Wat is een zoekmachine vriendelijke website?

Graag zou ik een offerte willen ontvangen voor een nieuwe website. De website moet aan de volgende eisen voldoen;

  1. Een zoekmachine vriendelijke website!
  2. Een website die ik zelf kan bijhouden
  3. Met een mooi design, ook voor mobiele telefoons (responsive webdesign)

Wellicht herken je een zo’n aanvraag, misschien heb je hem zelf ook eens gesteld aan diverse webbureau’s. Eerlijk gezegd, ben ik stom verbaasd over de naïviteit van ondernemers als we het hebben over hun profilering op het web. Er worden nog altijd behoorlijke investeringen gedaan in offline advertenties en als we het over online hebben is er weinig of geen budget. Het belangrijkste is dat de website zoekmachine vriendelijk is, dat betekent toch dat de zoekmachines de website hoog zullen plaatsen.

Een goed bewaard geheim ontrafeld!

Ik voel me nu een illusionist die zijn geheim prijsgeeft. Een zoekmachine vriendelijke website of CMS (wat is een CMS?). Als je kiest voor een opensource CMS oplossing voor het realiseren van je website of een closed source oplossing van een betrouwbaar, ervaren webbureau is de website per definitie zoekmachine vriendelijk. Zo nu we dat uit de wereld hebben kunnen we verder. Want:

  • wat is nu een zoekmachine vriendelijke website?
  • waaraan moet deze website dan voldoen?
  • waar moet ik nog meer opletten bij het kiezen?
  • hoe zit het met het hosten, is dit ook van invloed?
  • moet ik nu wel kiezen voor HTTPS of niet?

Wat is een zoekmachine vriendelijke website

De antwoorden zet ik even op een rij;

Wat is nu een zoekmachine vriendelijke website?

Als we kijken naar de gemiddelde websites tegenwoordig kun je zeggen dat het grootste gedeelte vanuit een CMS, content management systeem, wordt gerealiseerd. Google en andere zoekmachines moeten toegang hebben via je hosting partij tot de website. Door deze toegang kunnen zoekmachines eenvoudig alle benodigde data ophalen. De structuur van je website, de titels, url’s, content, links, afbeeldingen en andere relevante data. De bekende opensource CMS oplossingen zoals, JOOMLA, WordPress, Drupal, Typo en Magento voldoen hieraan. Als je kiest voor een eigen CMS van een web-bouwer vraag het gewoon even na.

Waaraan moet deze website voldoen?

Het is belangrijk dat elementen die voor zoekmachines evident zijn, om er waarde aan toe te kennen, aanwezig zijn. Je moet ze zelf kunnen invullen en of aanpassen. Dit kan in het CMS zelf worden gedaan of je kunt gebruik maken van bijvoorbeeld een plugin, extensie of component. Binnen zo’n aanvullend stukje software in je website kun je deze elementen invullen. Denk daarbij aan de titel, een logische url, zoekwoorden en een meta description. Voor zoekmachine optimalisatie (SEO, wat is SEO?) moet je deze elementen invullen.

Waar moet ik nog meer op letten bij het kiezen?

Zoekmachines zijn en blijven in beweging, wat vandaag nog waarde heeft kan zo maar veranderen in de toekomst. Het is belangrijk om je website up to date te houden.  Zorg ervoor dat updates tijdig uitgevoerd worden. Kies daarom plugins die veel worden gebruikt en die compatibel zijn met de versie van je website. Anders kun je voor verrassingen komen te staan, zaken werken niet meer of niet goed. Daarnaast is de veiligheid van je website van belang, een website die niet up to date is kan een zogenaamd achterdeurtje open hebben staan. Dit achterdeurtje is de ideale plek voor een inbraak.

Hoe zit het met het hosten. Is dit ook van invloed?

Je website bouwen of laten bouwen is één, de website moet ook ergens gehost worden. Dit was, is en wordt een steeds belangrijker onderdeel. Met name kijkend naar snelheid en veiligheid.

Moet je website de snelste zijn, nee. Prachtig al die tools die ons vertellen dat een website sneller kan en moet. In mijn ogen wil Google de explosieve groei van haar datacenters een beetje afremmen. Dat kan alleen als wij er allemaal voor zorgen dat we hele snelle sites hebben zodat het dataverkeer minder is. Even een zijsprong waar ik wel eens over nadenk, ha. Ze hebben het wel goed voor elkaar bij Google.

Veiligheid, dat is er wel één om goed op te letten. Hier speelt je hosting partij een grote rol mijn inziens! Een hack is net als een woninginbraak niet uit te sluiten als ze echt naar binnen willen. De gelegenheid inbreker loopt verder, de professional niet. Preventie dus, hier kun je veel aan doen. Kies op basis van kwaliteit en niet op basis van de goedkoopste prijs.

Een goede hostingpartij heeft veiligheid heel hoog in het vaandel, als er onverhoopt toch wat mocht gebeuren lossen ze het ook voor je op. Ze sturen geen brief die verteld wat je zelf moet doen om de hack op te lossen. Ze zetten je website niet zomaar op zwart, uit de lucht. Alleen is de prijs in verhouding tot de kwaliteit. Je wilde toch een zoekmachine vriendelijke site! Nou, als je website gehackt is dan is dit verre van zoekmachine vriendelijk. Sterker nog de zoekmachines zullen potentiële bezoekers waarschuwen dat je website schade kan aanbrengen bij bezoek.

Moet ik wel of niet kiezen voor HTTPS

Er is heel veel te doen over HTTP en HTTPS of te wel een SSL certificaat gekoppeld aan je website. Wat is SSL? De overheid wil zelfs een wetsvoorstel aannemen waarin staat dat alle overheids websites hieraan moeten voldoen. Ook zoekmachines als Google en de grote jongens onder de browsers zoals Chrome, Firefox en Safari willen over naar SSL, dus HTTPs. Wil je hier meer over weten, lees het artikel over wat is SSL van Roel van Leuken.

Ik hoop dat dit artikel je wat meer inzicht heeft gegeven. Heb je vragen mag je me altijd bellen of mailen, of een collega. Of je eigen webbureau, je hebt nu een aantal punten die je ze kunt vragen bij onduidelijkheid en je weet waar je op moet letten. Succes in de online wereld, daar zit meer rendement dan offline!

Vragen? Stel ze gerust