indexering mogelijk, dan kunnen we verder

Verbeteren van de vindbaarheid kent drie onderdelen

Om de vindbaarheid van je website te verbeteren, zijn drie onderdelen essentieel. Ik zet de drie onderdelen onder elkaar en zal twee daarvan kort toelichten. Daarna zoom ik in op het onderdeel waar jij zelf mee aan de slag kunt om de vindbaarheid van je website te vergroten. De drie onderdelen zijn:

Techniek

    • WordPress website
    • Thema en gebruikte plugins
    • Hosting en onderhoud

Content (hier kun je zelf mee aan de slag)

    • Structuur
    • Tekst
    • Afbeeldingen
    • Video
    • Interne verwijzingen (interne links)

Autoriteit

    • Verwijzingen vanaf andere omgevingen (externe links)

Techniek – technische verbeteringen

Kijken we naar technische verbeteringen (techniek) dan liggen deze vaak buiten je eigen kennis en kunde. Hiervoor vraag je de hulp van je WordPress webbouwer of WordPress hosting provider. Denk bij techniek aan onderdelen als:

  • Snelheid verbeteren (caching)
  • Minimalisatie van scripts die worden gebruikt in je website
  • Minimalisatie van afbeeldingen (aantal KB’s)
  • Video’s buiten je website plaatsen en streamen vanaf bijvoorbeeld Youtube of een CDN
  • Opschonen van plugins die je niet gebruikt
  • Opschonen en opruimen van elementen die je niet gebruikt, maar wel geladen worden

Stem dit af met je webbouwer of hosting provider. Je wilt immers niet dat je website problemen gaat vertonen, doordat deze niet goed wordt ingeladen en bezoekers bijvoorbeeld een half gevulde website te zien krijgen. Wil je weten hoe jouw website er technisch voor staat? Vraag een quickscan aan.

Content – verbeteringen door eigen content

Dit is het onderdeel waar jij als ondernemer of als werknemer binnen het bedrijf de meeste invloed op kunt uitoefenen. Hoe kan het toevoegen, wijzigen, verbeteren van content de vindbaarheid verbeteren? Zet hiervoor een contentstrategie op passend bij de doelstellingen die je voor ogen hebt. Wil je meer weten over hoe je dit aanpakt en wat dit inhoud? Lees dan het artikel over: Wat is een contentstrategie, waarin we je dit haarfijn uitleggen.

Jouw bedrijf verkoopt, verhuurt of levert bepaalde producten of diensten aan klanten. Wie zijn deze klanten? Welke vragen of problemen hebben ze waar jij een oplossing voor hebt? Kruip in de huid van je klanten en daarbij hun pijnpunten of vragen. Stem hier je content op af.

Dit kun je doen door specifieke landingspagina’s op te nemen in je website. Zoom in op specifieke doelgroepen, branches, segmenten of zelfs regio’s waarin je actief wilt zijn.

Maak referenties aan of beschrijf projecten die je al hebt uitgevoerd en leg uit hoe je dit hebt aangepakt. Laat potentiële nieuwe klanten zien voor wie je werkt en wat je hebt gedaan. Versterk dit door een quote te vragen aan je bestaande klant of een review. Neem deze elementen op binnen je website, zodat deze groeit in volume en breng per pagina een duidelijke focus aan waarop je gevonden wilt worden. Zorg ervoor dat elke referentie of project uniek is en een focus heeft voor de vindbaarheid binnen zoekmachines.

Schrijf blogs waarin je vragen beantwoordt vanuit jouw doelgroep(en). Vaak zijn vragen van bestaande klanten ook aanknopingspunten voor vragen die in zoekmachines gesteld worden door potentiële klanten. Durf hierbij tips te delen en kennis over te brengen, zodat degene die het leest ermee aan de slag kan.

Het gaat hierbij niet alleen om tekst, maar kijk ook goed naar welke afbeeldingen je gebruikt en geef deze een logische naam. Zorg ervoor dat de alt tekst aansluit bij de pagina, portfolio item of bericht. Plaats geen te grote afbeeldingen, dit zorgt ervoor dat de laadtijd van de pagina langer wordt.

Belangrijke content tip

Kijk goed naar wat haalbaar is en bij jouw bedrijf past. Ga geen dingen verzinnen waarvan je weet dat je het niet volhoudt. Het moet specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden zijn. Kortom, content is een continu proces en als je het niet vol kunt houden, stopt dit de verbetering van de vindbaarheid.

Laat je website werken als een olievlek

Gebruik je website als een olievlek die groter en groter wordt op het internet, waarbij je alle andere kanalen uit laat komen op de kern: je website.

Gebruik andere kanalen als aanjagers voor vindbaarheid

De content die je produceert hergebruik je op andere kanalen waar jouw doelgroep(en) zich bevinden. Als jij een goed artikel schrijft gericht op vragen van klanten met daarbij tips, adviezen of uitleg, kan het zomaar zijn dat dit door anderen gedeeld wordt. Wanneer er links in staan naar jouw website helpt dit je autoriteit verder uit te bouwen.

Deel content op je social media kanalen en zorg ervoor dat de kanalen in lijn liggen met een focus naar je website. Let op: dit is voor ieder kanaal anders!

Hoe pakken wij dat aan?

Wij delen onze kennis en ervaring over het vindbaar maken van je website dagelijks in gesprekken met onze klanten. We laten daarbij zien hoe zij zelf hiermee aan de slag kunnen. We hebben klanten die wij gericht coachen, die we helpen bij de uitvoering door voor hen content te creëren en klanten waarvoor we alles van A tot Z uitvoeren. Belangrijk is dat de klant snapt wat we doen en weet hoe we het doen.

Hoe zit dat bij Kwaaijongens?

Onze website is het centrale punt waar alles samenkomt. Hierin bouwen wij uit door gerichte content te schrijven. Binnen het verbeteren van de vindbaarheid wordt dit ook wel on-page seo genoemd. Dit doen we door:

  • Landingspagina’s te schrijven die specifiek inzoomen op een onderwerp of dienst
  • Projecten te beschrijven waarbinnen we ook weer focus op vindbaarheid aanbrengen
  • Blogs schrijven gericht op vragen van klanten, waarbij we uitleg of tips geven zodat iemand zelf aan de slag kan

Net zoals dit artikel, gericht op de vraag over het verbeteren van de vindbaarheid van je website. Waarbij het doel niet is om direct bovenaan te staan op het internet. Het artikel ondersteunt de totale positionering van Kwaaijongens als bedrijf en haar diensten. Maar hoe bereid je nu een goede webtekst voor, waar begin je? En welke SEO tips moet je volgen bij het opstellen van je tekst?

Los van het uitbouwen, verbeteren en verfijnen van onze content, zetten we ook onze social media kanalen in. We gebruiken de social media kanalen die wij vinden passen bij onze organisatie en klanten. Op deze kanalen delen we onze content afhankelijk van het kanaal en we bepalen per kanaal wat we willen uitstralen en publiceren.

Meten is weten

Ga je na het lezen van dit blog meteen aan de slag? Super! Maar zorg er ook voor dat je meet! Meten is weten en bepalend voor het verbeteren van de vindbaarheid van je website.

Maak gebruik van Google Analytics en Google Search Console. Klik op de links hieronder om daar meer over te lezen.

Tip: luister en vertaal vragen van klanten naar nieuwe content

Iedere keer weer merk ik dat we te snel voorbij gaan aan wat klanten ons vragen. Luister naar de vragen van je klanten en vertaal dit naar nieuwe content op je website. Werk daarbij SMART. Specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden om deze nieuwe content op te nemen.

Vragen over hoe je je website vindbaar maakt?

Veel van onze klanten praten over SEO, SEA, content marketing en social media beheer. Maar er is ook een deel dat spreekt over vindbaarheid. Hoe pak je dit aan? Dus vond ik het tijd om aan deze term aandacht te besteden. Hopelijk kunnen jullie mijn artikel hierover waarderen en volgen. Mocht dat niet zijn, mag je mij gerust bellen.

Vragen? Stel ze gerust